کارمندان بی بی سی فارسی کنترل رسانه‌های فارسی زبان را به دست می‌گیرند

    کد خبر :285560

با کنترل رادیو فردا توسط یکی دیگر از کارمندان بی بی سی، این مجموعه آهسته آهسته طیف وسیعی را رسانه‌های فارسی زبان را در اختیار می‌گیرد و مدلی که بی بی سی فارسی متکی بر رویکرد بی بی سی جهانی پیاده سازی کرد در دیگر رسانه‌های فارسی زبان وابسته به دولت‌های غربی پیاده سازی می‌شود.

به گزارش تابناک؛ بی بی سی فارسی، یک سکوی پرش برای شمار قابل توجهی از خبرنگاران این شبکه بود. در یک سال و اندی اخیر مدیران حاکمیتی کشورهای مختلف با توجه به شکست خوردن رسانه‌های تحت حمایت‌شان در جذب بیننده سراغ مدل بی بی سی رفته‌اند که تا حدودی توانسته از میان فارسی زبانان مخاطب جذب کند و بدین ترتیب عوامل بی بی بی سی فارسی یک به یک مدیریت این رسانه‌ها را به دست گرفتند.

ابتدا ایران اینترنشنال متعلق به عبدالرحمن راشد سعودی طیفی از روزنامه نگاران بی بی سی را جذب کرد. محمد منظرپور که با خبرنگاری بی بی سی فارسی در فلسطین اشغالی شروع کرد و سپس مدیر صدای آمریکا شد، حسین رسام و بهروز آفاق از گردانندگان پیشین بی بی سی فارسی نیز به این شبکه پیوستند و در نهایت صادق صبا مدیر سابق بی بی سی فارسی نیز برنامه ساز این شبکه سعودی شد.

دویچه وله فارسی یکی از بخش‌های دویچه وله نیز با وجود سرمایه گذاری که البته به مراتب کمتر از بی بی سی فارسی بود، نتوانسته بود اقبال مخاطبان را جذب کند. جمشید برزگر از گردانندگان بی بی سی فارسی اخیراً مدیر بخش فارسی دویچه وله شده و برخی الگوی تولید محتوا در بی بی سی فارسی را در دویچه وله پیاده سازی کرده، هرچند با توجه به آنکه حجم سرمایه گذاری آلمانی به اندازه انگلیسی‌ها نیست، دویچه وله هنوز دیده نمی‌شود.

اکنون خبرها حکایت از آن دارد که مهدی پرپنچی نیز مدیر رادیو فردا شده است. پرپنچی که با برنامه صفحه دو بی بی سی شناخته می‌شد، جزو جریان رادیکال در بی بی سی فارسی محسوب می‌شد و اکنون باید مجموعه‌ای را اداره کند که همچون دیگر رسانه‌های تحت مالکیت دولت آمریکا با تغییرات مکرر و بی‌ثباتی همراه است؛ بی‌ثباتی که یکی از مهم‌ترین دلایلش، عدم جذب مخاطب به اندازه مورد انتظار سرمایه گذاران آمریکایی این رادیو است.

آن گونه که شواهد نشان می‌دهد جریان رسانه‌ای انگلیس در حال به کنترل درآوردن طیف وسیعی از رسانه‌های فارسی زبان متعلق به دولت‌های مختلف و عملاً به مرور نه تنها مدل خبر بی بی سی در این رسانه‌ها پیاده سازی می‌شود، بلکه خط خبری نزدیک به بی بی سی نیز در این رسانه‌ها پی گرفته خواهد شد. این رویکرد طبیعتاً برای مجموعه بی بی سی یک موفقیت است که پایگاه رسانه‌ای دیگر کشورها را نیز در کنترل خود داشته باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید