کالاهای لوکس چمدان مسافران در فرودگاه امام مشمول عوارض است

    کد خبر :1034100
کالاهای لوکس مسافران فرودگاه امام عوارض

ورود به فرودگاه امام همانا و بازرسی از چمدان‌ها و دریافت عوارض از کالاهای موجود در چمدان همان؛ این جمله‌ای است که بسیاری از مسافران پروازهای خارجی به خصوص آنهایی که از مقاصد اروپایی به ایران سفر کرده اند؛ آن را بیان می‌کنند. مسافران فرودگاه امام خمینی(ره) می‌گویند: وقتی به کشور وارد می‌شوند، گمرک چمدان هایشان را باز می‌کند و برخی از کالاهای درون چمدان را لوکس تشخیص می‌دهد و حتی تا ۱۲۰۰ دلار هم از آنان عوارض می‌گیرد.

بررسی‌ها از گمرک فرودگاه امام (ره)نیز حاکی از صحت این موضوع است؛ البته روایت و حکایت گمرک کمی با روایت مسافران تفاوت دارد. یک منبع آگاه در گمرک جمهوری اسلامی ایران با تایید اینکه برخی مسافران عوارض کالاهای ورودی خود را به گمرک می پردازند، به خبرنگار «اقتصاد آنلاین» می گوید: این خبر صحت دارد؛ اما کاری به خانواده‌ها و چمدان هایشان نداریم. تنها برخی از مجردها را به صورت رندوم، بازرسی می کنیم و در صورتی که کالای لوکسی در چمدانشان باشد، باید حقوق ورودی آن را بپردازند.

او ادامه داد: ما حتی کاری با مسافران پروازهای اروپایی و غیره نداریم و تنها چمدان برخی از مسافران را که از ترکیه و امارات می‌آیند، بازرسی می‌کنیم و اگر کالای لوکسی در چمدانشان وجود داشته باشد، باید عوارض دهند. موضوعی که البته از سوی مسافران رد می شود و بیشتر گویا گریبان مسافرانی را می گیرد که با ایرلاین های متفاوت از اروپا به ایران آمده اند.

اما یکی از مسافرانی که مشمول این عوارض شده، خانم مسنی است که همراه با همسرش، از لندن به ایران می‌آمد و مجبور شده برای کالاهای چمدانش ۹۰۰ دلار عوارض بپردازد.

البته گمرک می‌گوید دلار برای این عوارض با نرخ ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومانی محاسبه می‌شود. حالا دقیقا مشخص نیست ملاک گمرک برای لوکس تشخیص دادن کالای موجود در چمدان و میزان هزینه‌ای که فرد باید بپردازد چیست؟ حتی مشخص نیست چرا برخی افراد را انتخاب می‌کنند و از آنان عوارض می‌گیرند؟ و این کار چه مبنایی دارد.

اقتصاد آنلاین

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید