کدخدایی: نامه‌ای که احمدی نژاد را نفر سوم انتخابات ۸۸ اعلام می‌کرد، جعلی بود

  • سیاسی
  • یکشنبه ۹ دی ۱۳۹۷ ۱۲:۳۵
    کد خبر :455607

کدخدایی گفت: رفتار‌های کنونی نمایندگان و تخلفات احتمالی آن‌ها در بررسی صلاحیت آینده آن‌ها مدّ نظر قرار خواهد گرفت البته توضیحاتی خواسته می‌شود.

به گزارش انتخاب، عباسعلی کدخدایی با حضور در برنامه «نگاه یک» با اشاره به وقایع انتخابات سال ۸۸ و با تعریف واژه ” تدلیس سیستماتیک ” گفت: این موضوع و با واژه، بازی کردن نشان دهنده تقلب نیست و باید برای اثبات هر ادعایی دلایل محکمه پسند ارائه شود.

به نوشته خبرگزاری صدا و سیما، کدخدایی گفت: اینکه با خلق واژه‌هایی صحت و سلامت انتخابات را زیر سئوال ببریم و ذهن مردم را نسبت به نهاد‌ها و ارکان نظام مخدوش کنیم هنر نیست.

کدخدایی افزود: هر انتخابات ممکن است تخلفاتی را داشته باشد، اما هرگز سیستماتیک و منتسب به دستگاه‌های دولتی نیست، زیرا قانون، تکلیف همه بخش‌ها را از جمله شورای نگهبان، وزارت کشور، هیئت‌های اجرایی و نظارت، مشخص کرده است.

سخنگوی شورای نگهبان با تشریح برخی از روند‌های اجرایی و نظارتی انتخابات گفت: به اذعان همه کسانی که در انتخابات شرکت داشته اند در طول ۴۰ سال گذشته هیچگاه تخلف عمده‌ای صورت نگرفته است و اراده برای برخورد با تخلف وجود دارد و قانونگذار راه‌های آن را پیش بینی کرده است.

کدخدایی افزود: حتی مخالفان و معترضان انتخابات سال ۸۸ از جمله آقای آخوندی نماینده ستاد موسوی معتقد بودند که در انتخابات جمهوری اسلامی، تقلب به ویژه تقلب گسترده امکان پذیر نیست.

قائم مقام دبیر شورای نگهبان با اشاره به جعلی بودن نامه‌ای که احمدی نژاد را نفر سوم انتخابات سال ۸۸ اعلام می‌کرد، اضافه کرد: در انتخاباتی که هئیت‌های نظارت شورای نگهبان و هئیت‌های اجرایی و مراجع نظارتی دیگر و افراد مردم در انتخابات حضور دارند خلق واژه‌هایی مانند «شعبده بازی» معنی ندارد.

اظهارات مصلحی

وزیر سابق اطلاعات هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: فتنه ۸۸ و حماسه ۹ دی را باید یک مجموعه دید و نباید به بخشی از آن پرداخت بلکه باید همه ابعاد داخلی و خارجی این فتنه را با هم دید.

حجت الاسلام والمسلمین حیدر مصلحی با اشاره به اینکه هدف فتنه ۸۸ براندازی نظام بود، افزود: از حدود ۴ تا ۵ ماه پیش از فتنه سال ۸۸، رفت و آمد‌ها و اقداماتی در داخل ایران انجام شد از جمله اینکه شورایی برای جلوگیری از تقلب در انتخابات تشکیل شد.

وی با بیان اینکه در تحلیل علت شکل گیری فتنه ابتدا باید شرایط قبل از آن را در بعد منطقه‌ای و داخلی مورد توجه قرار دهیم، اضافه کرد: پیروزی در جنگ‌های ۳۳ روزه و ۲۲ روزه در غزه، ویژگی‌های خاصی برای انقلاب اسلامی ایران در منطقه ایجاد کرد و نشان دهنده اوج اقتدار منطقه‌ای ایران بوده است.

حجت الاسلام مصلحی ادامه داد: در بعد داخلی هم بحران‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را پشت سر گذاشتیم و با انتخاباتی مواجه شدیم که ۴۰ میلیون نفر در آن شرکت کردند که موفقیت بسیاری بزرگی بوده است و اوج پیوند نظام را با مردم نشان می‌دهد.

وی اضافه کرد: در چنین شرایطی فتنه گران با عنوان تقلب در انتخابات در راستای خواسته‌های استکبار، آبروی جمهوری اسلامی را در سطح بین الملل بردند و روح ناامیدی را در علاقمندان انقلاب به وجود آوردند و دشمنان را نسبت به نظام جمهوری اسلامی به طمع انداختند.

وزیر سابق اطلاعات گفت: آن‌ها مهتمرین فرصت نظام را به تهدید علیه نظام تبدیل کردند.

وی با اشاره به نکاتی از زمان شکل گیری فتنه ۸۸ تا ۹ ماه بعد از آن افزود: بیشترین تعداد اسناد و قطعنامه‌های سازمان ملل در زمینه حقوق بشر و موضوعات دیگر علیه ایران در این مدت صادر شد.

وزیر سابق اطلاعات اضافه کرد: افرادی وارد کشور می‌شدند و با افرادی که جزو سران فتنه بودند ارتباطات قابل توجهی داشتند و پول‌هایی را هزینه کردند و پول‌هایی از طرف دستگاه جاسوسی سیا (CIA) در اختیار آن‌ها قرار گرفت که برخی از آن‌ها دستگیر شدند و حکم قضایی آن‌ها صادر شده است و اسناد آن‌ها موجود است، اما به علت معذوراتی که وجود دارد اسامی، بیان و مطرح نمی‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین مصلحی گفت: خانمی از یکی کشور‌های اروپایی وارد کشور شد و در اقداماتی که در دوران فتنه انجام می‌شد گروه خاصی در سر چهار راه‌ها کار‌هایی را انجام می‌دادند که در نهایت موضوع آن‌ها به این خانم می‌رسید.

وی ادامه داد: CIA میلیون‌ها دلار در اختیار این خانم قرار داده بود تا اراذل و اوباش را به کف خیایان بیاورد و این خانم با اطرافیان سران فتنه در ارتباط بود.

وزیر سابق اطلاعات گفت: افرادی از داخل به خارج رفتند و اطلاعات در اختیار سازمان ملل و مجامع بین المللی قرار می‌دادند تا علیه کشورمان قطعنامه صادر شود.

حجت الاسلام و المسلمین مصلحی افزود: اکنون فردی از مشاوران نزدیک یکی از سران فتنه در یکی از کشور‌های اروپایی زندگی و با دستگاه‌های جاسوسی MI۶ و CIA همکاری می‌کند و به آن‌های اطلاعات می‌دهد و اسناد آن در وزارت اطلاعات وجود دارد.

وی درباره فتنه‌های احتمالی آینده گفت: بر اساس اطلاعات، دشمن از جمله دستگاه‌های جاسوسی CIA ‘ MI۶ و موساد در فتنه پیش رو می‌خواهند از تجربیات گذشته برای طراحی و اجرایی برنامه‌های جدید استفاده کنند.

وزیر سابق اطلاعات ادامه داد: یکی از طراحی‌های آن‌ها در فتنه جدید پیش رو، این است که در میان نخبگان و مسئولان و مردم اشتباهات محاسباتی به وجود بیاورند از جمله اینکه “دشمن تهدید می‌کند”. همچنین می‌خواهند نارضایتی در مردم به وجود بیاورند.

کدخدایی: شورای نگهبان از رأی هموطنان پاسداری می‌کند

سخنگوی شورای نگهبان گفت:اعضای شورای نگهبان همیشه نشان داده اند که از رأی همه هموطنان پاسداری می‌کنند.

عباسعلی کدخدایی در ادامه برنامه «نگاه یک» درباره جلسه ۲۶ خرداد ­سال ۸۸ با حضور رهبر معظم انقلاب با اشاره اینکه جلسه صمیمی بود، افزود: در آن جلسه افراد مختلف از ستاد‌های گوناگون، مطالب متفاوتی از جمله بازشماری صندوق‌ها را مطرح می‌کردند، یکی از اعضای ستاد موسوی مطرح کرد تقلب امکان پذیر نیست و موضوع صلاحیت آقای احمدی نژاد مطرح است.

کدخدایی اضافه کرد: در جلسه شورای نگهبان که با حضور نمایندگان نامزد‌های معترض برگزار شد عنوان کردند که دو نفر از اعضای شورای نگهبان از نامزد خاصی جانبداری کردند، اما آن‌ها در جلسه با حضور رهبر معظم انقلاب گفتند ۸ نفر از اعضای شورای جانبداری کردند.

وی با بیان اینکه نباید به افراد تهمت زد، افزود: اعضای شورای نگهبان همیشه نشان داده اند که از رأی همه هموطنان پاسداری می‌کنند.

کدخدایی درباره بازشماری صندوق‌های رأی انتخاباتی سال ۸۸ گفت: بر اساس قانون، اعتراضات باید مستدل و مستند و با دلایل قانع کننده باشد و اگر شورای نگهبان به این نتیجه برسد، دستور بازشماری صندوق‌ها را می‌دهد. اعلام کردیم ده درصد صندوق‌ها به صورت اتفاقی بازشماری شود و همچنین موسوی خواهان بازشماری آراء در ۴ استان شد و با اینکه این کار بسیار زمان بر بود پذیرفتیم به شرطی که پس از بازشماری آراء، هر نتیجه‌ای حاصل شد را بپذیرند، اما این شرایط را نپذیرفتند.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اینکه پیش از انتخابات سال ۸۸ زمزمه‌های تقلب آغاز شد، گفت: نزدیک انتخابات یک نهاد بی هویت غیر قانونی به نام کمیته صیانت از آراء تشکیل شد.

کدخدایی افزود: در ساعات پایانی انتخابات، یک نامزد مصاحبه کرد که پیروز انتخابات است که این کار بی اساس بوده است و این مسائل نشانه توطئه از پیش طراحی شده است.

قائم مقام دبیر شورای نگهبان درباره اینکه برخی‌ها معتقدند حوادث انتخابات ۸۸ موجب ریزش برخی از نیرو‌های انقلاب شده است، اضافه کرد: چنین اعتقادی را به این شکل ندارم. وقایع در هر جامعه ریزش و رویش‌هایی دارد، اما در جامعه ما رویش‌ها بیشتر بوده است و به برکت انقلاب اسلامی، جوان‌های زیادی از انقلاب رویش کردند.

کدخدایی درباره حماسه ۹ دی هم گفت: این حماسه کاملا مردمی بوده و آن‌ها برای پاسداری از رای نظام و منافع ملی خود به صورت خودجوش به صحنه آمدند.

وی درباره احتمال فتنه آینده به موضع گیر‌های رسمی کشور‌های اروپایی و آمریکا در سال ۸۸ اشاره و اضافه کرد: آن‌ها تأکید آشکار بر حمایت از فتنه داشتند. آن‌ها دلسوز مردم ما نیستند.

کدخدایی افزود: از آنجایی که نظام جمهوری اسلامی ایران استکبارستیز و ظلم ستیز بوده است همه مستکبران و ظالمان، دشمن کشورمان هستند و نباید انتظار داشته باشیم آن‌ها دشمنی‌های خود را کنار بگذارند و دشمنی‌های آشکار و پنهان آن‌ها ادامه دارد و مردم و مسئولان باید مراقب باشند.

وی ادامه داد: از آنجایی که نظارت ما مردمی است مردم همیشه از آن حمایت می‌کنند و ۹ دی هم پاسخ مردم به دشمنی‌های دشمنان ما بود.

کدخدایی افزود: دشمن در انتخابات سال آینده می‌خواهد ضربه دیگری بزند و باید برنامه‌هایی را داشته باشیم تا تهدیدات آن‌ها را ناکام بگذاریم.

قائم مقام دبیر شورای نگهبان با بیان اینکه برخی مسئولان مرتکب تخلفاتی شدند، اما غالب مسئولان خدمت کردند به برخی از پیشرفت‌های کشور اشاره و اضافه کرد: باید تلاش کنیم به نقطه مطلوب برسیم.

کدخدایی افزود: رفتار‌های کنونی نمایندگان و تخلفات احتمالی آن‌ها در بررسی صلاحیت آینده آن‌ها مدّ نظر قرار خواهد گرفت البته توضیحاتی خواسته می‌شود.

وی ادامه داد: رویه شورای نگهبان این نبوده است که پس از تصویب اعتبارنامه ها، مجدد صلاحیت نمایندگان را بررسی کند و این مسئله را به انتخابات بعدی واگذار کرده است.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی وظایفی را بر عهده شورای نگهبان قرار داده است و طبق آن صلاحیت‌ها را بررسی می‌کنیم و نظارت استصوابی، حداقل‌ها را روشن می‌کند.

کدخدایی اضافه کرد: شورای نگهبان در انتخابات گذشته مجلس، صلاحیت بیش از شش هزار نفر را برای ۲۹۹ کرسی تائید کرد.

وی ادامه داد: کسانی که نامزد‌های مورد نظرشان را به مردم معرفی کردند هم مسئول هستند بنابراین نقص کار در جای دیگر است و ما باید ابزار شایسته گزینی را هم در اختیار مردم قرار دهیم.

کدخدایی با بیان اینکه باید به سوی ساختار حزبی و احزاب پاسخگو پیش برویم، گفت: اکنون احزاب بر اساس قانون، آزاد هستند، اما حضور موثر ندارند بنابراین پاسخگو هم نیستند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید