گرمای هوا یا استخراج ارزهای دیجیتال؛ کدامیک تابستان امسال مدیریت برق را به چالش خواهند کشید؟

  • اجتماعی
  • پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ ۱۹:۵۹
    کد خبر :811874

با اینکه در سال های گذشته و در روزهای پایانی خرداد و اوایل تابستان شاهد افزایش چشمگیر مصرف برق در کشور بودیم، این روند در سال جدید یک ماه زودتر و با شتاب بیشتری آغاز شده است؛ روندی نگران کننده که گویای فرا رسیدن یک سال سخت در ماه های آینده است.

«بازتاب»؛ آرش خداپرست- بر خلاف سال های گذشته روند افزایش مصرف برق ایران در سال جدید از همان نیمه های بهار و چه بسا زودتر آغاز شده است و این در حالی است که در هفته های گذشته در بسیاری از مناطق کشور شاهد دمای ایده آلی به لحاظ آب و هوایی بودیم.

با این همه در سال جدید مصرف برق هنوز به ماه های گرمتر سال یعنی تیر و مرداد نرسیده ایم رکورد شکسته و به صورت روزانه رو به افزایش است این یعنی در ماه‌های گرمتر پیش رو باید انتظار مصارفی به مراتب بالاتر را داشت که می تواند به نگرانی درباره تامین به موقع برق دامن بزند.

بر اساس گزارش تازه شرکت مدیریت شبکه برق ایران نشان می دهد 27 اردیبهشت و در ساعت ۱۴ و ۳۵ دقیقه مصرف برق رکورد جدیدی از خود در سال جاری برجای گذاشته و به ۵۱ هزار و ۲۳۸ مگاوات برسد.

مصرف برق در این روز در مقایسه با مدت مشابه پارسال که ۴۳ هزار و ۵۰۶ مگاوات برق مصرف شده بود رشد هفت هزار و ۷۲۳ واحدی را نشان می دهد.

بررسی های بیشتر نشان می دهد در چند روز گذشته پیک مصرف برق کشور در روز 27 اردیبهشت ماه 51.238 مگاوات، در روز 26 اردیبهشت ماه 49.411 مگاوات و در روز 25 اردیبهشت ماه نیز 49.742 مگاوات بوده است.

این در حالی است که در مدت مشابه در سال گذشته به ترتیب مصرف برق کشور 43.973 مگاوات، 40212 مگاوات و 41.188 مگاوات بوده است.

هر چند سال گذشته را نیز بخاطر برخی زمینه های مشابه نظیر استخراج ارز دیجیتال و گرمای هوا نمی توان ملاک مناسبی برای مقایسه با سال جدید در نظر گرفت، اما به هر صورت در مقایسه با سال گذشته نیز مشاهده می شود که مصرف برق در سال جاری حداقل 15 درصد در مقطع زمانی کنونی افزایش یافته است.

شرایطی که به آن اشاره شد آن هم در روزهای پایانی اردیبهشت ماه از آن جهت نگران کننده است که بدانیم پیشتر و در سال های گذشته عموماً افزایش مصرف برق کشور فراتر از 50 هزار مگاوات معمولاً در تیرماه و به ندرت در اواخر خردادماه رخ می داد.

از آن سو نیز نگرانی دیگر آن است که می دانیم توان تولید برق کشور در ایران به زحمت به روزانه 60 هزار مگاوات می رسد و این یعنی در روز و هفته های آینده اگر مصرف برق کشور مدیریت و کنترل نشود، قطعاً با قطعی های پیاپی برق رو به رو خواهیم شد.

این اتفاق غیر قابل پذیرش در حالی شهروندان ایرانی را تهدید می کند که از سویی می دانیم به دلیل استمرار شرایط کرونایی در کشور و نیاز شدید بیماران به دستگاه های تنفسی اساساً قطع برق به ویژه در مراکز درمانی می تواند به پایان زندگی برخی هموطنانمان منجر شود و از سویی نیز می دانیم که به واسطه کاهش معنادار بارندگی ها در سال آبی جاری نیروگاه های ما توان چندانی برای جبران مصرف زیاد برق در هفته های آینده نخواهند داشت.

به این موارد بیفزاییم که مستند به آمار و ارقام هواشناسی به نظر می رسد در هفته های آینده دمای هوا نیز در اکثر مناطق کشور به شدت بالا رود و این مسئله ضرورت استفاده از سیستم های سرمایشی را افزایش خواهد داد.

در چنین شرایطی پذیرش این واقعیت که در برخی مناطق کشور مزرعه های استخراج ارز دیجیتال به صورت قانونی و یا غیر قانونی راه اندازی شده است و این مزارع در حال بهره برداری زیاد از برق شهری هستند، مشکل بزرگ دیگری است مدیریت و تأمین برق را در کشور به چالش کشیده و خواهد کشید.

به نظر می رسد تا همین الان نیز استخراج ارزهای دیجیتال و مزارع اینچنینی در کنار افزایش هوا در بالا رفتن مصرف برق بی تأثیر نبوده است.

با این تفاسیر این انتظار می رود که استمرار روند موجود خیلی زود میزان مصرف برق کشور را از قدرت تولید بالاتر برده و چالش های جدی را در کشور به وجود آورد.

در چنین شرایطی باید مسئولان امر به ویژه متولیان حوزه وزارت نیرو مسئولانه وارد عمل شده و ضمن شناسایی مراکز پر مصرف همچنین از مصرف غیر ضروری برق جلوگیری به عمل آورند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید