چگونگی تأثیر ژن‌درمانی در بهبود اختلالات شنوایی

عضو هیأت مدیره انجمن علمی شنوایی‌شناسی ایران با اشاره به تأثیر سلول‌درمانی و ژن‌درمانی در درمان اختلالات شنوایی گفت: دستیابی به چنین فناوری‌های سطح بالایی ضمن رفع مشکلات مردم سبب جلوگیری از خروج ارز از کشور خواهد شد.

علی قهرمانی در ارتباط با اختلالات شنوایی اظهار داشت: ناشنوایی معلولیت خاموش نام دارد و مطالعات بین المللی نشان می‌دهد در سال 2008 حدود 360 میلیون نفر از جمعیت جهان از اختلال شنوایی حسی عصبی متوسط تا شدید رنج می‌بردند.

وی افزود: 80 درصد این افراد در کشورهای با درآمد پایین و متوسط زندگی می‌کنند. همچنین کم‌شنوایی از شایع‌ترین اختلالات مادرزادی است چرا که از هر 1000 تولد زنده 3 نوزاد مبتلا به این مشکل خواهد بود.

عضو هیأت مدیره انجمن علمی شنوایی‌شناسی ایران ادامه داد: در کشور ما در مراکز استان از هر 1000 تولد زنده بیش از 4 نوزاد مبتلا به اختلال شنوایی متوسط به بالا و 3 تا 5 درصد جمعیت ما مبتلا به این سطح از افت شنوایی هستند.

قهرمانی با بیان اینکه سالانه 4 تا 5 هزار نوزاد کم‌شنوا در کشور متولد می‌شود، گفت: افت شنوایی حسی عصبی شایع‌ترین نوع افت شنوایی است. این اختلالات با افزایش سن هم شدتش افزایش می‌یابد و هم بر تعدادشان افزوده خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه سروصدا، داروهای سم گوش، عفونت‌ها، تروما و دیگر عوامل بر افزایش میزان و شدت اختلالات شنوایی حسی عصبی مؤثر هستند، عنوان کرد: کم‌شنوایی در نوزادان عامل عدم تکامل رشد شناختی، زبان، گفتار و اجتماعی شده و در سنین بالاتر مشکلات آموزشی، تحصیلی و نیز اشتغال را به‌دنبال خواهد داشت همچنین آثار اقتصادی کم‌شنوایی بسیار زیانبار است.

عضو هیأت مدیره انجمن علمی شنوایی‌شناسی تصریح کرد: در حال حاضر تنها راه موجود برای اختلالات شنوایی حسی عصبی استفاده از سمعک و کاشت حلزون است که علی‌رغم منافع بسیاری که دارند از محدودیت‌هایی هم برخوردارند. هزینه این روش‌ها بسیار قابل توجه بوده و از طرفی تولید سمعک کمتر از 10 درصد نیاز جهانی است.

قهرمانی افزود: در سال‌های اخیر با ظهور روش‌های بیوتکنولوژیک مثل سلول‌درمانی و ژن‌درمانی افق‌های جدیدی در درمان اختلالات شنوایی حسی عصبی گشوده شده است. دستیابی به چنین فناوری‌های سطح بالایی ضمن رفع مشکلات مردم از وابستگی‌های آتی در امر درمان این اختلالات و نیز خروج ارز از کشور جلوگیری خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: جامعه شنوایی‌شناسی کشور در شانزدهمین کنگره بین المللی این رشته که در روزهای 19، 20 و 21 اردیبهشت ماه در محل هتل المپیک برگزار خواهد شد به روند پیشرفت‌های داخلی و خارجی سلول‌درمانی و ژن‌درمانی در بازسازی سلول‌های حساسه شنیداری خواهد پرداخت تا به‌یاری خداوند امیدهای تازه‌ای برای مبتلایان به کم‌شنوایی حسی عصبی در کشور شکوفا شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید