چگونه با نوزاد یک ماهه خود ارتباط برقرار کنم؟

    کد خبر :1055839
چگونه با نوزاد یک ماهه خود ارتباط برقرار کنم؟

پس از مرحله نوزادی، شما و کودکتان شروع به لذت بردن از “مکالمات” دو طرفه خواهید کرد. این واکنش‌ها به چند لبخند کج و صدا‌های کوتاه ختم می‌شود. پس تبادل لبخند و صدا‌ها در همین ماه اول شکل می‌گیرد. همانطور که نوزاد شما فعال‌تر و هوشیارتر می‌شود، شخصیت جدیدی شروع به درخشش می‌کند.

برقرای ارتباط با یک کودک یک ماهه شاید کمی سخت به نظر برسد. اما باور کنید که نوزاد خود برای برقراری ارتباط پیش قدم می‌شود. اولین ارتباط نوزاد با والدین از طریق گریه کردن است و بعد از آن کودک شما با چرخاندن سر و ساکت شدن، لبخند زدن یا هیجان زده شدن و حرکت دادن دست‌ها و پاهایش به صدای شما پاسخ می‌دهد. در واقع؛ نوزادان در حال کشف توانایی خود در تولید صدا هستند و به زودی به یک دستگاه غرغر کردن مجهز می‌شوند. برخی از نوزادان در این مدت شروع به تولید برخی صدا‌های صدادار (مانند “آه-آه” یا “اوه-اوه”) می‌کنند.

شنیدن صدای آشنای مادر

نوزاد تازه متولد شده با صدای شما کاملا آشنا است؛ پس سعی کنید با صدای خود با او ارتباط بگیرید. به عنوان مثال؛ برای او لالایی بخوانید، داستان تعریف کنید و حرف بزنید. مطمئن باشید که او با تمام وجود شما را در کنار خود احساس می‌کند. سعی کنید تا با اشتیاق به صدا‌ها و لبخند‌های کودک خود پاسخ دهید.

با کودک خود “گفتگو” داشته باشید

اگر صدایی از کودکتان شنیدید، آن را تکرار کنید و منتظر پاسخ او باشید. شما به کودک خود احساس امنیت را در ماه اول می‌آموزید. در واقع؛ او سراپا گوش است تا به شما نزدیک‌تر شود.

هنگامی که نوزادتان در حال (“آه-آه” یا “اوه-اوه”) کردن است صحبت نکنید و به او نگاه کنید. به نوزاد نشان دهید که به برقراری ارتباط با او علاقه‌مند هستید.

نکات کلیدی برقراری ارتباط

• کودکان از بدو تولد آماده برقراری ارتباط هستند.
• ارتباط اولیه با گریه شروع می‌شود. سپس نوزادان قبل از یادگیری در مورد کلمات و مکالمات شروع به غر زدن و اشاره می‌کنند.
• شما می‌توانید با صحبت زیاد، هماهنگ کردن و پاسخ دادن به فرزندتان و توجه به نشانه‌های او، برقراری ارتباط را تشویق کنید.

نوزاد به استراحت نیاز دارد

گاهی اوقات نوزادان حوصله صحبت کردن یا صدا زدن ندارند. او ممکن است نیاز به استراحت داشته باشد؛ پس سر و صدا نکنید. نوزادان ممکن است روی برگردانند، چشمان خود را ببندند یا عصبانی و تحریک پذیر شوند. اگر این اتفاق افتاد، به کودکتان اجازه دهید تا استراحت کند یا فقط سعی کنید او را در آغوش بگیرید.

گریه بیش از حد نوزاد

اکثر نوزادان در ماه اول تولد گریه می‌کنند تا نیازهایشان برطرف شود. اکثرا بد اخلاق هستند و ممکن است به کولیک هم مبتلا شده باشند. پس گریه‌های او بی دلیل نخواهد بود.

چه زمانی باید با دکتر مراجعه کرد

اگر در مورد مهارت‌های ارتباطی یا شنوایی کودک خود نگران هستید، با پزشک خود صحبت کنید. در پایان این دوره، اکثر نوزادان:

• به صدا‌های بلند واکنش نشان می‌دهند.
• صدایی غیر از گریه در می‌آورند.
• وقتی با او صحبت می‌کنید لبخند می‌زند.

به خاطر داشته باشید که طیف وسیعی از موارد طبیعی در این مسیر در نظر گرفته می‌شود، بنابراین برخی از نوزادان زودتر یا دیرتر از دیگران مهارت کسب می‌کنند و جای هیچ گونه نگرانی نخواهد بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید