گرانی مرغ، تقصیر وزارت کشاورزی افتاد

    کد خبر :549426

معاون بازرگانی داخلی وزیر صمت و دبیر ستاد تنظیم بازار با تشریح ماجرای پیشنهاد گران کردن مرغ از سوی وزارت جهاد کشاورزی، دلایل گرانی کاغذ در بازار و گرانی گوشت را تشریح کرد.

عباس قبادی در نشست خبری امروز در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره چرایی حذف ارز 4200 تومانی از واردات گوشت اظهار کرد: باید قبول کنیم که امروز در شرایط سخت اقتصادی قرار داریم و درآمدهای ارزی کشور محدود شده و همگی شرایط فروش نفت را می‌دانند. در چنین شرایطی لازم است تا برای تخصیص ارز 4200 تومانی به برخی کالاها دقت بیشتری کنیم.

وی اضافه کرد: تغییر گروه کالایی از گروه یک به گروه دو جزء تصمیمات کلان کشور است که بخشی بر اساس سیاست بودجه‌ای و بخشی در سیاست کلان دولتی اتخاذ می‌شود.

وی با بیان اینکه تخصیص ارز 4200 تومانی همچنان برای برنج و مرغ دامه دارد ولی برای گوشت حذف شده است افزود: در حال حاضر تنها 10 درصد از نیاز کشور به گوشت قرمز با واردات گوشت تامین می‌شود و ما معتقدیم 10 درصد و کنترل قیمت آن نمی‌تواند 90 درصد دیگر را تحت تاثیر قرار دهد. از طرف دیگر ما با موضوعی مواجه شدیم که مثلا گوشت گوسفندی در بازار عراق با رقم 100 هزار تومان فروخته می‌شد. لذا نمی‌توانیم قیمت گوشت در کشور را بین 40 تا 50 هزار تومان نگه داریم.

به گزارش تسنیم،وی خاطر نشان کرد: واردات بیش از حد گوشت به کشور باعث سرکوب تولید گوشت در داخل می‌شود ولی در عوض افزایش منطقی قیمت گوشت باعث رونق تولید خواهد شد و خوشبختانه آمار 45 میلیون راس دام زنده کشور به 60 میلیون دام زنده افزایش یافته است.

وی گفت: با توجه به جمیع این جهات ادامه روند تخصیص ارز 4200 تومانی به واردات گوشت به صرفه نبود و ما در عرضه نیز با مشکلات متعددی مواجه بودیم و حتی در روزهای پیش از شب عید تصمیم گرفتیم تا گوشت وارد شده با ارز دولتی را در گروه‌های منتفع توزیع کنیم.

به گفته قبادی در حال حاضر قیمت گوشت در بازار با قیمت گوشت وارداتی با ارز نیمایی تفاوت چندانی ندارد و واردکنندگان گوشت با ارز نیما محصولات وارداتی‌شان با حدقل سود می‌فروشند.

چرایی پیشنهاد برای گران کردن مرغ/ مرغ تا آخر ماه رمضان گران نمی‌شود

دبیر ستاد تنظیم بازار در ادامه این نشست درباره چرایی پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش قیمت مرغ در حالیکه قیمت مرغ در بازار رو به کاهش بود اظهار کرد: ما با رصد کامل روند تولید مرغ از مرحله جوجه‌ریزی تا توزیع آن در بازار قیمت 11 هزار و 500 تومان برای عرضه در بازار تصویب کردیم و برای حمایت از تولیدکنندگان نیز مقرر شد تا سازمان پشتیبانی امور دام تولیدات مرغ زیر 11 هزار و 500 تومان را با قیمت 11 هزار و 500 تومان مصوب خریداری کرده و برای موارد خاص ذخیره کنند و تا امروز بین 7 تا 8 هزار تن مرغ از سوی این سازمان خریداری شده است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر متولی موضوع دام و طیور کشور وزارت جهاد کشاورزی است و هر تصمیم این بخش با مشارکت این وزارتخانه و بخش خصوصی فعال در این صنعت اتخاذ می‌شود. لذا معاون وزیر جهاد در نامه‌ای که چندی پیش برای ما ارسال کرد متذکر شد که قیمت مصوب 11 هزار و 500 تومانی برای هر کیلوگرم مرغ باعث زیان تولیدکنندگان می‌شود؛ من نیز این نامه را به سازمان حمایت ارسال کردم و طی دو هفته آینده قیمت مرغ در ستاد تنظیم بازار تصویب خواهد شد.

قبادی خاطر نشان کرد: نکته حائز اهمیت آن است که در ماه مبارک رمضان قطعا قیمت مرغ افزایش نخواهد یافت.

به گفته معاون وزیر صنعت اگر قیمت مرغ عرضه شده برای تولیدکنندگان به صرفه نباشد این به معنای عدم جوجه‌ریزی خواهد بود و عدم جوجه‌ریزی به کاهش تولید مرغ طی 45 روز آینده منجر خواهد شد.

کاغذ به دلیل کاهش واردات گران شد/ توزیع 80 تن کاغذ دولتی به رسانه‌ها، مدارس و دانشگاه‌ها

قبادی در پاسخ به سوال دیگری درباره قیمت کاغذ و چرایی افزایش قیمت آن گفت: تیرماه سال گذشته وزارت ارشاد با توجه به تخصص این وزارتخانه مسئولیت تنظیم بازار کاغذ را برعهده گرفت ولی با توجه به 460 میلیون دلار واردات کاغذ روزنامه، چاپ و تحریر در سال 96، در سال 97 تنها 320 میلیون دلار کاغذ وارد کشور شد که این کمبود کاغذ وارداتی باعث نوسان در بازار کاغذ شد.

وی با بیان اینکه سیاست‌های جدید باعث متعادل شدن قیمت‌ها در بازار کاغذ می‌شود گفت: بر اساس آخرین تصمیمات اتخاذ شده بیش از 80 تن کاغذ برای مصارف مدارس، رسانه‌ها و دانشگاه‌ها با ارز 4200 تومانی تامین شده و به صورت سیستماتیک توزیع می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید