کدام زوج اقبال بیشتری برای سکانداری دیوان محاسبات دارند؟ بذرپاش و اسداللهی یا فروزنده و کامیار؟

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۹ ۱:۵۹
    کد خبر :732800

دیوان محاسبات را باید یکی از مهم ترین دستگاه های نظارتی کشور دانست که زیر نظر مجلس شورای اسلامی فعالیت می کند و رئیس و دادستان آن با رأی نمایندگان مردم انتخاب می شوند؛ مجموعه ای حساس و موثر که حالا دوباره در مقطع حساس انتخاب رئیس و دادستان قرار گرفته است.

به گزارش بازتاب، دیوان محاسبات کشور سازمانی دولتی (دادگاه مالی-اداری) است که در امور مالی و اداری مستقل است؛ یکی از نهاد‌های وابسته به مجلس شورای اسلامی است که وظیفه نظارت بر همه فرایند‌های مالی کشور را بر عهده دارد و به عنوان بازوی نظارتی مجلس عمل می‌کند.

این دیوان به همه حساب‌های وزارتخانه، مؤسسات، شرکت‌های دولتی و دیگر دستگاه‌هایی که به نحوی از انحا از بودجه کل کشور استفاده می‌کنند ـ به ترتیبی که قانون مقرر می‌دارد ـ رسیدگی یا حسابرسی می‌کند تا هیچ هزینه‌ای از اعتبارات مصوب تجاوز نکرده باشد و هر وجهی در محل خود به مصرف رسیده باشد.

دیوان محاسبات کشور حساب‌ها و اسناد و مدارک مربوط را برابر قانون جمع‌آوری می‌کند و گزارش تفریغ بودجه هر سال را به انضمام نظرات خود به مجلس شورای اسلامی تسلیم می‌کند.

دیوان محاسبات کشور، یکی از ۱۹۱ عضو پیوسته سازمان بین‌المللی موسسات حسابرسی عالی (اینتوسای) است.

کلیات وظایف و اختیارات دیوان در قانون اساسی تصریح شده و قانون تشکیل دیوان محاسبات کشور به صورت جامعتری به آن پرداخته است.

این روزها و در شرایطی که مجلس یازدهم به تازگی فعالیت رسمی خود را آغاز کرده است، حالا باید منتظر ماند و دید نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی کدام یک از گزینه های مطرح برای ریاست دیوان و دادستانی دیوان را انتخاب و راهی ساختمان دیوان محاسبات در حوالی خیابان برزیل تهران خواهند کرد؟

توضیح اینکه طبق قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی قرار بود پس از بررسی کاندیداها در کمیته دیوان محاسبات و معرفی گزینه های نهایی به کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، برای هر جایگاه دو نفر به صحن علنی معرفی خواهند شوند.

بررسی ها نشان می دهد پس از طی این مراحل در روزهای گذشته، در نهایت مهرداد بذرپاش با لطف الله فروزنده برای احراز سمت ریاست دیوان محاسبات و غلامرضا اسداللهی با علی کامیار برای احراز سمت دادستان دیوان محاسبات امروز چهارشنبه ۹۹/۵/۱ ساعت ده صبح در صحن علنی مجلس یازدهم به رقابت خواهند پرداخت.

مهرداد بذرپاش چهل ساله با مدرک مهندسی صنایع در مقطع کارشناسی از دانشگاه صنعتی شریف و سپس اخذ کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی و دکترای مدیریت تکنولوژی با سابقه مشاور جوان شهردار تهران، رییس گروه مشاوران رییس جمهور در دولت نهم، معاون رییس جمهور، مدیرعامل پارس خودرو و سایپا، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو هیات رییسه مجلس نهم با اتکا به جریان راست نوین فردا در صحن علنی با لطف الله فروزنده ۵۹ ساله و مدرک تحصیلی کارشناسی مدیریت بازرگانی ، کارشناسی ارشد مدیریت منابع انسانی و دکترای مدیریت استراتژیک ، و سوابق رییس دانشگاه آزاد شهرکرد، قائم مقام مرکز پژوهشهای مجلس ، معاون رییس جمهور دولت نهم و دهم،و دستیار تولیت آستان قدس رضوی با اتکای به راست سنتی رقابت خواهند کرد.

از سوی دیگر نیز رکن قضایی دیوان محاسبات یعنی دادستانی دو رقیب را در صحن علنی خواهد داشت.

غلامرضا اسداللهی ۵۲ ساله ، با مدرک کارشناسی حقوق قضائی ، کارشناسی ارشد حقوق و دکترای روابط بین الملل، و با سوابق قابل توجهی نظیر دادستانی استان سیستان و بلوچستان، مدیرکل بازرسی استانهای اصفهان، مازندران ، مدیرکل بازرسی امور ویژه سازمان بازرسی، دبیر حقوق شهروندی قوه قضائیه، نماینده ادوار هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی با عضویت در هیات رییسه کمیسیونهای قضائی و بودجه، معاون نظارت مجلس دهم گزینه جدی تری برای کسب کرسی دادستان دیوان محاسبات است که با علی کامیار ۶۲ ساله دارای مدرک کارشناسی الهیات و مبانی فقه، و کارشناسی ارشد علوم سیاسی، با سوابقی نظیر نمایندگی ادوار دوم، سوم و چهارم مجلس شورای اسلامی و مستشار دیوان محاسبات رقابت خواهند کرد.

به نظر می رسد در جلسات مختلف، ترکیب زوج های اصلی از بین این چهار گزینه مشخص شده است و این گزینه ها، دو به دو با هم به جمع بندی رسیده اند. گویا قرار است زوج بذرپاش و اسداللهی در یک سو و فروزنده و کامیار در سوی دیگر برای سکانداری و مدیریت بر اصلی ترین دستگاه نظارتی در حوزه بودجه با هم رقابت نمایند.

به هر صورت باید چند ساعت دیگر منتظر بود و دید در نهایت اقبال نمایندگان مردم به سمت کدام گزینه ها خواهد رفت و سرنوشت ریاست دیوان محاسبات برای یک دوره چهارساله دیگر چگونه رقم خواهد خورد؟

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید