کنترل ماهنورد از ارتفاع ۴۰۰ کیلومتری زمین توسط یک فضانورد

    کد خبر :648630

طی آزمایشی یکی از فضانوردان ایستگاه فضایی بین المللی به مدت ۳۰دقیقه از ارتفاع ۴۰۰ کیلومتری زمین یک ماهنورد را کنترل کرد.

 

طبق گزارشی جدید چند روز قبل یکی از فضانوردان سازمان فضایی اروپا که در ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) حضور دارد، نمونه اولیه یک ماه نورد را از ارتفاع ۴۰۰ کیلومتری در مدار زمین کنترل کرد.

 

در همین راستا لوکا پارمیتانو به مدت ۳۰دقیقه ماه نوردAnalog-۱ را در مسیری با یک مانع در هلند کنترل کرد. این عملیات برای آزمایش فناوری هایی انجام شد که در آینده برای کنترل از راه دور کاوشگرها و اکتشاف در ماه و مریخ به کار می رود.

 

با توجه به فناوری های کنونی، برنامه ریزان برای ماموریت های ماه و سیارات دیگر فقط حق انتخاب میان دو استراتژی را دارند که یکی از آنها ارسال فضانوردان به سطح سیاره و دیگری ارسال کاوشگرهای رباتیک است. مشکل آنجا است که هر دوی این روش ها مزایا و معایب خود را دارند.

 

ماه نورد Analog-۱ با ترکیب هر دو روش ها راه حلی جدید ارائه می کند. در حال حاضر ماموریت به ماه و سیارات فراتر از آن به طور کاملا خودکار انجام می شود زیرا فاصله میان ارسال و دریافت دستور زیاد است و به این ترتیب امکان کنترل از راه دور به طور مستقیم نیز وجود ندارد. دستورات ارسالی به ماه نورد حدود یک و نیم ثانیه بعد دریافت می شوند. همچنین دستورات ارسالی از زمین به مریخ ممکن است چند دقیقه طول بکشند.

 

درهمین راستا سازمان فضایی اروپا مشغول آزمایش طرحی است تا یک کاوشگر رباتیک را به وسیله فضانوردانی در فضاپیمایی در مدار زمین یا یک ایستگاه فضایی کنترل کند. به این ترتیب تاخیر در ارسال دستور به کسری از یک ثانیه کاهش می یابد. برای این منظور سیستم کنترل در ماه نورد Analog-۱ یک دسته کنترل با ۶ گزینه دارد و فضانورد می تواند با فشار دادن دکمه ها، ابزار مذکور را کنترل کند.

 

این آزمایش بسیار ساده بود و براساس یک طرح از پیش تعیین شده انجام شد اما قرار است تا چند ساعت دیگر در روز جاری (ساعت ۱۰ به وقت گرینوویچ) آزمایش کاملی انجام شود و پارمیتانو همراه محققان مرکز فضانوردان اروپا در کلن آلمان این ماه نورد را حرکت دهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید