کمالوندی: مذاکرات «ناتمام» با آژانس ادامه دارد

    کد خبر :865008
مذاکرات «ناتمام» با آژانس ادامه دارد

سخنگو و معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: طبق اظهارات مدیر کل آژانس، ایشان مذاکرات را inconclusive به معنی «ناتمام» بیان کردند که در داخل مذاکرات را به اشتباه «بی‌نتیجه» اطلاع‌رسانی کردند.

سخنگو و معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی ایران افزود: آقای گروسی خود گفت که مذاکرات ناتمام است و حتی در مصاحبه خود از کلمه (unfinished) “ناتمام” استفاده کرده و بیان کرد که موضوعات در حال بررسی بوده و کار بررسی ادامه دارد.

بهروز کمالوندی معاون سازمان انرژی اتمی ایران با حضور در برنامه جهان امروز شبکه خبر درباره ابعاد سفر مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران گفت: این دومین سفر آقای گروسی در دولت جدید می‌باشد، در شهریور ماه نیز امسال مدیر کل آژانس، سفری به ایران داشتند و تفاهم و بیانیه‌ای شامل ۳بند، بعد از این سفر منتشر شد که در بند دوم این بیانیه به موضوع دیدارهای سطح بالا میان ایران و آژانس اشاره شده بود.

وی افزود: بعد از این بیانیه‌، مهندس اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی ایران در سفر خود به وین و در حاشیه کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار مبسوطی با آقای گروسی داشتند و در این نشست توافقی در جهت ادامه مذاکرات با مقامات ایرانی بین ایران و آژانس مطرح شد و در سفر جدید مدیر کل آژانس به ایران علاوه بر دیدار با معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، مدیر کل آژانس با دکتر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان نیز رایزنی داشتند و بحث‌های مفصلی در این دیدار ها انجام گرفت.

کمالوندی در خصوص انتظارات آژانس از ایران در حوزه نظارت و شرکت تکنولوژی سانتریفیوژ ایران(تسا) در کرج گفت: لازم است با نگاهی وسیع‌تر به موضوع تعاملات ایران و آژانس نگریسته شود؛ ارتباطات آژانس با کشورهایی که بطور گسترده و تخصصی در حوزه هسته‌ای فعالیت می‌کنند بطور کلی و اساسی بر اساس شاخص‌هایی معین انجام می شود و نقش مدیر کل آژانس در ارایه گزارش های دوره‌ای از فعالیت‌های کشورها بسیار مهم می‌باشد. در همکاری کشورها با آژانس رایزنی‌هایی بین طرفین انجام می‌گیرد، این تبادل نظر و گزارشات به‌خصوص درباره جمهوری اسلامی ایران که صنعت هسته‌ای آن توسط قدرت‌های جهانی سیاسی شده است با توجه به حساسیت‌های موجود حائز اهمیت است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: مهم این است که از زبان مقامات ایرانی همواره موضوع صلح آمیز بودن فناوری هسته‌ای بیان می‌شود و در این راستا تعهدات اجرایی در چارچوب پادمان انجام می‌گیرد.

وی افزود: حساسیت های جمهوری اسلامی در استفاده از انرژی هسته ای همواره بیان شده است. برای مثال در دیدار اخیر رییس سازمان انرژی اتمی با مدیر کل آژانس، به طور مبسوط به مشکلات و موانع ایجاد شده توسط کشورهای معاند که با هدف تخریب روابط ایران و آژانس به دنبال اتهام‌زنی هستند، اشاره شد و بسیار مهم است که آژانس همسویی با این اهداف نداشته باشد.

معاون سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوال مجری درباره مواضع آژانس در ادوار مختلف که به دنبال اجرای اهداف کشورهای غربی می‌باشد، بیان کرد: اینکه آژانس باید رفتار منطقی و در چارچوب حرفه‌ای با ایران داشته باشد و این رویکرد از آژانس دیده نشده است، مورد تایید است؛ این موضوع را به طور پیوسته به آژانس یادآوری کرده و تذکر داده ایم.

وی ادامه داد: این نهادهای بین‌المللی که بودجه آنها توسط کشورهای قدرتمند تامین می‌شود تحت نفوذ و فشار قدرت‌های جهانی هستند. اما ما با این شرایط به دنبال احقاق حقوق ملت ایران در استفاده از صنعت فاخر هسته‌ای هستیم و یقیناً تصویر مخدوشی که آنها تصمیم دارند از برنامه هسته‌ای کشورمان بسازند را ناکام می‌گذاریم؛ در این مسیر مذاکرات با آژانس به طور حرفه‌ایی توسط مقامات ایرانی ادامه دارد و جناب امیرعبداللهیان نکات ، تذکرات و مطالب مهمی از مواضع کشورمان را در دیدار اخیر با مدیر کل آژانس مطرح کردند.

کمالوندی درباره‌ شاخص‌های فعلی همکاری ایران و آژانس گفت: در حال حاضر و پس از تصویب قانون اقدام راهبردی مجلس برای لغو تحریم‌ها، شاخص نظارتی آژانس در سطح پادمان انجام می‌شود و مفهوم پادمان این است که دسترسی به اطلاعات حسابرسی مواد هسته‌ای در سایت هایی که مواد هسته‌ای دارند را می‌دهیم.

وی تصریح کرد: در کارگاه کرج ما مواد هسته‌ای نداریم. بنابراین این مکان مشمول قوانین پادمانی نخواهد شد. در این مرکز سانتریفیوژ تولید می‌شود و با افتخار اعلام می‌کنیم که سانتریفوژهای پیش‌رفته با ظرفیت بالا می‌سازیم و برای این کار هم نیازی نیست تا از نهادی اجازه بگیریم چون طبق ماده ۴ NPT این فعالیت‌ها حق ایران است.

کمالوندی با اشاره به توافق با آژانس مبنی بر سرویس دوربین‌های کارگاه کرج، بیان کرد: این دوربین‌ها هر ۱۰ثانیه یک فریم‌ تصویر را ثبت و آرشیو می‌کنند و در صورت نیاز یا وجود اختلاف به این تصاویر رجوع می‌شود؛ که این تصاویر هم بر اساس قانون اقدام راهبردی به آژانس داده نمی‌شود و هم‌اکنون نظارتی ندارند.

وی گفت: اگر بنا به بازگشت به اجرای تعهدات باشد و بر اساس موضوع Knowledge continuity یا «استمرار دانش» که هم برای آژانس و هم ایران زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اگر بخواهیم پروتکل الحاقی را روزی در آینده اجرا کنیم نیاز به «جمع بندی نهایی» داریم در آن هنگام این نظارت‌ها بیان می‌کند تمامی فعالیت‌ها در کشور صلح آمیز است.

وی تصریح کرد: صرف مذاکره در خصوص نصب دوربین‌ها در این مذاکرات موضوعیت نداشته است و محدود به آن نبوده است. در مذاکرات شهریور هم موضوع «سرویس دوربین‌ها» نه «تعویض دوربین‌ها» مطرح شد که دو موضوع کاملاً متفاوت است؛ آنها بعد از این، درخواست تعویض دوربین‌ها را داشتند که با توافق ما مغایر بود.

معاون سازمان انرژی اتمی در مورد حمله به کارگاه کرج و عدم محکومیت قاطع آژانس در خصوص اقدامات خرابکارانه گفت: ما از آژانس خواستیم که حداقل به خاطر تجهیزات از بین رفته آژانس هم که شده این اقدامات خرابکارانه را با جدیت محکوم کند؛ ضمن اینکه در مذاکرات اخیر ما به طور جدی اعلام کردیم که اینگونه اقدامات در همکاری ایران و آژانس اختلال ایجاد می‌کند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره ابعاد مختلف رایزنی با مدیر کل آژانس اظهار داشت: پیشرفت‌های خوبی با توجه به کمبود وقت و حجم مذاکرات با مدیر کل آژانس داشتیم؛ اگر چند ساعت وقت بیشتر داشتیم به جمع بندی نهایی در مذاکرات می‌رسیدیم؛ کما اینکه بنده دیروز و امروز با مسئولان آژانس از جمله شخص آقای گروسی و معاون ایشان آقای آپارو در ارتباط بودم و موضوعاتی را مورد بررسی قرار دادیم.

کمالوندی خاطرنشان کرد: طبق اظهارات مدیر کل آژانس، مذاکرات inconclusive «ناتمام» بیان شده است که در داخل کشور به اشتباه آن را «بی‌نتیجه» ترجمه و اطلاع رسانی کرده اند حتی آقای گروسی گفتند “که مذاکرات ناتمام است و موضوعات در حال بررسی و پیگیری هستند.”

سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره حجم ذخیره سازی اورانیوم در کشور گفت: هم‌اکنون بیش از ۳۰ کیلوگرم اورانیوم ۶۰درصد داریم و در یکی دو روز آینده میزان اورانیوم ۲۰ درصد نیز به دو برابر ظرفیت تعیین شده توسط مجلس محترم شورای اسلامی در قانون اقدام راهبردی خواهد رسید.

وی افزود: متأسفانه برخی کشورهای جهان توان هسته‌ای ایران به صورت منفی معرفی می‌کنند و با اتهامات واهی به دنبال ایجاد ایران هراسی در روابط ایران و آژانس و دیگر کشورها هستند که ما تمام تلاش خود را در جهت عدم پیشبرد این اهداف آنها انجام می‌دهیم در این مسیر فعالیت رسانه‌ای ما باید روشن‌گر اهداف هسته‌ای ایران باشد.

کمالوندی در پاسخ به سوال مجری درباره سیاست ۱۸ ساله غرب در زمینه‌ عدم موفقیت فعالیت هسته‌ای ایران گفت: غرب به دنبال محرومیت ایران در استفاده از فناوری هسته‌ای است؛ ولی در ظاهر و اعلام‌شان رویکرد متفاوتی دارند. تاکنون سه خرابکاری داشتند که امروز وضعیت ما نسبت به قبل از اقدامات خرابکارانه به مراتب بهتر است. آنها متوجه شدند که ایران مثل کشور لیبی نخواهد بود که چند عدد سانتریفیوژ را جمع کنند و تمام شود. دانش هسته‌ای در کشور ما نهادینه و ریشه‌دار شده است. حتی ما به پشتوانه دانشمندان و متخصصان صنعت هسته‌ای کشور به مدیر کل آژانس اعلام کردیم که می‌توانیم نقش موثری در اشاعه دانش صلح آمیز هسته‌ای در منطقه داشته باشیم؛ در این راستا توانمندی‌های هسته‌ای ایران خودش واقعیت‌ها را بر کشورهای جهان تحمیل میکند.

معاون سازمان انرژی اتمی در پایان برنامه در مورد گزارش‌های محرمانه آژانس درباره برنامه هسته‌ای ایران که در اختیار رسانه‌های غربی قرار می‌گیرد، تصریح کرد: ما بارها اعتراض خودمان را از طریق نامه، بیانیه رسمی ، یادداشت توضیحی ، دیدار با مقامات آژانس و… نسبت به این نوع انتشار گزارش‌های محرمانه به آژانس اعلام کردیم؛ در همین سفر نیز مهندس اسلامی درباره اشکالات گزارش‌دهی و ارایه ریز اطلاعات، صحبت های مفصلی با رافائل گروسی داشتند و تذکرات مختلفی دادند. متأسفانه کشورهای شورای حکام از آژانس گزارش با جزئیات را مطالبه میکنند و آژانس نیز گزارش را بدون توجه ملاحظات ما برای آنها تهیه و ارائه میکند.

به گزارش همشهری آنلاین، کمالوندی افزود: البته ما تلاش کردیم که نوع گزارش دهی ایران از برنامه هسته‌ای به گونه‌ای باشد که حداقل اطلاعات را در گزارش‌های‌مان درج نماییم و تا اندازه ای هم موفق بوده‌ایم. ضمن اینکه با اتخاذ تدابیر و روش‌های لازم این مشکلات را تا اندازه زیادی تحت کنترل در آورده ایم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید