کاهش شتاب قیمتی خوراکی‌ها

    کد خبر :37849

 

براساس گزارش بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی مواد خوراکی، در هفته دوم ماه مبارک رمضان از شتاب قیمت مواد خوراکی کاسته شده است؛ به‌طوری‌که از میان 11 گروه مواد غذایی موجود در این گزارش، تنها «سه گروه غذایی» تورم مثبت داشته‌اند. دو گروه تخم مرغ و گوشت مرغ نیز تورم منفی را ثبت کرده‌اند.

هرچند تورم ماهانه تخم‌مرغ برای چهارمین هفته متوالی مثبت بوده است. بانک مرکزی گزارش جدید خود از متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران در هفته منتهی به 19 خرداد را منتشر کرد. نتایج به دست آمده از گزارش جدید بانک مرکزی نشان می‌دهد در میان 11 گروه غذایی «لبنیات»، «تخم‌مرغ»، «برنج»، «حبوب»، «میوه‌های تازه»، «سبزی‌های تازه»، «گوشت قرمز»، «گوشت مرغ»، «قند و شکر»، «چای» و «روغن نباتی» متوسط قیمت 3 گروه غذایی افزایش، 2 گروه غذایی کاهش و 6 گروه غذایی نیز بدون تغییر باقی مانده است. به گزارش دنیای اقتصاد ؛ آمار و ارقام گزارش جدید بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی خوراک در شهر تهران نشان می‌دهد که در هفته منتهی به 19 خردادماه از شتاب افزایش قیمت اقلام مورد گزارش کاسته شده است. براساس گزارش بانک مرکزی، متوسط قیمت سه گروه غذایی سبزی‌های تازه، میوه‌های تازه و گوشت قرمز در هفته منتهی به 19 خردادماه افزایش داشته است. این گزارش نشان می‌دهد که تورم گروه مذکور به ترتیب 7/ 3، 2/ 2 و 5/ 0 درصد بوده است. از سوی دیگر دو گروه غذایی گوشت مرغ و تخم مرغ تورم منفی 3/ 2 درصد و منفی 8/ 1 درصد را ثبت کرده‌اند. تورم هفتگی 6 گروه مواد غذایی باقی مانده در هفته مورد بررسی بدون تغییر بوده است. گزارش بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی مواد خوراکی در یک ماه منتهی به 19 خردادماه بیانگر آن است که در بازه زمانی مورد بررسی در میان 11 گروه غذایی، 6 گروه تورم مثبت، 4 گروه غذایی تورم منفی و یک گروه بدون تغییر بوده است. از میان 6 گروهی که تورم مثبت داشته‌اند، 4 گروه مواد غذایی «تخم مرغ»، «گوشت قرمز»، «گوشت مرغ» و «چای» تورم بالای یک درصد را ثبت کرده‌اند. بر همین اساس متوسط قیمت تخم مرغ، 7/ 17 درصد، گوشت قرمز 2/ 2 درصد، گوشت مرغ 9/ 10 درصد و چای 3/ 1 درصد افزایش داشته است. 2 گروه دیگر نیز شامل گروه برنج و گروه حبوب است که تورم ماهانه 3/ 0 درصد را ثبت کرده‌اند.

براساس گزارش بانک مرکزی در یک ماه منتهی به 19 خردادماه، هر شانه حدود 2 کیلوگرمی تخم مرغ در سطح شهر تهران به قیمت متوسط 10 هزار و 900 تومان به فروش رسیده است که نسبت به ماه قبل تورمی حدود 7/ 17 درصد را ثبت کرده است. بررسی روند تورم ماهانه تخم مرغ نشان می‌دهد که حدود 4 هفته است که این کالا تورم مثبت ماهانه داشته است. در هفته مورد بررسی، قیمت متوسط هر کیلو گوشت مرغ نیز در سطح شهر تهران حدود 7 هزار و 300 تومان گزارش شده است که به نسبت ماه قبل تورم مثبت 9/ 10 درصدی را ثبت کرده است. علاوه‌بر این، گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که در گروه گوشت قرمز، هر کیلو گوشت گوسفند با استخوان در سطح شهر تهران به قیمت متوسط 45 هزار و 114 تومان عرضه شده است که تورم ماهانه 3/ 3 درصدی را ثبت کرده است. همچنین هر کیلو گوشت گوساله بدون استخوان در سطح شهر تهران به قیمت متوسط 37 هزار و 715 تومان به فروش رسید که تورم مثبت ماهانه 7/ 0 درصدی داشته است و در مجموع برای گروه گوشت قرمز تورم 2/ 2 درصدی را به وجود آورده است. قیمت هر بسته 500 گرمی چای خارجی نیز در هفته منتهی به 19 خرداد به قیمت متوسط 22 هزار و 650 تومان به فروش رسیده است که نسبت به هفته مشابه ماه قبل 3/ 1 درصد رشد داشته است.

براساس گزارش منتشر شده، در یک ماهه منتهی به 19 خردادماه سال‌جاری، 4 گروه سبزی‌های تازه، میوه‌های تازه، لبنیات و قند و شکر تورم منفی داشته‌اند. در میان این گروه‌ها دو گروه سبزی‌های تازه تورم منفی 6/ 11 درصد و گروه میوه‌های تازه تورم منفی 2/ 1 درصد داشته‌اند. در اقلام گروه سبزی‌های تازه اغلب تورم ماهانه منفی ثبت کرده‌اند. در این گروه، گوجه فرنگی منفی 8/ 42 درصد، کدو سبز منفی 3/ 28 درصد و خیار منفی 5/ 9 درصد تورم ماهانه داشته‌اند. بیشترین توم ماهانه در این گروه به سبزی‌های برگی اختصاص داشت که تورم مثبت 8/ 12 درصد را ثبت کرده است. در گروه میوه‌های تازه نیز بیشترین تورم ماهانه به سیب زرد تخم لبنان تعلق داشت که هر کیلوی آن در سطح شهر تهران به قیمت متوسط 8 هزارو 730 تومان به فروش رسیده و تورم ماهانه 6/ 24 درصد را ثبت کرده است. کمترین تورم ماهانه در این گروه نیز به طالبی تعلق داشت که تورم منفی 4/ 28 درصد داشته است. گزارش بانک مرکزی حکایت از آن دارد که در یک ماه منتهی به 19 خردادماه، گروه برنج با تورم ماهانه 3/ 0 درصدی همراه بوده است. در اقلام زیرگروه این گروه، برنج وارداتی غیرتایلندی و برنج داخله درجه دو تغییر قیمتی نداشته است و برنج داخله درجه یک، 4/ 0 درصد تورم داشته است که در مجموع تورم ماهانه 3/ 0 درصدی را برای این گروه رقم زده است.

در گزارش خرده‌فروشی منتهی به تاریخ 19 خردادماه، متوسط قیمت ماهانه روغن نباتی بدون تغییر بوده است. در این گروه حلب 5 کیلوگرمی روغن نباتی جامد به قیمت متوسط 23هزار و 400 تومان به فروش رسید و تورم ماهانه منفی 1/ 0 درصد داشته است و هر لیتر روغن نباتی مایع به قیمت متوسط 5هزار و 260 تومان در سطح شهر تهران عرضه شد که به نسبت هفته مشابه ماه قبل تغییری نداشته است. گزارش بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی مواد غذایی در سطح شهر تهران در یک سال منتهی به 19 خردادماه نشان می‌دهد متوسط قیمت تمامی گروه‌های غذایی افزایش داشته است. در میان 11 گروه مواد غذایی 9 گروه با تورم مثبت دو رقمی و 2 گروه تورم تک‌رقمی داشته‌اند. براساس گزارش مورد بررسی، سه گروه «لبنیات» و «روغن نباتی» تورم نقطه‌به‌نقطه به ترتیب 2/ 7 درصد و 2/ 8 درصد داشته‌اند. در مقابل بیشترین افزایش قیمت در یک سال منتهی به تاریخ مورد بررسی، مربوط به گروه غذایی میوه‌های تازه بوده است. متوسط قیمت این گروه غذایی در طول یک سال 7/ 52 درصد افزایش داشته است. در زیرمجموعه این گروه غذایی در یک سال گذشته سیب گلاب با تورم 4/ 103 درصد بیشترین تورم سالانه را ثبت کرده است. کمترین افزایش تورم نیز در بازه مذکور به موز تعلق داشته که تورم 5/ 0 درصد داشته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید