کشف یک عامل ضدافسردگی که موجب کاهش استرس می شود

بی شک انسان در طول زندگی خود بارها با استرس رو به رو می‌شود. استرسی که عامل بسیاری از بیماری‌ها بوده و موجب می‌شود تا افراد برای درمان به سراغ پزشک بروند. اما در این بین عامل‌هایی وجود دارند که استرس را کاهش می‌دهند و یکی از آنها به تازگی کشف شد.

بازتاب-اکنون، تحقیقات جدید نشان داده که یک عامل ضد افسردگی شناخته شده به نام KNT-127، موجب کاهش استرس می‌شود و بینشی در مورد فرآیندهای فیزیولوژیکی پشتوانه افسردگی داشته و پتانسیل درمان‌های جدید را رقم می‌زند.

استرس روانی عامل اصلی بیماری‌های مانند افسردگی است، وضعیتی رایج که میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می‌دهد. اما ارتباط بین استرس روانی و افسردگی نامشخص است. مطالعات قبلی در مورد ارتباط بین استرس و سلامت روان از مدل‌های حیوانی برای بررسی تأثیر استرس فیزیکی بر افسردگی به جای تحلیل استرس روانی استفاده کرده است. یک مطالعه جدید در ژاپن از مدل موش افسردگی استفاده کرده تا فقط بر روی حیواناتی که مکرراً در معرض استرس روانی قرار می‌گیرند، تمرکز کند.

محققان دانشگاه علوم توکیو برای مطالعه خود، اثربخشی KNT-127، یک آگونیست مخدر دلتا را در درمان افسردگی روی موش آزمایش کردند. سیستم اپیوئیدی علاوه بر ایفای نقش مرکزی در کنترل درد، پاسخ استرس بدن را تنظیم می‌کند. گیرنده‌های افیونی دلتا (DOPs) در مغز و سیستم عصبی مدت‌هاست که به‌خوبی در پردازش هیجانی نقش دارند. مطالعات ژنتیکی نشان داده‌اند که حذف ژن کدکننده DOP منجر به پاسخ‌های مرتبط با اضطراب و رفتارهای شبه افسردگی می‌شود.

آگونیست‌های DOP عملکرد گیرنده‌های مخدر دلتا را مسدود می‌کنند. مطالعات قبلی نشان داده که KNT-127، یک آگونیست DOP، یک ضد افسردگی موثر است و عوارض جانبی کمتری نسبت به داروهای ضد افسردگی موجود ایجاد می‌کند.

کاهش استرس

Akiyoshi Saitoh، محقق این مطالعه بیان داشت: “ما قبلاً کشف کرده بودیم که آگونیست‌های گیرنده‌های افیونی دلتا (DOP) ممکن است اثر سریع داشته باشند و در مقایسه با داروهای موجود خطر عوارض جانبی کمی داشته باشند. بنابراین، ما روی توسعه بالینی آنها به عنوان یک استراتژی درمانی جدید برای افسردگی کار کردیم.”

محققان با استفاده از مدل موش افسرده، موش‌های نر پنج هفته‌ای را به مدت 10 روز به مدت 10 دقیقه در روز در معرض استرس روانی شدید قرار دادند. KNT-127 در طول رویداد استرس زا و به مدت 28 روز پس از دوره استرس به موش‌ها داده شد تا اثربخشی آن آزمایش شود. تجویز KNT-127 در طول رویداد استرس زا، محققان را قادر ساخت تا تأثیر دارو را بر استرس آزمایش کنند، در حالی که تجویز آن پس از تأثیر را بر افسردگی آزمایش کردند.

محققان دریافتند که KNT-127 در حین و بعد از استرس به طور قابل توجهی تعامل اجتماعی موش‌ها را بهبود بخشید و سطح هورمون کورتیکوسترون را که موش‌ها در پاسخ به استرس تولید می‌کنند، کاهش می‌دهد. آنها همچنین دریافتند KNT-127 تجویز شده در هنگام استرس، مرگ نورون‌ها را کند کرده و التهاب عصبی را کاهش می‌دهد.

به گفته محققان، نتایج، بینش جدیدی در مورد ارتباط بین DOPs و افسردگی ارائه می‌دهد. آنها پیشنهاد کردند که KNT-127 ممکن است یک درمان موثر برای کاهش استرس و افسردگی باشد، که در نهایت می‌تواند برای مبتلایان به افسردگی مفید باشد. نتایج بدست آمده قطعا در تولید دارو بسیار موثر است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید