کنترل نشدن زادآوری سگ‌ها تهدیدی برای حیات وحش است

    کد خبر :553140

مدیرکل دفتر حفاظت حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: کنترل نشدن زادآوری سگ‌های آزاد در طبیعت می‌تواند یکی از تهدیدهای مهم حیات‌وحش باشد.

مجید خرازیان مقدم اظهارکرد: تمامی نژادهای سگ‌ها به غیر از یک گونه، گونه‌هایی اهلی هستند که همتایی در طبیعت ندارند و باید در کنار انسان زندگی کنند. تنها یک گونه از سگ‌های وحشی در زیستگاه‌های قاره آفریقا وجود دارند.

وی افزود: به‌طور کلی، سگ‌های اهلی از نظر مدیریت حیات‌ وحش به سه دسته تقسیم می‌شوند؛ سگ‌های شهری که در خانه‌ها و باغات حضور دارند، سگ‌های گله که دامداران از آن‌ها استفاده می‌کنند. سگ‌های فِرال یا سگ‌هایی که رها شده در طبیعت هستند و توانایی شکار گونه‌های دیگر را در طبیعت آموخته‌اند سومین گروه هستند.

مدیرکل دفتر حفاظت حیات‌ وحش سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: سگ‌های گله و سگ‌های فرال به دلیل آنکه در طبیعت حضور دارند، می‌توانند بر جمعیت حیات‌ وحش تاثیر گذار باشند. آن‌ها قادرند تا پستانداران کوچک، جوندگان، خزندگان، نوزادان و تخم پرندگان و حتی در موارد متعددی پستاندارانی مانند آهو و قوچ و میش و نوزادان آن‌ها را شکار کنند.

وی افزود: سگ‌های گله به دلیل آنکه دارای صاحب هستند تا حدودی قابل کنترل هستند اما رها شدن آن‌ها در طبیعت می‌تواند به جمعیت سگ‌های فرال بیفزاید. از طرفی برخی سگ‌های بزرگ جثه شهری نیز در صورت عدم کنترل در زادآوری و افزایش جمعیت می‌توانند به حاشیه شهرها بروند و سر از زیستگاه‌های طبیعی درآورند و تبدیل به سگ‌های فرال شوند.

خرازیان مقدم در ادامه گفت: سگ‌های فرال در طبیعت تبدیل به رقبای گوشتخواران وحشی نظیر پلنگ، یوز و گرگ می‌شوند و چون تعداد آن‌ها بیشتر از گوشتخواران وحشی است، به جمعیت گوشتخواران و سایر گونه‌ها آسیب وارد می‌کنند و باعث بر هم خوردن تعادل اکولوژیک زیستگاه‌ها می‌شوند.

وی افزود: از طرف دیگر حضور این سگ‌ها و احتمال بالای آمیزش آنها با گرگ‌ها می‌تواند به خلوص ژنتیکی جمعیت گرگ‌ها آسیب وارد کند همچنین این سگ‌ها می‌توانند ناقل برخی بیماری‌ها به حیات‌ وحش باشند.

به گزارش ایسناخرازیان مقدم خاطرنشان کرد: مهمترین راه برای جلوگیری از ورود سگ‌ها به زیستگاه‌ها، کنترل آن‌ها در مبدأ است. به این معنا که زادآوری آن‌ها از طریق عقیم‌سازی افراد موجود در شهرها و روستاها کنترل شود.

وی افزود: علاوه بر کنترل زادآوری، تامین غذا از طریق غذادهی مستقیم توسط مردم و پراکندگی زباله و ضایعات دامپروری و… سهم مهمی در افزایش جمعیت سگ‌هایی دارد که می‌توانند در آینده تبدیل به سگ‌های فرال شوند.

مدیرکل دفتر حفاظت حیات‌ وحش سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: سازمان حفاظت محیط زیست هیچ برنامه‌ای برای حذف فیزیکی سگ‌ها در دستورکار خود ندارد اما از شهرداری‌ها و دهیاری‌ها درخواست می‌کنیم که برنامه‌هایی برای کنترل زادآوری سگ‌ها به اجرا درآورند. همچنین از افراد علاقه‌مند به حیوانات نیز درخواست می‌کنیم تا از غذادهی به سگ‌های رها در حاشیه شهرها جدا خودداری کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، خرازیان مقدم در پایان اظهارکرد: سگ‌ها دوستان قدیمی انسان‌ها هستند و در موارد متعددی مانند نگهبانی، زنده‌یابی در حوادث، استفاده‌های درمانی و موارد مختلف دیگر به انسان یاری رسانده‌اند. با این حال همین موجودات نباید در زیستگاه‌های طبیعی حضور داشته باشند چون می‌توانند به گونه‌های دیگر آسیب برسانند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید