کاهش نرخ تورم سالانه خانوارهای کشور

  • اقتصادی
  • پنجشنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۱۶:۲۶
    کد خبر :904376

 نرخ تورم نقطه‌ای در فروردین ماه امسال  ٣٥,٦ درصد گزارش شده است؛ یعنی خانوارهای ایرانی به طور متوسط ٣٥.٦ درصد بیشتر از فروردین سال پیش برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کردند.

نرخ تورم نقطه‌ای فروردین ماه نسبت به ماه پیش 0,٩ واحد درصد بیشتر شده است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی­ها و دخانیات» با  ٢,٧ واحد درصد افزایش به ٤٣.٤ درصد و گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» با  0.1واحد کاهش به ٣١.٣ درصد رسیده است.

در شرایطی که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ٣٥,٢ درصد می‌باشد که 0.7 واحد درصد نسبت به ماه گذشته بیشتر شده است. ضمن این که این نرخ برای خانوارهای روستایی ٣٧,٢ درصد بوده که در مقایسه با ماه گذشته ١,٤ واحد درصد افزایش یافته است.

افزایش نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور

 نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل را نشان می دهد، نرخ تورم ماهانه فروردین امسال به ٣,٣ درصد رسیده که نسبت به ماه گذشته، ٢ واحد درصد بیشتر شده است. تورم ماهانه برای گروه‌های اصلی «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» به ترتیب ٤.٩ درصد و ٢.٥ درصد اعلام شده است.

 نرخ تورم ماهانه خانوارهای شهری نیز ٣,٢ درصد می‌باشد که در مقایسه با ماه گذشته ٢ واحد درصد بیشتر شده است، این نرخ برای خانوارهای روستایی ٤ درصد بوده که در مقایسه با ماه گذشته ٢.٤ واحد درصد افزایش یافته است.

کاهش نرخ تورم سالانه خانوارهای کشور

 نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری را نسبت به مدت مشابه پیش از آن است، نرخ تورم سالانه در فروردین امسال برای خانوارهای کشور ٣٩,٢ درصد گزارش شده که نسبت به مدت مشابه سال پیش، ١ واحد درصد کاهش داشته است.

 نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب ٣٨,٧ درصد و ٤١.٦ درصد اعلام شده است که برای خانوارهای شهری 0/1 واحد درصد کاهش و برای خانوارهای روستایی ١.٢ واحد درصد کمتر شده است.

تغییرات قیمت ها در ماه جاری

بیشترین افزایش قیمت را در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه گذشته  گروه «میوه و خشکبار»، گروه «سبزیجات» (گوجه فرنگی، خیار و بادمجان) و گروه «قند و شکر و شیرینی» (قند، شکر و نبات) می‌باشد. در گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» گروه «هتل و رستوران» (هزینه اقامت در هتل)، گروه «کالاها و خدمات متفرقه» (حق بیمه اتومبیل سواری و گرم طلای ١٨ عیار) و گروه «حمل و نقل» (انواع خودرو و تعمیرات آن) بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید