چگونه شناسنامه المثنی دریافت کنیم؟

    کد خبر :900524
چگونه شناسنامه المثنی دریافت کنیم؟

نخستین اقدام بعد از گم شدن شناسنامه چیست؟ چه مدارکی برای گرفتن شناسنامه المثنی لازم است؟ صدور شناسنامه المثنی چقدر طول می‌کشد؟

­شناسنامه اصلی‌ترین سند هویتی هر فرد است که به محض تولد برای او صادر می‌شود و تا پایان عمر خواهد داشت به همین دلیل افراد باید در حفظ آن کوشا باشند و اطلاعات آن را بدانند.

به گزارش صدا و سیما، البته گاهی اوقات بر حسب شرایط مختلف ممکن است افراد اقدام به تغییر اطلاعات مندرج در شناسنامه کنند؛ مثل تغییر نام کوچک، تغییر نام خانوادگی، تغییر سن در شناسنامه، حذف نام همسر از شناسنامه مرد، حذف نام همسر از شناسنامه زن و مواردی از این دست.
با این حال از اعتبار شناسنامه کاسته نمی‌شود و اهمیت نگهداری آن برای فرد به همان میزان قبل از تغییر مهم است. در این موارد افراد اقدام به تعویض شناسنامه خود می‌کنند، اما گاهی مواردی وجود دارد که منجر به صدور شناسنامه المثنی می‌شود. از این رو ما در این یادداشت به بررسی شرایط صدور شناسنامه المثنی و مدارک مورد نیاز برای صدور شناسنامه المثنی می پردازیم.

شرایط صدور شناسنامه المثنی

در صورت گم شدن شناسنامه و تحویل آن به اداره ثبت احوال می‌توان با وارد کردن کد ملی آن را دریافت کرد، اما در غیر این صورت باید درخواست شناسنامه المثنی کرد. هم چنین در صورتی که شناسنامه به طریقی مثل آتش سوزی از بین برود نیز می توان درخواست صدور شناسنامه المثنی کرد. افراد زیر می توانند برای تقاضای صدور شناسنامه المثنی به ادارات ثبت احوال سراسر کشور مراجعه کنند:

۱- اشخاص بالای ۱۸ سال.

۲- افراد بالای ۱۸ سال که حکم رشد دارند.

۳- پدر یا جد پدری با ارائه شناسنامه خود جهت فرزندان کمتر از ۱۸ سال خود.

۴- مادر تا زمانی که در قید زوجیت پدر صاحب شناسنامه (فرد کمتر از ۱۸ سال) باشد با ارائه شناسنامه خود.

۵- سرپرست قانونی (قیم، امین، وصی) برای افراد صغیر و محجور با ارائه مدارک مستند که سمت او احراز شده باشد.

ضرورتی ندارد که درخواست صدور شناسنامه المثنی در محل صدور شناسنامه اولیه باشد و اقدامات لازم در همه ادارات ثبت احوال صورت خواهد گرفت.

مدارک مورد نیاز برای صدور شناسنامه المثنی

مدارک مورد نیاز برای صدور شناسنامه المثنی به این ترتیب است:

۱- دریافت فرم استشهادیه از نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور و یا ادارات ثبت احوال سراسر کشور.

۲- تکمیل فرم استشهادیه مذکور و تصدیق فرم توسط نمایندگیهای جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور و یاتصدیق امضاء یکی از گواهان در دفتر خانه اسناد رسمی در داخل کشور.

۳- دو قطعه عکس ۴×۳ تمام رخ جدید با درج مشخصات سجلی (نام، نام خانوادگی)، شماره شناسنامه، تاریخ تولد، محل صدور) در ظهر آن برای اشخاص ۱۵ سال به بالا.

۴- اصل و کپی مدارک عکسدار از قبیل (گذرنامه، کارت پایان خدمت وظیفه عمومی یا معافیت، گواهینامه رانندگی، کارنامه عکسدار دوره های تحصیلی راهنمایی به بالا، معرفی نامه عکسدار محصلین از سوی مدرسه ای که مشغول تحصیل می باشند یا کارت شناسایی عکسدار کارکنان دوائر دولتی با ذکر مشخصات سجلی) الزامی است.

پس از تطبیق اصل و کپی مدارک معتبر یاد شده اصل مدارک مسترد می گردد. چنانچه صاحب شناسنامه هر یک از مدارک مذکور در بند ۴ را نداشته باشد از طریق معرفی وی به نیروهای انتظامی، درخواست تأیید عکس خواهد شد.

۵- اصل و کپی سند ازدواج و طلاق (حسب مورد) وشناسنامه فرزندان درصورت تآهل که پس از تطبیق، اصل مدرک مسترد می‌شود.

۶- پرداخت هزینه طبق تعرفه جاری.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید