عزم راسخ مسئولان آموزش و پرورش برای تشدید بحران کرونا / برگزاری کلاس های حضوری زودتر از موعد و والدینی که نگرانند و عصبانی

    کد خبر :743256

هنوز فصل پاییز فرا نرسیده و در شرایطی که بحران کرونا همچنان استمرار دارد، خبری از سوی وزارت آموزش و پرورش منتشر شد که بسیاری از دانش آموزان و والدین آنها را غافل گیر کرد؛ خبری که ناظر بر ضرورت آغاز سال تحصیلی جدید از 15 شهریور است و عجیب تر آنکه الزاماً همه کلاس ها باید حضوری برگزار شود.

به گزارش «بازتاب»، وزارت آموزش پرورش کشور ضمن اعلام خبری مبنی بر بازگشایی مدارس از روز شنبه 15 شهریورماه، همچنین حضور همه دانش آموزان در روز اول را اجباری اعلام کرد. بر اساس این اطلاعیه اگر مدرسه ای با تراکم دانش آموز رو به رو باشد، می تواند با صلاحدید مدیران مدرسه اقدام به گروه بندی دانش آموزان کند.

مسئولان وزارت آموزش و پرورش در رابطه با جزئیات این خبر به رسانه ها گفته اند که آمادگی های لازم برای بازگشایی مدارس وجود دارد و اقدامات سختگیرانه ای در این رابطه انجام خواهد شد.

اجبار به داشتن ماسک، ضد عفونی کردن مستمر مدرسه و دست های دانش آموزان، زوج و فرد کردن مدارس، 35 دقیقه ای کردن کلاس ها و نیز تلاش برای انتقال بخشی از فرایند آموزش به فضای مجازی و محیط خانه از جمله برنامه هایی است که از قرار معلوم وزارت آموزش و پرورش برای کاهش آسیب ها در دستور کار قرار داده است.

تلاش مسئولان آموزش و پرورش برای بازگشایی زودتر از موعد مدارس و فراخواندن دانش آموزان به مدرسه در حالی آغاز  شد که از آنسو بسیاری از کارشناسان و نیز والدین نگران سلامت خود و فرزندانشان در چنین شرایطی هستند.

بدون شک کنترل و مدیریت ده ها و چه بسا صدها دانش آموز خردسال و بازیگوش در محیط های آموزشی به گونه ای که در تمام مدت حضور در مدرسه ماسک داشته باشند و یا نکات بهداشتی دیگر را رعایت کنند، کار بسیار سخت و چه بسا غیر ممکنی باشد.

به ویژه اینکه می دانیم در بسیاری از محیط های آموزشی کشور زیرساخت های کافی و استاندارد وجود ندارد و از این رو استفاده دانش آموزان از برخی سرویس های مشترک مدرسه می تواند در انتشار و شیوع آلودگی و ویروس کرونا بسیار موثر باشد.

در چنین شرایطی عزم راسخ وزارت آ. پ برای آغاز فصل جدید سال تحصیلی آن هم از روز شنبه هفته آتی قابل تأمل و نگران کننده است؛ عزمی که به اجبار دانش آموزان برای حضور فیزیکی در مدارس سنجاق شده است تا معنای نگران کننده ای به نام تلاش این وزارتخانه برای شیوع کرونا در کشور را در ذهن تداعی کند.

این تصمیم جنجالی موجی از انتقاد و نگرانی را نیز در جامعه به وجود آورده است و بسیاری از شهروندان معتقدند که مسئولان امر باید هر چه سریعتر در تصمیم اتخاذی خود تجدید نظر کنند؛ نگرانی و نقدهایی که به آسانی می توان با رصد شبکه های مجازی متوجه آنها شد.

به طور مثال برخی از کاربران شبکه اجتماعی توئیتر با اشاره به کیفیت رعایت نکات بهداشتی در مدارس کشورهایی نظیر چین معتقدند که تحت هیچ شرایطی مسئولان آموزش و پرورش کشورمان موفق نخواهند شد زیرساخت های بهداشتی لازم را متناسب با آنچه در کشوری مثل چین متداول شده و برای چنین شرایطی لازم است، فراهم کنند و از این رو اصرار آنها بر برگزاری کلاس های حضوری نگران کننده است.

برخی والدین نیز در چنین شرایطی با اشاره به اینکه حاضر نیستند فرزندان خود را به مدرسه بفرستند این مسئله را مطرح می کنند که فرستادن فرزندانشان به مدرسه برای آنها خطر جانی به همراه خواهد داشت.

برخی نیز بر این عقیده هستند که وقتی مسئولان ارشد وزارت آموزش و پرورش خود شخصاً جلسات عمومی و خصوصی خود را به صورت مجازی برگزار می کنند، چگونه برای دانش آموزان نسخه کلاس حضوری پیچیده اند و نگرانی که برای سلامت خود و نزدیکانشان دارند، برای دانش آموزان و خانواده آنها ندارند؟

برخی نیز مسئله دریافت شهریه های سنگین از سوی برخی مدارس غیر انتفاعی آنهم در این شرایط را مطرح می کنند و عقیده دارند نه تنها دریافت این شهریه های سنگین در سال آتی بی معنی است، بلکه اصرار مسئولان برای تشکیل حضوری کلاس ها را تلاشی برای معنا بخشیدن به این رویه ها تفسیر می کنند.

 

انتقادات از این دست آنقدر زیاد است که اشاره به همه آنها از حوصله این گزارش خارج است، با این حال اشاره به این نقد نیز خالی از لطف نیست که برخی از کاربران شبکه های مجازی این رویه در پیش گرفته شده را ناشی از ناتوانی مسئولان دولتی در اجرای صحیح و کامل پروژه های آنلاین و مجازی دانسته اند؛ انتقادی که ناظر بر ناکارآمدی شبکه هایی چون شبکه آموزشی شاد نیز هست و بر این موضوع تأکید دارد که متولیان آموزش و پرورش کشور موفق نشدند با بهره گیری بهینه از تعطیلات تابستانی به یک مدل هوشمندانه تدریس در سال تحصیلی جدید برسند.

به هر صورت آنچه که اکنون مشاهده می شود تعجیل بلاوجهی است که از سوی مسئولان برای آغاز سال تحصیلی آن هم به صورت حضوری صورت می گیرد و این اتفاق به ویژه از آن جهت که مخاطب این طرح دانش آموزان و خردسالان جامعه هستند، موجی از نگرانی را در جامعه ایجاد کرده است.

با این تفاسیر  باید منتظر ماند و دید در روزهای آینده واکنش دانش آموزان و والدین آنها به این تصمیم آنهم در مقام عمل چه خواهد بود و نیز سال تحصیلی جدید چه پیامدهایی بر بهداشت و سلامت جامعه خواهد گذاشت؟!

2
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. seyed گفت:

    جناب میرزایی وزیر محترم آموزش و پرورش بازگشایی مدارس ایران با مقایسه کشورهای اروپایی این کجا و آن کجا امیدوارم از باب توجیه اشتباه تان نباشد امکانات آنان کجا و ما کجا در کدام قاره سبز سراغ دارید برای دانش آموزان کم بضاعت دست گدایی به سوی مردم دراز کنند که این پدیده را به خیرین منتسب می کنید مگر هزینه های این تبلت ها در قبال پول و مال مردم که از بیت المال به یغما رفته چه بخشی از آن خواهد شد اروپا در قبال فرزندان شان خود را متعهد به آموزش رایگان می دانند اما ما با مدارس متنوع کار آموزش فرزندان را به یک تجارت احلا منل العسل تبدیل کردیم چندگانه مدارس را بررسی بفرمایید ما حتی ماسک و امکانات اولیه را نداریم که به فرزندان بدهیم چه رسد به امکانات آموزشی جناب وزیر شما الان تصمیم گرفتید همزمان با دادن کتب بچه ها را به مدارس بکشانید شما این همه فرصت داشتید سیم کارت شاد را با وزیر ارتباطات در ستاد کرونا قبل از بازگشایی و بر اساس آمار مدارس در اختیار آنان و به نام دانش آموزان با کد ملی هر دانش آموز در اختیارشان قرار دهید واقعا برنامه ریزی در این مدت یکسال از ویروس کوید ۱۹ برای تدبیر کم بود امیدوارم فرزندان مردم و خانواده ها با موج سومی که جنابعالی متولی آن هستیدبه پرپر شدن آنها منجر نشود آقای وزیر پول اولیا گرفته شده را از بابت سرویس مدارس سال قبل به آنان بازگردانید ه نشده است چگونه سلامت این فرزندان را میتوانید مدیریت کنید آقای وزیر شما هنوز نتوانستید پول میلیلردها تومان نقدی اولیا در دستان شماست و مدیران شماست و به مردم بازنگشته با مردم صادق باشیم والعاقبتو للمتقین

  2. احمد انصاری گفت:

    جناب آقای وزیر آموزش و پرورش! اگر شما توانستید مردم را از مسافرت کردن و پوشاندن ماسک ترغیب کنید کودکان را هم میتوانید!!! از شما می خواهیم هرچه سریعتر در تفکرتان تجدید نظر فرمایید.اگر خدای ناکرده حتی یک کودک مبتلا گردد مقصر شما هستید.

دیدگاهتان را بنویسید