در سایت فردو مطرح شد؛

کمالوندی: ۱۵ نوع ماشین در فردو در حال کار است

  • سیاسی
  • شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۸ ۱۲:۴۰
    کد خبر :640900

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: امروز به گام چهارم رسیده‌ایم که از ۱۵ آبان این اتفاق افتاد و رئیس‌جمهور به سازمان دستور دادند و آقای صالحی هم به زیر مجموعه منعکس کردند و با وجود متخصصین ورزیده که مایه افتخار کشور هستند کار چند روزه به سرانجام رسید. برخی فکر کردند تزریق گاز مثل تزریق آمپول است که اینطور نیست؛انتقال سیلندر انجام شد. قرار بود تا ۱۵ سال در فردو غنی‌سازی صورت نگیرد اما الان تنها ۴ سال گذشته است.

 

بهروز کمالوندی در نشست خبری خود که در پایان بازدید خبرنگاران از سایت هسته‌ای فردو انجام شد،‌ گفت: امروز از خبرنگاران دعوت کردیم از سایت شهید علیمحمدی بازدیدی داشته باشند. تاکنون سه گام برداشته شد و طبق دستور آقای رئیس جمهور و رئیس شورای عالی امنیت ملی گام چهارم برداشته شد.

 

وی ادامه داد: در ارتباط با راکتور اراک گفتیم احتمال برگشت به قدیمی وجود دارد؛ اگر اقداماتی از طرف مقابل انجام نشود که تعهد کرده بودند به ما در بازسازی راکتور کمک کنند و به ما تجهیزات و امکانات بدهند اما تعلل داشتند که در گزارش‌های مختلف گفتیم. درست است که طرف ما چین است اما هر از چندگاهی آمریکا این کشور را تحت فشار قرارمی‌دهد. باز هم اعلام کردیم که اگر پیشرفت به نحوی باشد، همانطور که دکتر صالحی گفتند به راکتور قبلی برمی‌گردیم.

 

وی افزود: دو ماه گذشت کاری نشد و در گاه سوم در خصوص تحقیق و توسعه تعهدات خود را کنار گذاشتیم و براساس برنامه پیش بین شده عمل کردیم. طرف مقابل که تعهدات خود را انجام نداد کار به سرعت انجام شد و ماشین‌های پیشرفته به میان‌ آمد. ما دیگر به سقف ۳۰۰ کیلو هم تعهد نداریم و اینها را به ذخایر خود اضافه می‌کنیم.

 

به گزارش ایلنا، سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: ۱۵ نوع ماشین در حال کار است؛ اگرچه ماشین‌های مهم ما با ظرفیت بالا هستند اما ماشین‌هایی هم بینابین اینها هستند که یه نوع عمده ماشین‌های پیشرفته هستند و نوعی تفاوت به لحاظ فنی دارند که مزایایی هم دارد. اینها نیز در روند تولید به کار گرفته شد و می‌تواند به ظرفیت تولید کمک کند.

 

وی ادامه داد: امروز به گام چهارم رسیده‌ایم که از ۱۵ آبان این اتفاق افتاد و رئیس‌جمهور به سازمان دستور دادند و آقای صالحی هم به زیر مجموعه منعکس کردند و با وجود متخصصین ورزیده که مایه افتخار کشور هستند کار چند روزه به سرانجام رسید. برخی فکر کردند تزریق گاز مثل تزریق آمپول است که اینطور نیست؛انتقال سیلندر انجام شد. قرار بود تا ۱۵ سال در فردو غنی‌سازی صورت نگیرد اما الان تنها ۴ سال گذشته است. فردو دوبال دارد که جمع‌آوری ماشین‌های قبلی به ما کمک می‌کند از ماشین‌های جدید استفاده کنیم.

 

کمالوندی ادامه داد: دلیل اول جغرافیایی بود دلیل دوم هم تولید پسماندها بود که پیام خودش را دارد. می‌شود گفت یک نوع کار غنی سازی پیشرفته‌تر و بهتر است. ۲۵ تن را داریم و ۲ تن را به فردو منتقل کردیم. می‌توانیم بگوییم می‌توانیم از ۱.۵ تا ۲ ساعت فاصله از نطنز منتقل کنیم. باید کارهای مختلفی انجام می‌شد و ماشین‌ها باید چک می‌شد. نیروی انسانی هم باید کنترل می‌شد.

 

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: از اینجا به بعد گازدهی به زنجیره‌ها شروع می‌شود. بعد هم پایدارسنجنی زنجیره‌ها است و همه مراحل تحت نظر آژانس است. ما می‌توانیم بگوییم برخی بندهای برجام ازجمله بند ۴۴ را کنار گذاشتیم.

 

وی ادامه داد: ایران همیشه به تعهدات خودش پایبند بود، اما این تعهدات نامتوازن شده بود که ما خواستیم به توازن بازگردد. ما به طرف‌های برجام گفتیم که تا زمانی شما به تعهدات برگردید ما هم گام‌های خودمان را برخواهیم داشت. سازمان انرژی اتمی در زمان مذاکرات تلاش کرد گام‌های خود را متعهدانه بردارد و با این نگاه هم وارد شدیم. امروز هم مشاهده می‌کنید وقتی تصمیم به بازگشت بگیریم به راحتی بازخواهیم گشت.

 

کمالوندی با تاکید بر اینکه فردا روز مهمی است، گفت: فردا بتن‌ریزی را برای نیرو بوشهر داریم و کسی که دانش هسته‌ای دارد، می‌داند که دوسال این کار وقت می‌گیرد. این کار پیام خوبی را به دنیا می‌دهد؛ فردا نشان خواهیم داد که قدم‌های خوبی برداشتیم که تا ۱۴۰۴ این نیروگاه به بهره‌برداری خواهد رسید.

 

وی درخصوص مسائل پیش آمده در رابطه با بازرس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: طی یادداشت‌هایی یه آژانس تمامی موارد گفته شد. آن روز سیستم ها آلارم داد که بازرس یا آغشته به مواد است یا با خود موادی به همراه داشته است. اعضای آژانس متقاعد شدند و گفتیم فیلم‌ها موجود است.

 

وی افزود: اعتبار‌نامه این بازرس لغو شد؛ بعضی می‌خواستند از این موقعیت سوء استفاده کنند. ما یک یادداشت حقوقی به آژانس دادیم و گفتیم که نیاز به تحقیقات بیشتری است که آژانس هم قبول کرد. ما تجربیات زیادی در این زمینه داریم که به همین دلیل سیستم کنترلی قوی داریم و به آژانس هم گفتیم در هر سه روش جواب یکی بود.

 

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که با نصب ماشین‌های جدید چه میزان به ظرفیت غنی‌سازی اضافه خواهد شد و آیا به دستور مقام معظم رهبری خواهد رسید، گفت: مقام معظم رهبری گفتند که ظرفیت غنی سازی باید به ۱۹۰ هزار سو برسد؛ برنامه‌ای که ممتخصصین ارائه دادند گفتند که ما تا ۲۵۲ هزار سو غنی‌سازی داشته باشیم و حتی یک میلیون سو هم برویم.

 

وی ادامه داد: درگام سوم و با ماشین‌های جدید ما می‌توانیم تا یک میلیون سو برویم و اگر هم جواب ندهد ما تا ۲۵۲ هزار سو خواهیم رفت. ما امروز بالای ۵۰۰ هزار کیلو سوخت ذخیره داریم و روز به روز هم افزایش پیدا خواهد کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید