کمک به یک برنامه تلویزیونی بجای اشتغالزایی برای 6 هزار نفر؛ وقتی وزیر کار مسیر اشتغالزایی را اشتباهی می‌رود!

    کد خبر :880173

 به تازگی تصویر نامه ای در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود که از طریق مدیر شبکه سوم سیما برای وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارسال شده و مستند به آمار و ارقام مکتوب در آن، ارقام قابل تأملی بابت مساعدت در تهیه یک برنامه تلویزیونی مطالبه شده است؛ نامه ای که حالا سوال و ابهام های فراوانی را در ذهن بسیاری از شهروندان جامعه ایجاد کرده است.

«بازتاب»، آرش خداپرست- بر اساس نامه ای که به آن اشاره شد، علی فروغی- مدیر شبکه سوم سیما پس از معرفی هاشمی گلپایگانی به عنوان تهیه کننده برنامه تلویزیونی میدون به حجت الله عبدالملکی- وزیر کار و نیز توضیح در مورد هزینه های ساخت این برنامه تلویزیونی، به وزیر کار اطلاع می دهد که هزینه ساخت 780 قسمت از برنامه تلویزیونی میدون چیزی حدود 48میلیارد و 500 میلیون تومان ارزیابی می شود.

در ادامه این نامه رئیس شبکه سوم سیما درخواست می کند تا وزیر کار در رابطه با تخصیص اعتبار برای پرداخت جوایز ملی و استانی این برنامه مجموعاً در حدود 2 میلیارد و 500 میلیون تومان به شبکه سوم سیما و تهیه کننده این برنامه مساعدت مالی کند.

نامه ای که در پاسخ و ترتیب اثر با حمایت حداکثری حجت الله عبدالملکی رو به رو می شود و وزیرکار به یکی از مدیران زیر مجموعه خود دستور می دهد به میزان 6 میلیارد تومان از منابع موجود در وزارتخانه به این برنامه تلویزیونی مساعدت مالی شود.

این تصمیم و این دستور پس از بازنشر در شبکه های مجازی با واکنش های تند و تیزی رو به رو شده است و بسیاری در مورد چرایی این رویداد و ضرورت های آن نکات قابل تأملی را مطرح می کنند؛ واکنش و نکاتی که البته همگی انتقاد آمیز نیست و برخی از آنها نیز جنبه حمایتی دارد.

حامیان این کمک مالی به نقش موثر برنامه هایی چون میدون در اشتغالزایی و حمایت از کارآفرینان اشاره می کنند و پرداختن به این مسائل و نیز حمایت از آنها را در حیطه وظایف و اختیارات وزارت کار عنوان می کنند.

از آنسو اما بسیاری نیز به چنین بذل و بخشش هایی انتقاد جدی وارد و در مورد چرایی و ضرورت انجام آن سوالات زیادی را  مطرح می کنند و عقیده دارند چنین اقداماتی مصداق بارز حیف و میل بیت المال است.

اما نکته جالب توجهی که در میان همه انتقادات وجود دارد، این موضوع است که برخی منتقدان با اشاره به یکی از اظهارنظرهای عجیب و غریب وزیر کار پیش از وزارت که گفته بود با یک میلیون تومان هم می شود اشتغالزایی کرد، به این مسئله ورود کرده اند و تأکید دارند که آقای عبدالملکی بر اساس تئوری خودش مبلغ کافی و مناسب برای اشتغالزایی به تعداد 6 هزارنفر را به یک برنامه تلویزیونی هدیه داده است؛ مبلغی که شاید به نظر بسیاری برای اشتغالزایی به تعداد 6 هزار نفر کافی نباشد ولی حداقل وزیر کار به این موضوع باور دارد و تازگی هم بر آن اظهار نظر قدیمی تأکید کرده است.

به هر صورت حالا که چنین رویه ای در دستور کار قرار گرفته است و وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی به درخواست های مساعدت مالی دوستان خود با حداکثر توان پاسخ مثبت می دهد، این پرسش وارد است که آیا نباید از آقای عبدالملکی انتظار داشته باشیم در گام اول به اشتغالزایی حداکثری بر اساس وعده و باورهای خود بپردازد و پس از حل مشکلات کلیدی مثل حل مشکل اشتغال جوانان به چنین برنامه هایی روی بیاورند؟

در واقع اینجا مسئله ضرورت ها و اولویت هاست که اهمیت بیشتری پیدا می کند و بر اساس همین نکته مهم به نظر می رسد وزیر کار در تشخیص ضرورت ها مستند به باورها و تئوری های خود اکنون دچار اشتباه اساسی شده است. مگر اینکه بگوییم آن شعارهای مطرح شده مثل اشتغالزایی با یک میلیون تومان ناصحیح بوده و جنبه تبلیغاتی داشته که بحث جدایی است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید