کاهش التهابات بازار یا گرانفروشی؟ کدام یک عرضه اولیه اپال را لغو کرد؟

    کد خبر :769942

پس از عرضه اولیه سهامی چون چخزر، وکبهمن و بوعلی در بازار سرمایه که در روزهای اخیر و به دنبال مثبت شدن شاخص کل بورس تهران انجام شد، نوبت به عرضه سهام اپال رسید و قرار بود این سهم نیز روز چهارشنبه مورخ 26 آذر عرضه شود. با این همه عرضه این سهام در بورس به یک باره لغو شد تا شائبه هایی مبنی بر قیمت گذاری های غلط برای این عرضه ها تقویت شود.

اوایل هفته جاری اخباری رسمی مبنی بر عرضه اولیه سهام اپال در بازار سرمایه در تاریخ 26 آذر منتشر شد و قرار بر این بود که در این تاریخ تعداد ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون سهم معادل ۱۳ درصد از سهام شرکت «فرآوری معدنی اپال کانی پارس» به عنوان پانصد و هفتاد و پنجمین شرکت در بورس عرضه شود.

به گزارش «بازتاب»، سهام شرکت «فرآوری معدنی اپال کانی پارس» باید در بخش «استخراج کانه‌های فلزی» گروه و طبقه «استخراج کانه‌های فلزی آهنی» در فهرست نرخ‌های بازار دوم و در نماد «اپال» به شیوه ثبت سفارش جهت کشف قیمت عرضه می شد. همچنین مقرر بود در این عرضه اولیه به هر کد معاملاتی حداکثر ۷۰۰ سهم در دامنه قیمتی ۱۴۰۰ تا ۱۴۸۰ تومان تعلق بگیرد.

با این همه روز سه شنبه 25 آذر و در حالی که شاخص کل بورس با ۵۱۵۲۵ واحد کاهش معادل منفی ۳.۴۷ درصد به یک میلیون و ۴۳۲ هزار و ۶۳۳ واحد سقوط کرد، به یک باره خبر لغو عرضه اولیه اپال رسانه ای شد.

در اطلاعیه لغو عرضه اولیه مذکور اشاره شد که به اطلاع کلیه فعالان محترم بازار سرمایه می‌رساند، عرضه سهام شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس (اپال) در تاریخ ۱۳۹۹/۰۹/۲۶ انجام نخواهد شد. بدیهی است اطلاع رسانی در خصوص تاریخ عرضه متعاقبا اعلام خواهد شد.

در رابطه با چرایی این لغو عرضه «اقتصاد 24»، نوشت: به نظر می رسد فروش هماهنگ حقوقی ها از روز گذشته در بازار و افت سنگین شاخص طی دیروز و امروز سبب لغو این عرضه اولیه و کاهش التهابات بازار شده است.

این رسانه اضافه کرد: سو استفاده حقوقی ها از بازارگردانی این روزها به مشکل جدید سرمایه گذاران متضرر بورسی تبدیل شده است و این مساله بورس را آبستن بحران جدیدی پس از ریزش تاریخی خود می کند.

به دنبال همین ریزش شدید شاخص در روز سه شنبه گمانه هایی مبنی بر تحریم جمعی عرضه اولیه اپال توسط سهامداران در شبکه های مجازی منتشر شد که برخی آن را نیز در تصمیم لغو عرضه موثر دانستند.

به هر صورت با اینکه برخی گمانه ها علت لغو عرضه اولیه اپال را ریزش شدید شاخص کل و تلاش برای کاهش التهابات عنوان کردند، اما برخی دیگر از کارشناسان نیز ارزش ذاتی به مراتب پایین سهام شرکت «فرآوری معدنی اپال کانی پارس» را نسبت به آنچه در اطلاعیه رسمی عرضه آمده بود، دلیل این لغو اعلام کردند.

در همین رابطه یکی از فعالان بازار سرمایه به «بازتاب»، گفت: اگر رقم کل دارایی ها اپال منهای بدهی ها(حقوق صاحبان سهم) را 2.538.649.200.000 تومان در نظر بگیریم و آن را تقسیم بر تعداد سهم 20.000.000.000 سهم بکنیم، ارزش ذاتی و واقعی هر سهم 127 تومان خواهد بود نه 1480 تومانی که در این عرضه اولیه اعلام شده است.

وی با اشاره به اینکه با قیمت اعلام شده عرضه اولیه اپال ناعادلانه ترین عرضه اولیه تاریخ ایران خواهد بود، اضافه کرد: در گذشته سهم را با p/e4 -5 عرضه اولیه می کردند ولی الان گویا رویه ها تغییر یافته است و برای همین می بینیم که بین ارزش واقعی یک سهم با قیمت عرضه شده در بورس 11 برابر تفاوت دیده می شود.

واکنش کاربران به خبر توقف عرضه اولیه اپال

مستند به این گفته ها، جدا از موضوع تلاش برای کاهش التهابات بورس با لغو عرضه اولیه اپال، باید موضوع قیمت گذاری نادرست برای این عرضه را نیز به دلیل احتمالی لغو اضافه کرد؛ دلیلی که زمان آن را اثبات و یا رد خواهد کرد. به این شکل که اگر این عرضه در آینده با قیمت متفاوتی در بورس عرضه شود، این فرضیه اثبات خواهد شد.

با این توضیح که در صورت اثبات رسمی این فرضیه باید از متولیان بازار سرمایه پرسید نقش و جایگاه شما در حمایت و صیانت از سرمایه های سهامداران چیست؟ به چه دلیل در ارزش گذاری شرکت هایی که برای اولین بار وارد بازار می شوند، جنبه احتیاط و ارزیابی دقیق ارزش را رعایت نمی کنید؟ چرا اجازه می دهید از اعتماد مردم به این بازار سوء استفاده شود و به قیمت زیان سنگین مردم عده ای خاص سودهای وحشتناک عایدشان شود؟

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. ناشناس گفت:

    یعنی قبل از آنکه شرایطی ایجاد شود که سهام و پول ملت را مفت مفت جارو کنند و ببرند پی بی این گرانی نبردند؟! بورس بی صاحب نیست. ساده لوحانه است اگر باور کنیم عرضه و لغو اوپال غیر عمدی بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید