کاخ سفید:‌ به توافق با ایران نزدیک‌تر شده‌ایم

    کد خبر :936074
کاخ سفید:‌ به توافق با ایران نزدیک‌تر شده‌ایم

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا می‌گوید به خاطر آمادگی تهران برای چشم‌پوشی از بعضی از خواسته‌هایش، ایران و آمریکا نسبت به دو هفته قبل به توافق هسته‌ای نزدیک‌تر شده‌اند.

آقای کربی یکشنبه در مصاحبه با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت هنوز اختلافاتی وجود دارد و اتحادیه‌اروپا و ایران مشغول بررسی پاسخ آمریکا هستند.

ایالات متحده هفته گذشته پس از دریافت و مطالعه پاسخ ایران به طرح پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای برجام، پاسخ خود را در اختیار این اتحادیه قرار دارد.

به گفته آقای کربی، آمریکا به تلاش برای دستیابی به توافق ادامه خواهد داد و در پی نتیجه‌گیری از مذاکرات است.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تازه‌ترین اظهار نظر در خصوص مذاکرات احیای برجام گفته است که پس از پاسخ آمریکا به ایران در خصوص طرح پیشنهادی اتحادیه اروپا «ما به لحظه حساس رسیده‌ایم» و «من خوشبین هستم، این آخرین میلی‌متر است.»

آقای بورل در مصاحبه با نشریه اتریشی کرونن سایتونگ گفت «اکنون نوبت ایران است که پاسخ آمریکا را بدهد» و افزود که دنیا با احیای برجام «کمی امن‌تر» خواهد شد.

همزمان با انتشار این اظهار نظر نور نیوز، سایت خبری نزدیک به شورای امنیت ملی ایران خبر از آماده کردن پاسخ تهران داده و نوشته «تا پایان هفته جاری» روند بررسی ادامه خواهد یافت.

نور نیوز نوشته است: «بررسی دقیق پاسخ‌های آمریکا به محورهای اصلاحی ایران در خصوص ایده‌های هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپایی همچنان در سطوح کارشناسی در جریان است».

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز چهارشنبه از دریافت پاسخ دولت آمریکا خبر داد.

آقای کنعانی گفته بود که «بررسی دقیق نظرات طرف آمریکایی آغاز شده و جمهوری اسلامی ایران پس از تکمیل بررسی‌ها، نظرات خود در این رابطه را به هماهنگ‌کننده اعلام خواهد کرد.»

این تحولات در حالی است که حمله اخیر آمریکا به مواضع نیروهای مورد مورد حمایت ایران در سئریه به گفته خبرنگاران می‌تواند بر روند مذاکرات احیای برجام تاثیر بگذارد.

در همین رابطه روز گذشته، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی در مورد عملیات اخیر آمریکا در سوریه و هدف قرار دادن پایگاه‌های شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران، به نقل از مقام‌های آمریکایی گفته است ایالات متحده «خواهان تشدید تنش‌ها» با ایران در سوریه نیست.

این روزنامه گفت دو حمله اخیر به پایگاه‌های نظامی ایالات متحده در سوریه با نیروهای همسو با ایران مرتبط بوده است و این حملات، در زمانی که به نظر می‌رسد واشنگتن به توافق هسته‌ای با تهران نزدیک است، تنش‌ها را افزایش داده است.

مقام‌های آمریکایی اما تاکید می‌کنند هیچ ارتباطی بین حملات در سوریه و مذاکرات هسته‌ای برای احیای برجام وجود ندارد.

در میان این تحولات گزارش‌ها همچنین حاکی از افزایش تلاش‌های دیپلماتیک است. در همین خصوص گزارش شده است که وزیر خارجه عمان با همتای ایرانی خود گفتگوی تلفنی کرده و بر ادامه تلاش‌های جدی در خصوص احیای برجام تاکید کرده است.

پیشتر هم گزارش شد که معاون وزیر خارجه قطر که دیروز در تهران با علی باقری‌کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایران دیدار کرده بود با انریکه مورا،‌ هماهنگ کننده مذاکرات احیای برجام در اتحادیه اروپا و رابط گفتگوهای غیرمستقیم تهران واشنگتن تلفنی گفتگو کرده است. خبرگزاری رسمی قطر (قنا) گزارش داد که دستیار وزیر خارجه قطر در دیدار با همتای ایرانی خود در تهران «بر اهمیت پیشبرد احیای توافق هسته ای برجام تاکید کرده است.»

همچنین گزارش‌ها حاکی از افزایش رایزنی‌های اسرائیل با مقامات آمریکایی درخصوص احیای برجام است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید