گاردین عکاس سال را معرفی کرد ( تصاویر)

    کد خبر :665921

سردبیران بخش عکس نشریه گاردین پس از تهیه فهرستی منتخب از عکاس‌های خبری خبرگزاری‌های مختلف، در نهایت عکاس خبری «‌آسوشیتدپرس»‌ را به عنوان عکاس خبری منتخب سال ۲۰۱۹ معرفی کردند.

 

گاردین از جمله رسانه‌هایی است که به تصاویر خبری خبرگزاری‌های مختلف سراسر جهان متکی است. سردبیران این نشریه پس از معرفی فهرست نامزدهای نهایی «عکاس خبری سال»، در نهایت «‌فیلیپ دانا» ـ عکاس خبری آژانس خبری «آسوشیتدپرس» ـ را به عنوان عکاس خبری سال ۲۰۱۹ انتخاب کردند.

 

«فیلیپ دانا»‌ در سال ۲۰۱۹ تصاویر بسیاری را از سراسر جهان به ثبت رسانده است. از تصاویر انتخابات اسپانیا گرفته تا درگیری‌های سوریه، بحران هنگ‌کنگ و منظره‌های گرینلند همگی در کارنامه سال ۲۰۱۹ این عکاس به چشم می‌خورند.

 

همچنین تصاویر به ثبت‌رسیده «‌دانا» بارها در مجموعه عکس‌های منتخب هفتگی و روزانه این نشریه قرار گرفته‌اند.

 

به گزارش ایسنا،وقتی از «‌فیلیپ دانا» درباره نظرش نسبت به سال ۲۰۱۹ از نگاه یک عکاس خبری، ماموریت‌هایش و تصاویری که به ثبت رسانده سوال شد، پاسخ داد: «سال ۲۰۱۹ با وجود آشفتگی‌های سیاسی و تظاهرات گسترده که تقریبا در تمامی قاره‌ها به وقوع پیوست، درگیری‌های بی‌پایان خاورمیانه، موج عظیم مهاجران و تغییرات اقلیمی، در بسیاری از نقاط جهان پرمشغله و طاقت‌فرسا محسوب می‌شود؛ بنابراین با وجود تمامی این اتفاقات که در سرتاسر جهان رخ داده سال ۲۰۱۹،‌ سال سختی برای یک عکاس خبری محسوب می‌شد، اما این وضعیت دقیقا همان زمانی است که شغل شما به عنوان یک عکاس خبری اهمیت پیدا می‌کند.»

تصویری از پسربچه‌ای که به وسیله کامیون، به همراه صدها نفر از آخرین منطقه تحت حکومت داعش در شرق سوریه خارج می‌شود.عکاس: «فیلیپ دانا»‌ فوریه ۲۰۱۹

 

دانا افزود: «من با شروع ثبت عکس از اوکراین و سپس سفر به آخرین منطقه تحت حکومت داعش در سوریه، داستان‌های‌ مختلفی را در سال ۲۰۱۹ پوشش دادم. برایم سخت است که تنها یک عکس را به عنوان عکس محبوبم انتخاب کنم، اما تصویری که من را تحت تاثیر قرار می‌دهد در سوریه و همزمان با خارج شدن مردم از آخرین منطقه تحت سلطه نظامیان عراق در سوریه ثبت شد. منطقه‌ای در میانه صحرا وجود داشت که زنان و کودکان و سربازان شب در آنجا تجمع می‌کردند. من تصویر زنی را که فرزند خود را در آغوش گرفته بود و توسط نیروهای دموکراتیک سوریه بازرسی شده بود را در وضعیتی که فضا به شدت تاریک بود و تنها نور موجود از ماشین‌های نظامی اطراف تامین می‌شد، به ثبت رساندم. میزان روشنایی، لحظه دراماتیکی که این زن می‌گذارند را منعکس می‌کرد.»‌

 

تصویر زنی که کودک خود را در آغوش گرفته و از آخرین منطقه تحت سلطه نظامیان داعش در سوریه خارج می‌شود. / عکاس :«فیلیپ دانا»

 

«‌سپس به عراق رفتم، در آن زمان گفته می‌شد داعش در عراق شکست خورده است … با این که جنگ علیه نیروهای داعش در عراق دیگر در تیتر خبرگزاری‌ها دیده نمی‌شد، اما مردم این منطقه هنوز از وحشت و عواقب درگیری‌های ویرانگر گذشته رنج می‌برند. فکر می‌کنم بسیار مهم است از مناطقی که گفته می‌شود جنگ‌ در آن‌ها به اتمام رسیده است دوباره بازدید شود؛ چراکه شرایط زندگی به ندرت در این مناطق به حالت عادی باز می‌گردد و مشکلات تازه‌ای ظهور پیدا می‌کنند که هم اندازه جنگ نیاز به پوشش دارند.»

 

عراق / عکاس :«فیلیپ دانا»

 

«‌دانا» ماه ژوئن برای پوشش فینال لیگ قهرمانان اروپا که در نهایت با قهرمانی «‌لیورپول» به اتمام رسید به مادرید نیز سفر کرد.

 

جشن قهرمانی «لیورپول» پس از شکست «‌تاتنهام» در فینال لیگ قهرمانان اروپا / عکاس :«فیلیپ دانا»

 

«‌فیلیپ» همچنین در ماه ژوئن برای عکاسی از رودخانه «آووس» از «‌آلبانی» بازدید کرد. او در این زمینه بیان کرد: «چندهفته‌ای را در آلبانی گذراندم و از رودخانه «آووس» عکاسی کردم. دولت قصد دارد با احداث سدی بر روی این رود برق یکی از فقیرترین کشورهای اروپا را تامین کند؛ در حالی که بسیاری از مردم محلی مخالف این پروژه هستند.»

 


غروب خورشید در کنار رودخانه «آووس»‌/ عکاس: «فیلیپ دانا»

 

این عکاس در ماه آگوست به همراه تیم محققان دانشگاه نیویورک که شرایط اضطراری تغییرات اقلیمی «گرینلند» را مورد بررسی قرار می‌دهند به این مکان سفر کرد.

 

شرق گرینلند / عکاس :«فیلیپ دانا»‌

 

این عکاس همچنین در ماه سپتامبر به «رواندا» سفر کرد تا مشاهده کند چطور سود حاصل از گردشگری پارک ملی «‌ولاکانوز» برای بهبود وضعیت جوامع محلی این منطقه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 


«‌رواندا» / عکاس : «فیلیپ دانا»

 

«رواندا» / عکاس :«فیلیپ دانا»

 

«دانا» همچنین زمانی را در هنگ کنگ گذارند و تصاویری را از معترضان ماه‌های اخیر به ثبت رساند که در ماه اکتبر در قالب آلبوم «پرتره‌های معترضان» در نشریه گاردین منتشر شد.

 

 

«هنگ کنگ»‌ اکتبر ۲۰۱۹ / عکاس : «فیلیپ دانا»‌

«هنگ کنگ» اکتبر ۲۰۱۹ / عکاس :«فیلیپ دانا»

«فیلیپ» می‌گوید: «از بین تمامی داستان‌ها و وقایعی که ثبت می‌کردم به پوشش خبری دو انتخابات در اسپانیا و چندین تظاهرات در کاتالونیا نیز کمک کردم. در آخرین تظاهراتی که در بارسولانا صورت گرفته بود، من توسط پلیس با باتوم مورد حمله قرار گرفتم که به چند بخیه روی بینی‌ام منتهی شد.»

 


مرز اسپانیا و فرانسه ماه نوامبر / عکاس :«فیلیپ دانا»‌

بارسلونا ماه دسامبر / عکاس :«فیلیپ دانا»

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید