کرونا و پته‌هایی که در روزهای آخر روی آب می‌ریزد/ از وزیری که منت می‌گذارد تا معاونی که فراموشکار شده است!

    کد خبر :835856

بیش از یک سال است که ویروس کرونا جامعه جهانی و به ویژه جامعه ایرانی را درگیر خود ساخته و خسارت های مالی و جانی فراوانی را به جهانیان تحمیل کرده است. با اینکه در بسیاری از کشورهای جهان روند ابتلا و مرگ به واسطه کرونا کاهشی شده، اما در ایران هنوز خسارت ها و نیز نگرانی ها در بالاترین سطح خود قرار دارد.

«بازتاب»؛ آرش خداپرست- روز گذشته یعنی پنجشنبه برابر با 21 مردادماه و با مرگ 568 کرونایی دیگر، شمار قربانیان کرونا در ایران به رقم ترسناک و باور نکردنی 96215 نفر رسید؛ قربانیانی که بسیاری از آنها در دوران جوانی رهسپار دیار مرگ شدند و برخی منتقدان عقیده دارند در صورت مدیریت صحیح شرایط امکان استمرار حیات آنها وجود داشت!

آمار بالا و نمودارهای صعودی مرگ و میر و نیز ابتلا به کرونا در ایران در حالی است که از آنسو و در بسیاری از کشورهای جهان به ویژه کشورهای توسعه یافته مدت هاست که روند ابتلا و مرگ به واسطه ویروس کرونا کاهشی شده است.

در چنین شرایط فاجعه باری و در حالی که انتظار اقدام هوشمندانه و عاقلانه از مدیران مسئول در کشورمان داریم، مشاهده می کنیم که در روز و ساعات پایانی فعالیت مدیران کنونی وزارت بهداشت و نیز وزارت امور خارجه بعضاً سخن هایی بر زبان رانده می شود که اولاً سابق بر این بیان نمی شد، ثانیاً با برخی گفته های دیگر از سوی دیگر مسئولان مغایرت دارد و ثالثاً موید نقدهایی است که پیشتر رسانه هایی چون بازتاب به آن می پرداختند، اما از سوی برخی مسئولان وزارت بهداشت با زشت ترین واژه ها مورد خطاب و عتاب قرار می گرفتند.

سخن از نقل قول های عجیب و غریبی می کنیم که شما نیز در این روزها شنیده اید. مثل گفته های اخیر دکتر زالی– فرمانده ستاد ملی مقابله با کرونا در تهران که بر اساس نقل قول تازه اش برخی مسئولان را متهم کرده است که تمایلی به واردات واکسن خارجی کرونا نداشته اند و دلیل آن را گرانی این محصول عنوان می کردند.

سخنانی که البته در ادامه با تأکید بر اشتباه رفتن مسیر مقابله با ویروس کرونا ادامه یافت، بر امتناع مسئولان از اقدام به قرنطینه سراسری اشاره کرد و حواشی فراوانی را در فضای مجازی به وجود آورد.

بلافاصله پس از انتشار این سخنان، بسیاری از نهادها مثل دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی سعی کردند تا این گفته ها را اصلاح کنند و برای این مهم تقطیع شدن فیلم را بهانه کردند.

از آنسو نیز به واسطه نقدهایی که دکتر زالی به عملکرد سفارتخانه های ایران و نیز وزارت خارجه در کمک به وزارت بهداشت در تأمین واکسن وارد کرد، محمد جواد ظریف- وزیر امور خارجه دولت دوازدهم آزرده خاطر و مجبور به واکنش شد.

محمدجواد ظریف که ظاهرا در نتیجه بازتاب وسیع سخنان زالی، خیلی زود از ادعا‌های مطرح توسط وی آگاه شد، با انتشار پستی در صفحه شخصی خود در یکی از شبکه‌های اجتماعی، یادآور شد که «شرایط کرونا وخیم است و نیاز به کوشش و همدلی ملی داریم» و بعد در ادامه تاکید کرد که «بخاطر منافع ملی و رعایت حرمت مردم» سکوت کرده «ولی در موضوع تامین واکسن و مبارزه با کرونا که با جان ملت دلاور ایران سروکار دارد»، سکوت غیرممکن شده است.

وزیر امور خارجه با این مقدمه به طرح سوالاتی پرداخت؛ از جمله این سوالات که «اولین بار چه کسی در دولت بحث کرونا را مطرح کرد؛ چه پاسخی به او داده شد؟ کدام دستگاه پیشنهاد تمهید واردات واکسن از چین را در شهریور گذشته مطرح کرد؟ دقیقا همان کاری که بعد از آن تاریخ امارات (برای سینوفارم) و ترکیه (برای سینوواک) انجام دادند؟ چه کسانی گفتند مردم ما موش آزمایشگاهی نیستند؟»

موضوع به همین جا ختم نشد و رئیس ستاد کرونای تهران از مخدوش بودن آمار مرگ و میر کرونا گفت و مدعی شد که آماری که اعلام می کردیم کمتر بود.

این موضوع دست کاری آمار  را اگر بگذاریم کنار منتی که جدیداً سعید نمکی– وزیر بهداشت کشورمان روی سر مردم گذاشته و گفته اگر زحمات و تدابیر ما نبود، حتما آمار کرونای کشور حالا دو سه برابر بود، ماجرا غم انگیزتر هم می شود.

موضوعی که یکی از فعالان رسانه نیز به آن اشاره کرده و در همین راستا خطاب به وزیر بهداشت دولت دوازدهم در حساب مجازی خود نوشته است: آقای نمکی!

با اعتراف معاونت که آمار واقعی را ۲/۵ برابر رسمی اعلام کرده؛ الان تعداد فوتی کرونا همان ۱۳۰۰ نفر است که ۵۰۰ تا اعلام می‌کنی.

این همه صحبت های ضد و نقیض و مغایر و نیز عجیب و غریب این روزها نیست.

سوی دیگر ما محمد مخبر رئیس پیشین ستاد اجرایی فرمان امام (ره) را داریم که تا همین چندماه پیش مدعی بود تا پایان شهریور ماه بنیاد برکت 50 میلیون دوز واکسن برکت تولید و روانه بازار خواهد کرد ولی حالا که معاون اول رئیس جمهور شده است از این می گوید که باید تا پایان شهریور حداقل 20 میلیون تومان واکسن وارد کنیم.

معاون اولی که هیچ کس جرأت ندارد از او بپرسد پس آن وعده تولید 50 میلیون واکسن کرونا تا پایان شهریور ماه چه بود؟

حالا ما مردم هستیم و کشته هایی روی دست ما مانده است و همه ما در نزدیکان خود می شناسیم عزیزانی که به ویژه در اوج جوانی به واسطه این ویروس نحس به دیار باقی شتافتند.

ماییم و غم از دست رفتن عزیزانمان و مسئولانی که هر کدام یک چیزی می گویند و کسی نیست نسبت به مواخذه آنها اقدام کند.

ماییم و درد بزرگی که مرگ و میرهای وحشتناک به جامعه تحمیل کرده و مسئولانی که حالا که در روزهای آخرین فعالیت در سمت های خود هستند، زبان باز کرده و در مورد ناگفته هایی می گویند که تا الان به واسطه حفظ سمت خود از طرح آنها اجتناب می کردند.

در این میان فراموش نمی کنیم که رسانه هایی چون بازتاب که در این مسیر نامطلوب مدیریت کرونا همواره تلاش کردند نقدهای منصفانه و بی طرفانه ای را در حد مقدورات بیان کنند و همسوی با مسئولان ستاد کرونا به پوشش یک جانبه اخبار اقدام نکردند، با زشت ترین ادبیات مورد خطاب قرار گرفتند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید