کاربردهای اسید بوریک در صنعت کشاورزی

    کد خبر :950007

کاربردهای اسید بوریک در صنعت کشاورزی از جمله موارد غیرقابل حذف است. وجود بور در گیاهان می تواند روند تلقیح و گلدهی و در نهایت محصول دهی گیاهان را تقویت کند. در صورتی که کاربردهای اسید بوریک در صنعت کشاورزی نادیده گرفته شود باعث تضعیف گیاه شده و در نهایت می تواند گیاهان را در برابر کوچکترین تنش های آب و هوایی ضعیف کند. در نتیجه در برابر سرما و گرما به انواع آفات گیاهی مبتلا می شوند.

اسید بوریک و فرمول شیمیایی آن

اسید بوریک غالبا به اشکال پودری و یا حلال در آب مورد استفاده کاربران قرار می گیرد. فرمول شیمیایی این ماده به شکل H3BO3  است که به دو روش دست آمده است.

1.واکنش بوراکس با یک اسید معدنی مثل اسید هیدروکلریک

2.هیدرولیز بورتیرهالید یا دی بوران

اسید بوریک عمدتا کاربردهای مختلفی دارد از جمله:

♦ استفاده در صنعت داروسازی و پزشکی

♦ استفاده در صنعت کشاورزی

♦ استفاده در صنایع چرم سازی

♦ استفاده در صنعت هسته ای

♦ استفاده در تولید شوینده ها

♦ استفاده در جوشکاری

اسید بوریک چه نوع عملکردی در زندگی گیاه دارد؟

کاربردهای اسید بوریک در صنعت کشاورزی از آن جهت برای گیاهان در صنعت کشاورزی اهمیت دارد که تقویت کننده رشد و سلامت است. کمبود بور در گیاهان و محصولات کشاورزی اشکال مختلفی دارد به طور مثال وقتی داخل شلغم قهوه ای شود یا پوسیدگی چغندر قند یا زردی یونجه نشانه های کمبود بور در گیاه است.

بور، گیاهان را تغذیه می کند و تاثیر مستقیم بر ساختار تولید مثلی و سلامت و رشد گیاه دارد. وقتی بور موجود در خاک  تقویت شود محصولات کشاورزی پربار تر و با کیفیت تر است. از دیگر سو بور مورد نیاز گیاهان نباید بیش از حد باشد. چرا که افراط در مصرف بور نیز می تواند دردسر آفرین باشد.

بور با نفوذ به دیواره سلولی گیاهان، کمک به گرده افشانی، توزیع قند و انرژی در گیاه، تاثیر بر غشا بیولوژیک گیاه و تنظیم دانه ها گیاه یا زنده و بارور می کند.

به طور خلاصه می توان عملکرد بور در گیاهان را در موارد زیر برشمرد:

♦ تثبیت نیتروژن

♦ تحریک ریشه های گیاه

♦ توزیع انرژی یا قند در گیاه در حال رشد

♦ ثبات دیواره سلولی

♦ حفظ عملکرد غشا بیولوژیک

♦ تاثیر مستقیم بر رشد و نمو گیاه

چه گیاهانی به بور نیاز دارند؟

تقریبا میتوان گفت عمده درختان و محصولات زراعی به بور نیاز دارند. این نیاز می تواند در سه دسته قرار گیرد:

♦ گیاهانی با نیاز کم به بور  مثل غلات، پیاز و سیب زمینی و میوه هایی با دانه های کوچک

♦ گیاهانی با نیاز متوسط به بور مثل کلم و کاهو و انواع سبزیجات

♦ گیاهانی با نیاز زیاد به بور مثل یونجه، ترب، چغندر

از آنجا که کاربردهای اسید بوریک در صنعت کشاورزی غالبا با سه هدف تنظیم قند و نشاسته، گرده افشانی و تقسیمات سلولی انجام می شود از همین رو استفاده از بور و تنظیم این ماده برای گیاه اهمیت فراوانی دارد. چرا که اختلال در هر کدام از این مراحل به دلیل کمبود بور در نهایت می تواند بر  کیفیت و کمیت محصول نهایی تاثیر مستقیم داشته باشد.

تاثیر کمبود بور در گیاهان علائمی دارد که می توان آن را در بخش های مختلف اعم از جوانه های انتهایی یا برگ های جوان گیاه مشاهده کرد. قهوه ای شدن محصولات مختلف کشاورزی یا زرد شدن گونه های سبزیجات می تواند از علائم جدی کمبود بور در گیاه باشد.

برای تشخیص نیاز گیاه به بور کافی است بخش های جوان گیاه را بررسی کنید. در صورتی که بافت های جوان و ساختار تولید مثلی گیاه دچار اختلال شود می توان به کمبود بور مورد نیاز گیاه پی برد.

اما کمبود بور در گیاهان به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله مهمترین این عوامل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

♦ اسیدی بودن خاک های ماسه ای

♦ خاک های با ظرفیت جذب بالا مثل خاک های غنی از مواد معدنی یا PH زیاد

♦ رطوبت زیاد محیط و خاک

♦ طولانی بودن دوره های خشکسالی

♦ نور زیاد

با همه این توضیحات می توان به اهمیت کاربردهای اسید بوریک در صنعت کشاورزی به طور کامل پی برد و برای جبران کمبود اسید بوریک مورد نیاز گیاهان کشاورزی به موقع اقدام کرد.

نکته مهمی که باید به آن تاکید کرد این که عدم توجه به میزان بور مورد نیاز گیاه می تواند خسارات جبران ناپذیری برای محصولات کشاورزی و باغی به همراه داشته باشد.

برای محصولات یکساله شاید این موضوع چندان خسارت بار به نظر نیاید. اما این کمبود بور برای محصولات باغی مثل درختان میوه قطعا خسارت جبران ناپذیر به قیمت از بین رفتن کامل گیاه تمام شود. از همین رو لازم است کشاورزان کاملا نسبت به این موضوع آگاهی داشته و سلامت گیاهان را به طور مرتب کنترل کنند.

چرا درختان انگور به بور نیاز دارند؟

تاثیر بور بر دیواره سلولی گیاهان در راستای انتقال قند ساکارز برای تامین انرژی گیاهی و در ادامه کمک به تشکیل دانه در روند گرده افشانی است. از همین رو با افزودن بور مورد نیاز گیاه به خاک به جبران فقر بور و نیز تثبیت نیتروژن کمک می کنند.

غالبا بور مورد نیاز درختان انگور را با افزودن این ماده به کود حیوانی تامین می کنند یا از کود مرغی که حاوی بور بیشتری است استفاده می شود.

گاهی اگر میزان بور درختان انگور تا حد زیادی کم باشد به ناچار باید از کودهای شیمیایی برای جبران این ماده استفاده شود تا درختان انگور آسیب نبینند و تاثیر منفی بر محصول دهی نهایی نداشته باشد. همچنین بور مورد نیاز درختان انگور می تواند باعث مقاومت گیاه در فصول سرد سال و پیشگیری از تخریب گیاه شود.

به طور خلاصه می توان فواید بور برای درختان انگور را در موارد زیر بیان کرد:

♦ تثبیت نیتروژن خاک

♦ کمک به تامین قند ساکارز و تامین انرژی گیاه

♦ تقویت دیواره سلولی گیاه

♦ تقویت گیاه برای مقابله با تنش های آب  و هوایی به ویژه در فصل زمستان

زمان و نحوه مصرف اسید بوریک در گیاهان مختلف

برای مصرف بوریک اسید در گیاهان حتما باید زمان مناسب و نیز میزان مصرف مشخصی را در نظر گرفت. با توجه به حلالیت اسید بوریک در آب می توان میزان مورد نظر از این ماده را در آب با PH مناسب حل و به خاک کشاورزی افزود.

زمان مناسب برای تغذیه گیاه با اسید بوریک می تواند در هر کدام از مراحل قبل از کاشت یا در زمان آبیاری استفاده کرد. غالبا از اسید بوریک به سه شکل زیر استفاده می شود:

انجام محلول پاشی: این روش در فصل پاییز و پس از برداشت محصولات انجام می گیرد. همچنین در شروع فصل بهار نیز می توان از اسید بوریک به همراه پتاس و سولفات روی گیاه محلول پاشی کرد.

قبل از کاشت: در این روش بستر خاک را برای کاشت بذر آماده سازی می کنند. برای این کار اسید بوریک به همراه دیگر کودها زیر خاک مصرف می شود.

کانال کود: این روش بیشتر در زمستان ها  مورد استفاده است.

شرکت فدک دیار کیمیا از جمله شرکت های خوشنام و باسابقه در زمینه فروش مواد شیمیایی و نیز انواع کودهای شیمیایی در کشور است. در صورت نیاز به تامین و تهیه اسید بوریک مورد نیاز در کشاورزی می توانید با کارشناسان این شرکت تماس بگیرید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید