کارلسن جلوی کاسپاروف کم آورد!

  • ورزشی
  • سه شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۹ ۱۱:۴۳
    کد خبر :762201

در جدیدترین لیست منتشر شده مشخص شد که مگنوس کارلسن بزرگترین شطرنج باز تاریخ جهان به شمار نمی آید!

بسیاری از طرفداران و اهالی شطرنج مگنوس کارلسن را بزرگترین شطرنج باز تاریخ می دانند اما آیا همچین ادعایی صحیح است؟
مگنوس کارلسن قهرمان فعلی شطرنج جهان پس از گری کاسپاروف در رده دومین شطرنج باز تاریخ جهان جای دارد. شاید پس از شنیدن این جمله کمی تعجب کنید اما متخصصان شطرنج، لیست ۵۰ بازیکن برتر شطرنج جهان را منتشر کرده‌اند که نام گری کاسپاروف، قهرمان افسانه ای شطرنج جهان در رده نخست آن دیده می شود.

به گزارش ایسنا،این لیست توسط دو استاد بزرگ شطرنج تهیه و منتشر شده است. یان گوستافسون استاد بزرگ و مفسر مطرح آلمانی و پیتر هاین نیلسن استاد بزرگ دانمارکی این لیست را تهیه کردند.

پس از انتشار این رده بندی توسط این دو استاد بزرگ شطرنج، انتقادها و بحث های زیادی به راه افتاد. در این لیست منتشر شده گری کاسپاروف به عنوان شماره یک برترین بازیکن تاریخ شطرنج به حساب می آید.

این جدال و انتقادات تنها در مورد کارلسن نیست. حتی بسیاری از طرفداران شطرنج هنوز هم بابی فیشر را بزرگترین بازیکن تاریخ می دانند چرا که او با غلبه بر بوریس اسپاسکی در مسابقه معروف قهرمانی جهان ۱۹۷۲، موفق شد عنوان قهرمانی جهان را کسب کند.

پیتر هاین نیلسن در خصوص قرار دادن کاسپاروف در رده اول بهترین شطرنج بازان تاریخ گفت: این بسیار باور نکردی است که کاسپاروف توانسته بود ۲۱ سال و ۱۱ ماه در رده اول بهترین شطرنج بازان زمان خود قرار بگیرد. او تقریبا موفق شده بود ۲۲ سال جایگاه اولی را حفظ کند. به اعقاد من او قوی ترین بازیکن تاریخ شطرنج است.

با این تفاسیر، کارسپاروف موفق شده ۲۵۵ ماه شماره یکی شطرنج جهان را حفظ کند و این در حالی است که مگنوس کارلسن نروژی تنها ۱۲۴ ماه است که در رده یک شطرنج جهان قرار دارد.

کارلسن هم در خصوص این رده بندی اعلام شده اظهار کرد: فکر می کنم من فرد مناسبی برای پاسخ دادن به این موضوعات نیستم. نکته ای که باید توجه شود این است که بعد از پایان کار افراد به راحتی می توان این موارد را قضاوت کرد. امروزه افراد زیادی وجود دارند که رقابت آنها تازه شروع شده است، بنابراین قضاوت در یک دیدگاه تاریخی کار چندان آسانی نیست.

بدین ترتیب ۵ نفر برتر شطرنج بازان جهان به ترتیب زیر اعلام شدند:

۱-گری کاسپاروف

۲-مگنوس کارلسن

۳-بابی فیشر

۴-امانوئل لاسکر

۵- آلکساندر آلکساندرویچ آلخین

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید