کارد برداشته اند و البرز را تیکه و پاره می‌کنند

    کد خبر :660458
کارد برداشته اند و البرز را تیکه و پاره می‌کنند

رئیس پارک ملی لار گفت: در بحث حفاظت از کوهستان و حداقل در البرز کار شایانی نکرده ایم. عده ای کارد برداشته اند و البرز را تیکه و پاره می‌کنند و در حال نابودی البرز هستند و در واقع دیگر نباید اسم آن ها را کوهستان گذاشت و باید شهرستان یا ویلاستان و ساختمان سان و .. به آنها بگوییم.

 

فرهاد زندی، رئیس پارک ملی لار ، درباره وضعیت کوهستان‌های کشور گفت: یکی از مهمترین زیستگاه‌های کشور زیستگاه‌های کوهستانی هستند که بسیار غنی و دارای منابع فراوان آب‌های شرب و آب‌های روان در تمام زیستگاه‌های دنیا هستند.

 

زندی در ادامه بیان کرد: پارک ملی لار پارکی نسبتا کوهستانی و با منابع آبی فراوان در دو استان تهران و مازندران در شمال شرق استان تهران به وسعت ۷۳ هزار و ۹۰۰ هکتار قرار دارد.

کوهستان نداشته باشیم برف هم نداریم

 

رئیس پارک ملی لار در ادامه افزود: کوهستان یکی از مهمترین موضوعات کشور‌های دنیا و یکی از مهمترین منابع آب شرب جهان هستند واگر این کوهستان‌ها را نداشته باشیم منابع آب شرب و بارندگی هایی مثل برف و باران را نخواهیم داشت.

 

زندی در ادامه افزود: حفاظت و نگهداری از کوهستان خیلی مهم است. پوشش کوهستان و نگهداری کوهستان می‌تواند در خنک بودن هوا و اقلیم تاثیر بیشتری داشته باشد هر چه پوشش گیاهی کوهستان بیشتر باشد آب و هوای پایین دست‌ها و مناطق مرتفع خنک‌تر است.

 

در حال نابودی البرز هستند

 

زندی در ادامه درباره پدیده کوه خواری بیان کرد: در بحث حفاظت از کوهستان و حداقل در البرز کار شایانی نکرده ایم. عده ای کارد برداشته اند و البرز را تیکه و پاره می‌کنند و در حال نابودی البرز هستند و در واقع دیگر نباید اسم آن ها را کوهستان گذاشت و باید شهرستان یا ویلاستان و یا ساختمان سان و .. به آنها بگوییم.

برای کوهستان ها هیچ کاری انجام نمی شود

 

رئیس پارک ملی لار در ادامه افزود: شرایط کوهستان‌های ما اصلا با شرایط بین المللی قابل قیاس نیست و قانون حفاظت از کوهستان ما خیلی ضعیف است. فدراسیون کوهنوری باید در این زمینه به شدت ورود کند چرا که حفاظت از اکوسیستم و منابع طبیعی توسط ادارات محیط زیست انجام می شود ولی برای کوهستان ها هیچ کاری نمی شود.

 

زندی در ادامه بیان کرد: باید به ورزش‌های کوهنوری توجه شود تا بتوانیم حفاظت از کوهستان را به مردم نشان دهیم.

عدم بهره برداری اقتصادی از کوهستان ها

 

رئیس پارک ملی لار در ادامه گفت: در کشور ما بهره برداری اقتصادی از کوهستان‌ها نشده و به عنوان مثال می‌توانیم از کوه ها در ورزش‌های کوهستانی استفاده کنیم و یا از گیاهان داروئی کوه های البرز و زاگرس که منبع غنی تولید گیاهان دارویی هستند استفاده کنیم و اگر بتوانیم قوانینی حفاظت از کوهستان‌ها را تقویت کنیم می‌توانیم مقدار زیادی از گیاهان دارویی را از کوهستان‌های سرد و خشک و گرم و خشک ایران تامین کنیم.

 

مدیر پارک ملی لار در ادامه افزود: یکی دیگر از جاذبه های کوهستان های انواع پرندگانی هستند که در رشته کوه‌های بالای ۳ هزار و ۵۰۰ متر زندگی می کنند و باید آن‌ها را به دنیا بشناسانیم، ولی به شرایط ایده آل نرسیده و از آن خیلی فاصله داریم.

 

وی در ادامه تاکید کرد: تا قوانین سفت و سخت حفاظت از کوهستان ها را نداشته باشیم فرهنگ سازی نمی تواند جلوی کوه خواری را بگیرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید