کمک‌های آمریکا به ناتو کاهش می‌یابد

    کد خبر :650456

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که دولت ترامپ طبق قاعده جدید در صدد است از این هفته، کمک‌های آمریکا به ائتلاف ناتو را کاهش دهد.

 

دولت ترامپ در صدد است طبق فرمول جدیدی که ظاهراً کشورهای همپیمان آمریکا با آن موافقت کرده‌اند، کمک واشنگتن به ناتو را هفته جاری کاهش دهد.

 

بنا به گزارش وبگاه «هیل»، مقام‌های ناتو و همچنین مقام‌های دفاعی آمریکا در چندین گزارش‌ تأیید کردند که دولت ترامپ به دنبال کاهش سهم خود در ناتو به حدود 16 درصد از بودجه این سازمان است تا از طریق بودجه آمریکا را به آلمان نزدیک کند که حدود 14.2 درصد از بودجه ناتو را پرداخت می‌کند.

 

بنا به گزارش سی ان ان، طبق توافقات اولیه، آمریکا، 22 درصد از بودجه مستقیم ناتو را پرداخت می‌کرد که این بودجه، نگهداری از مقر ناتو، سرمایه‌گذاری‌های مشترک امنیتی و برخی از عملیات‌های نظامی ترکیبی را پوشش می‌داد.

 

به گزارش فارس، طبق این گزارش، بودجه فعلی ناتو در حال حاضر بسیار اندک و حدود 2.5 میلیارد دلار است. این مبلغ جدا از دو درصد تولید ناخالص داخلی است که اعضای ناتو در سال 2014 توافق کردند، صرف بودجه دفاعی خود کنند.

 

بنا بر گزارش هیل، در حال حاضر، تنها هشت عضو از 29 عضو ناتو، به این تعهد خود پایبند بوده‌اند اما تمامی اعضای ائتلاف ناتو متعهد شده‌اند تا سال 2024، این پول را به ناتو تخصیص دهند.

 

یکی از مقام‌های دفاعی به سی ان ان گفت که مبلغی که آمریکا قرار است از این پس آمریکا ذخیره کند، به تأمین بودجه دیگر عملیات‌های نظامی در اروپا کمک خواهد کرد.

 

وی توضیح داد: «تمامی همپیمانان با فرمول جدید تقسیم هزینه‌ها موافقت کرده‌اند. طبق قاعده جدید، تقسیم هزینه‌ها برعهده اکثر همپیمانان اروپایی خواهد بود و در حالیکه سهم آمریکا کاهش می‌یابد، کانادا سهم خود را افزایش می‌دهد. این، نشانه‌ مهمی از تعهد همپیمانان به ائتلاف (ناتو) و تقسیم مسئولیت منصفانه‌تر است».

 

طبق این گزارش، ترامپ هفته آینده برای شرکت در هفتادمین سالگرد ائتلاف ناتو به لندن می‌رود.

 

مدتهاست که ترامپ دیگر اعضای ناتو را به دلیل مشارکت اندک در تأمین هزینه‌های این ائتلاف و همچنین واشنگتن را به دلیل تخصیص سهم‌ بیشتر در مقایسه با کشورهای دیگر مورد انتقاد قرار داده است.

 

ناتو از سال 2014، بیش از 100 میلیارد دلار هزینه کرده است اما مقام‌های این ائتلاف اعتراف کرده‌اند که از زمان پیوستن کریمه به روسیه، این بودجه افزایش یافته است.

 

بودجه مدنی ناتو در سال 2019، حدود 260.5 میلیون دلار بوده است که در وهله اول صرف دفاتر ناتو می‌شود.

 

بودجه نظامی ناتو آنطور که هیل گزارش کرده است، 1.56 میلیارد دلار در سال است و مجموعه بودجه دفاعی کشورهای عضو ناتو در سال 2019، از یک تریلیون دلار فراتر رفته است.

 

کاخ سفید تاکنون به درخواست هیل برای اظهارنظر درباره این خبر پاسخ نداده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید