ژنتیک و حوادث زایمانی بیشترین علت بروز صرع در ایران

    کد خبر :188201

متخصص مغز و اعصاب با اشاره به اینکه ژنتیک و حوادث زایمانی بیشترین علت صرع در ایران است، گفت: بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی متوسط 1 درصد از افراد جوامع مختلف مبتلا به بیماری صرع هستند.

دکتر محمود معتمدی، رئیس هیئت موسس بخش ایرانی ILAE در آستانه برگزاری چهاردهمین کنگره بین‌المللی صرع اظهار داشت: انجمن ILAE جهانی(انجمن بین المللی لیگ علیه صرع) اخیراً با تلاش محققین مغز و اعصاب جمهوری اسلامی ایران، انجمن ILAE ایران را مورد تایید قرار داده‌ و بر همین اساس افرادی که عضو انجمن ILAE در ایران هستند می توانند به شاخه جهانیILAE رای بدهند و سال‌ها همه متخصصین تمایل داشتند که از این طریق در جامعه جهانی پذیرفته شوند.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین اعضایی که با انجمن ILAE در ارتباط‌اند انجمن صرع، وزارت بهداشت و متخصصینی که در حوزه صرع فعالیت دارند هستند، افزود: تفاوت انجمن صرع با انجمن‌ ILAE این بوده که همه می‌توانند عضو انجمن صرع شود اعم از بیماران، روانپزشکان و کسانی که در گروه اطفال در زمینه صرع کار کرده، وزارت بهداشت و همه متخصصین مغز و اعصاب ولی در انجمن ILAE بیماران نمی‌توانند عضو شوند.

این متخصص مغز و اعصاب در ادامه در مورد علت بیماری صرع، گفت: این موضوع در کشورهای مختلف متفاوت بوده ولی به طور کلی شایع‌ترین علت در کشورهای دیگر نامعلوم ولی در ایران زمینه ژنتیکی و بعد از آن حوادث زایمانی و نرسیدن اکسیژن به مغز نوزادان بیشترین دلیل ابتلا به صرع است.

رئیس هیئت موسس بخش ایرانی ILAE با بیان اینکه فراوانی صرع در ایران با کشورهای دیگر متفاوت است، گفت: در هر کشور بسته به شرایط اجتماعی و … فراوانی و شایع‌ترین علت صرع معنی متفاوتی پیدا می‌کند همچنین به طور کلی در کشور ما آمار رسمی در مورد تعداد مبتلایان به صرع وجود ندارد و در این زمینه تخمین‌هایی صورت گرفته است.

وی بیان داشت: بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی متوسط 1 درصد از افراد جوامع مختلف مبتلا به بیماری صرع هستند و اگر جمعیت ایران ۸۰ میلیون نفر باشد حدود ۸۰۰ هزار بیمار مبتلا به صرع وجود دارد. البته آمارها به صورت رسمی و جامع ثبت نمی‌شود.

این متخصص مغز و اعصاب گفت: به طور مثال در روستاها برخی از افراد ممکن است صرع داشته باشند ولی به دلیل ناتوانی مالی و مراجعه نکردن به پزشک تشخیص بیماری آنها صورت نمی‌گیرد و شناسایی نمی‌شوند و در برخی شهرها مراجعه بیماران به پزشک انجام میشود ولی در امارها ثبت نمی‌شود. بنابراین به صورت کلی و تخمینی پیش بینی می‌شود که حدود ۸۰۰ هزار نفر بیمار مبتلا به صرع در کشور ما وجود داشته باشد.

به گزارش مهر ، چهاردهمین کنگره بین المللی صرع ۴ تا۶ بهمن 96 در سالن همایش های بیمارستان میلاد اصفهان برگزار می شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید