چگونه جنگ با ایران پایان کار ترامپ و جمهوری خواهان خواهد بود؟

    کد خبر :338842

جنگ با ایران وضعیت ریاست جمهوری ترامپ را مشخص کرده و تکلیف آن را نهایی میکند و احتمال آن وجود دارد که به نابودی ریاست جمهوری ترامپ منجر شود. اما این جنگ قطعا منجر به خوشحالی و نشاط نومحاقظه کارانی خواهد شد که دور تا دور ترامپ را گرفته و بیش از همه وی را تحقیر میکنند.

به گزارش تابناک، پاتریک بوکانان تاریخ نگار و تحلیلگر مسائل سیاست خارجی در مطلبی با بیان جملات فوق میگوید:

پس چرا رئیس جمهور ترامپ با یک چنین ایده ای بازی میکند؟

اگر به عقب برگردیم و نگاهی کنیم به جنگ های افغانستان و عراق و لیبی و سوریه و همه جنگ های دیگری که خودمان شروع کرده یا وارد آنها شدیم، این سوال مطرح است که دستاورد این جنگ ها در برابر جان و مال آمریکایی هایی که در آن نابود شد و خرابی و نابودی که برای منطقه فراهم آوردیم چه بوده که آن جنگ ها را توجیه کند؟

نفت استراتژیک ترین منفعت غرب در خلیج فارس است. در حالی که جنگ با ایران میتواند این منفعت استراتژیک را نابود کند نه این که آن را امنیت بخشد.

سیل عظیم مهاجرت از کشورهای اسلامی که منبعی برای تعذیه گروه های افراطی تروریستی شده است یکی از مهمترین تهدیدات امنیتی اروپا است اما جنگ با ایران آیا منجر به افزایش این تهدید نخواهد شد؟

آیا میلیون ها ایرانی که نسبت به حکومت خود انتقاد دارند از حمله دریایی و هوایی آمریکا به کشور خود استقبال میکنند؟ یا اینکه پشت سر نیروهای نظامی و حکومت خود خواهند ایستاد تا از کشور خود دفاع کنند؟

حسن روحانی در ماه جولای به ترامپ هشدار داد: آقای ترامپ با دم شیر بازی نکن. جنگ با ایران مادر همه جنگ ها است.

اما او همچنین یادآور شد که: صلح با ایران مادر همه صلح ها است. روحانی درهای یک حل و فصل مسالمت آمیز برای چالش ها را باز گذاشت.

توییت تماما با حروف بزرگ ترامپ هیروشیما را یادآوری میکرد: دیگر هیچ وقت ایالات متحده را تهدید نکن وگرنه دچار عواقب دردناکی خواهید شد که کمتر کسانی در طول تاریخ پیش از این رنج آن را متحمل شده اند.

وقتی ترامپ رویکرد خود را تغییر داد و گفت که در صورت آمادگی ایران حاضر است بدون هیچ پیش شرطی با آنها مذاکره کند، پامپئو وزیر امور خارجه اش با وی مخالفت کرد و گفت: قبل از هر ملاقاتی ایران باید نحوه رفتار با مردم خود را تغییر دهد و رفتارهای آسیب زننده خود را کاهش دهد.

در نتیجه ما به سمت یک رویارویی حرکت میکنیم.

در حال حاضر که ترامپ توافق هسته ای را دور انداخته و تحریم ها را مجددا فعال کرده است، اقتصاد ایران به بدترین شرایط خود بازگشته است.

پول ایران بیش از نیمی از ارزش خود را از دست داده و تورم در اقتصاد به سمت تورم ونزوئلا به پیش میرود. تحریم های جدیدی در این هفته و ماه نوامبر اجرا خواهند شد. سرمایه گذاری های خارجی عظیم در ایران متوقف شده و متحدان آمریکا اگر با تحریم های ایران موافقت نکنند با تحریم های ثانوی مواجه میشوند.

صادرات نفت تهران همراه با درآمدهای خارجی اش در حال سقوط است. روحانی و همراهانش که آینده خود را بر روی یک توافق برای محدود کردن برنامه هسته ای در قبال گشایش با غرب شرط بسته بودند، در چشم مردم مانند ساده لوحان جلوه میکنند. و سپاه پاسداران که قبل از این در مورد اعتماد به آمریکا هشدار میداد اکنون مواضع خود را تقویت شده میبیند.

رهبران ایران تهدید کرده اند که اگر نفت کشور آنها آزادانه و به سهولت صادر نشود، نفت کشورهای عربی نیز از تنگه هرمز به سمت آسیا و غرب صادر نخواهد شد.

هر اقدامی در این راستا منجر به افزایش سرسام آور قیمت نفت شده و آمریکا را مجبور به آن میکند که از نیروی دریایی خود برای بازگشایی تنگه هرمز استفاده کند. در این شرایط جنگ در راه خواهد بود.

با این حال اکنون همبستگی عوامل سیاسی وزنه را به سمتی سنگین کرده که نتیجه آن عقب راندن ایران به سمت دیوار است. در دل ایالات متحده، ایران دشمنان زیادی دارد و دوستان اندکی. در منطقه خاورمیانه اسرائیل و عربستان و امارات متحده عربی از اینکه ما ایران را در هم بکوبیم خوشنود خواهند بود.

در میان چهار نفری که در مورد جنگ تصمیم میگیرند، ترامپ و پامپئو و جان بولتون ایده تغییر نظام در ایران را مطرح کرده اند اما جیم ماتیس وزیر دفاع اخیرا از این استراتژی انتقاد کرده است.

در جایی که اسرائیل علیه نیروهای مورد حمایت ایران در سوریه اقدام به حمله نظامی میکند، کشتی های آمریکایی و قایق های تندروی ایران مدام در حال رویارویی با هم هستند و نیروهای حوثی در حال شلیک به سمت تانکرهای نفت عربستان در دهانه تنگه باب المندب هستند، یک رویارویی نظامی به نظر ناگزیر است.

در حالی که آمریکا نیروی زمینی کافی برای اشغال و تسخیر ایرانی چهار برابر وسعت عراق را ندارد با این حال در این جنگ ایالات متحده آمریکا با توجه به برتری فوق العاده هوایی، دریایی و موشکی، غالب خواهد بود.

اما اگر ایران بخواهد حزب الله، نیروهای شیعه در عراق و سوریه و متحدان فرقه ای خود در جهان عرب را وارد بازی کند تلفات آمریکا به شدت افزایش میابد و خاورمیانه وارد جنگی فرقه ای خواهد شد که نمونه کوچکتر آن را در طی شش سال گذشته در سوریه دیده ایم.

هر شلیک کوچکی در خلیج فارس منجر به حمله به تانکرهای نفت و محدودتر شدن صادرات نفت و افزایش قیمت ها خواهد بود که ما را دچار یک رکود جهانی خواهد کرد که تنها یک نفر باید به خاطر آن مسئول شمرده شود: دونالد ترامپ.

این مساله برای حزب جمهوری خواه و ترامپ در سال 2020 چه نتیجه ای دارد؟

و وقتی که جنگ به پایان برسد آیا در ایران شاهد یک نظام دموکراسی لیبرال خواهیم بود یا آنچه در دوران حسنی مبارک در مصر دیدیم: اول حکومت مذهبیون و بعد حکومت ارتشیان.

اگر جنگی با ایران شروع کنیم این جنگی بزرگتر از هر پنج جنگ قبلی ما خواهد بود، در نتیجه آن، حزبی که میخواهد ما را از شر مزاحمت ها خلاص کند مسئول خواهد بود. ترامپ مسئول خواهد بود که وعده داد که ما را از شر جنگ های ناتمام خاورمیانه برای همیشه خلاص میکند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید