گران فروشی به سبک مدیران خودرو / این محصولات چینی را به شما تا دو برابر گرانتر می فروشند

    کد خبر :736125

واردات خودرو به ایران و فروش آن به شهروندان همواره با حواشی فراوانی رو به رو بوده و در این رابطه پرونده های فساد فراوانی نیز تشکیل شده است. با این همه آنچه شاید کمتر مورد اشاره قرار می گیرد، همان فروش گرانتر از مبدأ این محصولات در ایران و در قیاس با کشور سازنده است؛ رویه ای که گویا برخی شرکت ها مثل مدیران خودرو به آن علاقه زیادی دارند.

به گزارش «بازتاب»، بر خلاف کشورهای توسعه یافته و حتی برخی کشورهای همسایه که در آنها خرید خودرو با شرایط و قیمت مناسب برای شهروندانشان چندان دشوار نیست، در کشور ما ایران شرایط دیگری حکم فرماست و گران فروشی در محصولات خودرویی تقریباً به یک امر طبیعی تبدیل شده است. به گونه ای که می بینیم خودروسازان خصوصی و حتی دولتی قیمت خودروهایشان را در بسیاری از موارد بالاتر از قیمت جهانی به شهروندان عرضه می کنند.

این رویه در سال های گذشته بارها و برای بسیاری از شرکت های تولید کننده و وارد کننده خودرو حواشی ایجاد کرده است و حتی در برخی موارد در همین رابطه پرونده های فساد تشکیل شد و نهادهای امنیتی و قضایی به موضوع ورود کردند، اما هیچگاه اصلاحات عمیقی در این فرایند آنگونه که نفع مردم باشد، رخ نداد.

یکی از خودروسازانی که گران فروشی و افزایش قیمت خودروهایش به موضوعی عادی تبدیل شده است، مدیران خودرو است؛ شرکتی که محصولاتش همان خودروهای شرکت چری چین است و در ایران با نام تولید داخل مونتاژ می‌شود و در نهایت با قیمتی بسیار بالاتر از قیمت اصلی آن به مردم فروخته می‌شود.

در همین رابطه اخیراً دو جدول مقایسه ای از قیمت مدل های مختلف چری در ایران و کشور مبدا، در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود که اشاره به آن خالی از لطف نیست.
در این جداول مشاهده می شود که اکثر محصولات چری در ایران در قیاس با نمونه چینی اش، تا دو برابر گران تر به مشتریان فروخته می شود و البته این موضوع اکنون به یک روال عادی بدل شده است.

در این بررسی قیمت‌ها به نرخ روز یوآن در نظر گرفته شده که براساس سامانه نیما است و براساس بازار آزاد مقدار آن کمی تغییر خواهد داشت. همچنین در تهیه قیمت‌ها نزدیک‌ترین مدل به نسخه موجود در نظر گرفته شده و حتی در بسیاری از موارد محصولات مدیران خودرو دارای ویژگی‌های ضعیف‌تری هستند.

بر اساس این گزارش و به طور مثال خودروی ام‌وی‌ام X22 در حالی در ایران 265 میلیون تومان قیمت گذاری شده است که در کشور مبدأ یعنی چین با پول کشورمان 135 میلیون تومان ارزش گذاری شده است.
همچنین خودروی ام‌وی‌ام X33 در ایران 370 میلیون تومان است، اما در چین 162 میلیون تومان قیمت گذاری شده است. همین وضعیت برای دیگر خودروهای مشابه نیز وجود دارد و به طور مثال خودروی ام‌وی‌ام X55 در حالی در ایران 540 میلیون تومان است که در چین قیمت نهایی آن 225 میلیون تومان حساب می شود.

جداول مقایسه ای سایت چرخان

محاسبه ای که نشان می دهد تا چه میزان محصولات شرکت مدیران خودرو در ایران به نسبت کشور چین برای شهروندان ایرانی گرانتر محاسبه و فروخته می شود و تقریباً تفاوت 100 درصدی میان قیمت ها در ایران و چین وجود دارد.

این شرایط در حالی است که در روز های اخیر برخی از مدیران این شرکت در گفتگو با رسانه ها از احتمال افزایش شدید خودرو های چینی دربازار ایران خبر داده اند. به نظر می رسد مدیران این شرکت راضی به فروش محصولاتشان با قیمت های فعلی نیستند و با جوسازی های رسانه ای قصد دارند ضمن ایجاد هرج و مرج دربازار خودروهای چینی، از وضعیت موجود و بازار گل آلود خودرویی کشورمان، ماهی های طلایی بگیرند.

این مسائل در کنار گرانفروشی و تخلفات ریز و درشت در حوزه مشتری مداری و تحویل خودرو های ثبت نامی، نشان می دهد که در بازار خودرو های مونتاژی و وارداتی تا چه میزان در کشور ما نظارت ها ضعیف است و شرایط به ضرر مصرف کننده نهایی و به سود وارد کننده و فروشنده فراهم شده است؛ واقعیتی که ایجاب می کند نهادهای نظارتی و قضایی به آن ورود کنند و ضمن انجام بررسی های دقیق رویه را به سود مصرف کننده نهایی که همان مردم هستند، تغییر دهند.

2
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. مجید گفت:

    این گران فروشی چندین دلیل دارد
    ۱- فقدان نظارت ۲- بی صاحبی صنعت خودرو سازی ۳- مافیای فرصت طلب ۴- بی نظمی و فقدان قوانین گمرکی واردات خودرو ۵- رانت واردات و اسمبل خودرو به مافیا ۶- جلوگیری از واردات خودرو توسط افراد و ……

  2. مهدی گفت:

    یک دلیل بزرگتر . دزدان چراغ خاموش.

دیدگاهتان را بنویسید