گزارش اختصاصی «بازتاب» از قیمت های نجومی بازار کریسمس/ وقتی فروش درخت کاج به 31 میلیون تومان هم می رسد

    کد خبر :871807

«بازتاب»؛ زهره علامی- شاید تا چند سال قبل فقط ارمنی های ایران کریسمس را جشن می گرفتند اما بازار پر رونق اقلام این جشن در سال های اخیر نشان می دهد که بسیاری از غیر مسیحیان هم به مراکز فروش و عرضه لوازم کریسمس مراجعه می‌کنند و خریداران درخت کاج و عروسک بابانوئل و …  محدود به مسیحیان و ارامنه نمی‌شود.

محله مجیدیه و میرزای شیرازی هم از مناطقی در پایتخت هستند که هر ساله حال و هوای کریسمس در آنها به خوبی احساس می شود و شما به راحتی می توانید انواع تزیینات مخصوص «کریسمس» را در مغازه‌ها پیدا کنید.

فروش اقلام مربوط به کریسمس در برخی خیابان های تهران به یک جاذبه گردشگری تبدیل شده است، جاذبه ای که گردش مالی مناسبی هم برای فعالانش به همراه دارد، البته در بازار کریسمس برخی فروشندگان از وضعیت فروش راضی هستند و برخی دیگر از کم رونقی بازار می گویند.

یکی از فروشندگان اقلام کریسمس می گوید با اینکه انتظار می رفت که امسال به دلیل بهبود شرایط کرونا بازار کریسمس رونق بیشتری نسبت به قبل داشته باشد اما گرانی اقلام مربوط به کریسمس موجب شده که بازار خلوت‌تر از قبل شود.

اما یکی دیگر از فروشندگان از وضعیت فروش راضی است اگرچه می گوید فروش وسایل کریسمس فقط به یکی دو ماه از سال محدود می شود و نمی توان روی آن حساب باز کرد.

قیمت سایت های فروش چند برابر مغازه ها

اگر نگاهی به قیمت‌ اقلام کریسمس از جمله درخت کاج، گوی‌های رنگی، عروسک‌های بابانوئل و … در مغازه های سطح پایتخت و سایت های اینترنتی فروش این اقلام داشته باشید تفاوت چشمگیری میان قیمت درخت کریسمس و عروسک های بابانوئل می بینید و قیمت های نجومی درخت کاج در سایت های اینترنتی به وضوح دیده می شود.

درخت کریسمس در مغازه های منطقه میرزای شیرازی از 150 هزار تومان تا 5 میلیون تومان قیمت خورده و قیمت آن بسته به اندازه‌، شکل و نوع طراحی آن تغییر می کند.

حالا اگر سری به سایت های فروش اینترنتی بزنید با قیمت های بالاتری مواجه می شوید ارزانترین قیمت مربوط به درخت کاج 60 سانتی متری با 450 هزار تومان و گرانترین درخت کاج هم یک درخت 250 سانتی متری تزیین شده با قیمت 31 میلیون تومان است.

در این میان درخت 120 سانتی متری تزیین شده کریسمس 7 میلیون و 830 هزار تومان قیمت خورده است یا یک درخت 150 سانتیمتری نوک برفی تزیین شده کریسمس هم 10 میلیون و 600 هزار تومان فروخته می شود، البته قیمت خود درخت کاج بدون تزیین در سایت های اینترنتی  از 600 هزار تومان تا 7 میلیون تومان متغیر است.

حالا به گوی های تزیینی می رسیم که یکی از جذابیت های درخت کریسمس محسوب می شوند، در مغازه های پایتخت قیمت گوی‌های تزئین بسته به جنس از جمله شیشه‌ای، پلاستیکی، طرح‌دار، رنگی یا تک رنگ در بسته‌های مختلف 6 تا 16 تایی با قیمتی بین 50 هزار تومان تا 100 هزار تومان فروخته می شوند.

در سایت های فروش اقلام کریسمس هم قیمت گوی های تزیینی و رنگی در بسته های 6 تا 20 عددی، بین 55 تا 110 هزار تومان است، البته آویزهای درخت کریسمس تا 300 هزار تومان هم قیمت خورده است.

عروسک‌های بابانوئل  هم از آن اقلام کریسمس است که تنوع قیمت زیادی دارد، قیمت این عروسک ها در مغازه های سطح شهر از 10 هزار تومان تا 1 میلیون تومان است اما اگر دنبال عروسک خاص بابانوئل هستید باید در سایت های فروش آن را خریداری کنید قیمت عروسک بابانوئل 60 سانتی از 900 هزار تومان شروع می شود و به 9 میلیون و 960 هزار تومان هم می رسد.

البته عروسک های کوچک بابانوئل هم وجود دارند که برای آویزان کردن از درخت مورد استفاده قرار می گیرند و از بسته ای 70 هزار تومان شروع می شوند و تا 100 هزار تومان هم می رسند.

اما یکی از جذابیت های جشن کریسمس، کلاه بابانوئل است که بچه ها علاقه زیادی به آن دارند قیمت کلاه در فروشگاه ها بین 20 تا 35 هزار تومان است اما در سایت ها قیمت کلاه از 40 هزار تومان شروع می شود، ناگفته نماند که برخی اقلام مانند عینک بابانوئل، شمع بابانوئل، زیردرختی هم در میان اقلام کریسمس وجود دارد که تفاوت قیمت این اقلام در سایت و مغازه چندان قابل ملاحظه نیست.

به طور کلی بررسی ها از بازار خرید و فروش لوازم کریسمس نشان می دهد اگرچه قیمت اقلام نسبت به سال های قبل گرانتر شده اما همچنان خرید و فروش در این بازار انجام می شود و هر ساله هم تعداد طرفداران جشن کریسمس در کشور بیشتر می شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید