کیهان کلهر از سطح کیفی موسیقی کشور چه گفت؟

    کد خبر :527773
موسیقی کشور

کیهان کلهر می‌گوید: بمباران حلبچه تاثیر بدی روی دنیا گذاشت و کار بسیار زشتی بود و هر کسی تاثیری از آن گرفته. آنهایی که در عرصه هنر فعالیت داشته‌اند، تلاش کرده‌اند به نحوی آن را نشان دهند،‌ من نیز تحت تاثیر آن واقعه قرار گرفتم و سعی کردم که این قطعه را به آنها تقدیم کنم.

کیهان کلهر درباره محتوای کنسرتش که طی آن به اجرای قطعه «شهر خاموش» از آلبومی به همین نام پرداخته و به همراه کوارتت مینیاتور و دو نوازنده باس و سازهای کوبه‌ای، قطعات «پرواز»، «آتشگاه»، «معشوق، نا‌ اُمیدم مکن» و «شهر خاموش» را برای مخاطبان اجرا کرده، گفته است: «این اجرا از قطعاتی که 10 سال پیش در مجموعه‌ای به اسم «شهر خاموش» به صورت آلبوم منتشر کردیم، تشکیل شده و خودم همیشه دوست داشتم در قالب کنسرت آن را در ایران اجرا کنم»

این نوازنده کمانچه درباره نوازندگان کنسرت اخیرش نیز گفته است: «این کنسرت را با یک کوارتت ایرانی، یک نوازنده «دبل بیس هلندی» و یک نوازنده سازهای کوبه‌ای اجرا می‌کنیم و خوشبختانه در 10 شبی که اجرا داشتیم استقبال مردم خوب بوده و احتمالا در اردیبهشت ماه نیز تمدید خواهد شد.»

کلهر درباره اجرای مجدد کنسرت «شهر خاموش» با همراهی کوارتت «بروکلین رایدر» که قرار بوده خردادماه سال 1394 در برج میلاد برگزار شود اما لغو شد، گفته است: «پارسال هم صحبت‌هایی شد. یک مرجع تصمیم‌گیری که عوض می‌شود، دولت که عوض می‌شود تصمیمات نیز فرق می‌کند. آن موقع هم با اجرای کنسرت موافق بودند و فقط یک ارگان بود که موافق نبود و به همین دلیل انجام نشد.»

او درباره قطعه «شهر خاموش» و چند و چون تولید آن نیز اینگونه گفته است: «قطعه شهر خاموش به قربانیان بمباران شیمیایی شهر کردنشین حلبچه تقدیم شده است»

کلهر در ادامه گفته است: بمباران حلبچه تاثیر بدی روی دنیا گذاشت و کار بسیار زشتی بود و هر کسی تاثیری از آن گرفته و آنهایی که در عرصه هنر فعالیت داشته‌اند، تلاش کرده‌اند به نحوی آن را نشان دهند،‌ من نیز تحت تاثیر آن واقعه قرار گرفتم و سعی کردم که این قطعه را به آنها تقدیم کنم.»

این نوازنده کمانچه در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان قطعه «شهر خاموش» را نوعی اعتراض هنری به دولت‌های غربی حامیِ صدام حسین قلمداد کرد یا خیر، گفته است: «اگر وجه سیاسی‌اش را در نظر بگیرید، بله. اما بالاخره وجه انسانی‌ آن بیش از هر چیز دیگر برای من اهمیت داشته است. امیدوارم وقتی چنین قطعات هنری‌ از مسائل اجتماعی صحبت می‌کنند، باعث شود که سیاستمداران مثل انسان فکر کنند و فکر کنند که تصمیماتشان چه تبعاتی خواهد داشت.»

او در ادامه گفتگو، درباره روند نزولی یا صعودی موسیقی ایران و پایین آمدن سطح سلیقه مخاطب نیز اینگونه توضیح داده است: «نه ابتذالی می‌بینم و نه تنزلی. به هر صورت من فکر می‌کنم باید برای تمام سلیقه‌ها موسیقی وجود داشته باشد. تعداد مخاطبان خاص هنری همیشه کمتر بوده و در سراسر دنیا نیز همینطور است و هر چه سطح هنر بالاتر می‌رود، مخاطبش کمتر می شود؛ اما خوشبختانه در مملکت ما مخاطبان موسیقی خاص بیشتر هم هست. در این میان سلایق دیگر نیز هست و انواع موسیقی دیگر نیز وجود دارد که آنها هم شنونده‌های خودشان را دارند.»

گفتنی است کیهان کلهر نوازنده کمانچه، تنبور و شاه‌کمان، زاده 3 آذر 1342 در کرمانشاه است. این هنرمند علاوه بر انتشار آلبوم‌هایی چون «شهر خاموش»، «تنها نخواهم ماند»، «هاوینار» و «هنوز پاییز است» در پنجاه و نهمین مراسم جوایز گرمی، به همراه گروه جاده ابریشم به رهبری یویوما توانست با آلبوم «sing me home» موفق به کسب جایزه گرمی بهترین موسیقی جهانی شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید