چگونه از یک رابطه مسموم خارج شویم؟

    کد خبر :411754

روابط مسموم مانند حملِ چمدانی سنگین در سربالایی است: هرچه مدت بیشتری تلاش کنید، بار سنگین‌تر می‌شود. زمانی که بفهمید در یک رابطه مسموم هستید، با خارج شدن از آن خود را از فشار عذاب‌آور نجات می‌دهید. درباره خواسته خود روراست باشید تا همسرتان به‌وضوح متوجه شود که خواهان پایان رابطه هستید. محدودیت‌هایی تعیین کنید تا دوباره به عقب برنگشته و به دام نیفتید. سپس به فکر سلامت عاطفی و روانی خود باشید تا در آینده روابط سالم‌تری داشته باشید.

آن‌چه در این گزارش می‌خوانید صرفاً برای روابطی است که تحت عنوان “مسموم” تعریف می‌شوند. مسموم بودن یک رابطه ممکن است دلایل مختلفی داشته باشند اما نباید بعد از هر مشکل یا سختی در روابط، آن را رابطه‌ای مسموم تلقی کنید.

گام اول: اتمام رابطه

به خود یادآور شوید که رابطه باید تمام شود

برای اتمام رابطه از همان اول به دلایل و استدلال‌های محکمی نیاز دارید تا مطمئن باشید که آن‌ها را دنبال خواهید کرد. اندکی وقت بگذارید و تمام دلایل بد بودن رابطه را یادداشت کنید.

یکی از مهم‌ترین دلایل برای ترک رابطه مسموم این است که شما لیاقت بیشتری دارید. بعلاوه، ممکن است مانع پیشرفتتان شود، شما را از دیگران جدا کند و یا به رابطه‌ای توهین‌آمیز تبدیل شود.

حرف‌هایتان را از قبل تمرین کنید

حرف‌هایی که قرار است به همسرتان بزنید را از قبل مرور کنید. این کار سبب می‌شود هنگام رویارویی اعتمادبه‌نفس بیشتری داشته باشید. می‌توانید مقابل آینه یا با یکی از دوستانتان تمرین کنید. اما به خاطر داشته باشید که ممکن است مکالمه مسیر دیگری در پیش گیرد.

همسرتان را از قبل مطلع کنید

به او بگویید که قصد دارد با او صحبت جدی‌ای داشته باشید و بپرسید چه زمانی وقت دارد. می‌توانید تلفنی یا از طریق پیام این کار را انجام دهید. می‌توانید بگویید: “باید درباره مسئله مهمی باهات صحبت کنم. چه موقع وقت داری؟”

محل ملاقات را تعیین کنید

تاحد ممکن سعی کنید مکالمه رودررو باشد. محل ملاقات را بر اساس انتظاری که از واکنش همسرتان دارید تعیین کنید. مثلاً اگر فکر می‌کنید احتمال دارد همسرتان عصبانی شود، در مکانی عمومی قرار بگذارید. اگر همسرتان سابقه رفتارهای خشونت‌آمیز را دارد، با تلفن یا تماس تصویری با او صحبت کنید.

تصمیمتان را واضح و قاطع بیان کنید

درباره کاستی‌های رابطه رک باشید و با قاطعیت تصمیمتان برای جدایی را بیان کنید. می‌توانید بگویید: “فکر می‌کنم با زوج خوبی نیستم. دائم باهم قهر و آشتی می‌کنیم و نزدیکانم از من فاصله گرفته‌اند. می‌خواهم رابطمان تمام شود.”

یا می‌توانید بگویید: “من در این رابطه خوشحال نیستم. فکرهایم را کردم و می‌خواهم از هم جدا شویم.”

به حرف‌های همسرتان گوش کنید

به‌احتمال‌زیاد طرف مقابل نیز حرف‌های زیادی دارد. تا زمانی که حرف‌هایش خالی از توهین و تهدید است، به او گوش کنید. اگر سعی کرد نظر شما را تغییر دهد یا از تاکتیک دیگری استفاده کرد، فقط تصمیمتان را تکرار کنید. تا حد امکان روشن و مختصر حرف بزنید. اگر عصبانی شد فقط بگویید: “برای حرف زدن به اینجا آمده بودم. من میرم و لطفاً دنبالم نیا.”

مرز تعیین کنید

شاید همسرتان جدایی را نپذیرد. اما رک و قاطع باشید و بگویید دیگر علاقه‌ای به حضورش در زندگی‌تان ندارید. مثلاً اگر مدام با شما تماس می‌گیرد یا به محل اقامتتان می‌آید، مرز و حریمی برای خود تعیین کرده و به او تذکر دهید. مثلاً بگویید: “گفتم که دیگر نمی‌خواهم تو را ببینم. لطفاً به خانه من نیا و با من تماس نگیر.”

تمام راه‌های ارتباطی را قطع کنید

تمام راه‌های ارتباطی با آن فرد را قطع کنید. شماره و ایمیل او را از موبایلتان پاک‌کنید و اکانتشان را در رسانه‌های اجتماعی بلاک کنید. اگر به برخی مکان‌های مشابه رفت‌وآمد می‌کنید، مسیر و برنامه‌تان را تغییر دهید.

مراقب وعده‌های واهی باشید

افراد مسموم به‌راحتی دیگران را بازی می‌دهد و کنترل می‌کنند. ممکن است بخواهند با رفتارهای خوب نظر شما را عوض کرده و یا حتی اعتبارتان را خراب کنند تا دیگر رقیبی برایشان وجود نداشته باشد. گرفتار این بازی‌ها نشوید. بهترین راه برای جلوگیری از خسارت بیشتر این است که تمام ارتباط‌ها را قطع کنید. به هیچ‌یک از تماس‌ها، پیام‌ها، ایمیل‌ها یا دیگر درخواست‌هایش پاسخ ندهید.

از خانواده و دوستان درخواست کمک و پشتیبانی کنید

اگر دور ماندن از همسرتان برایتان دشوار است، درخواست کمک کنید. شرایط را برای دوستان و اعضای خانواده توضیح دهید و از آن‌ها بخواهید شما را در مسیر نگاه‌دارند. مثلاً اگر پیامی از او دریافت کردید، بلافاصله با دوستتان تماس بگیرید تا حواستان پرت شود.

در صورت نیاز با پلیس تماس بگیرید

اگر همچنان با شما تماس می‌گرفت یا برایتان مزاحمت ایجاد می‌کرد، با پلیس تماس بگیرید.

التیام زخم‌های عاطفی

با یک فرد مورد اعتماد حرف بزنید

احساساتتان را در خود انباشته نکنید، زیرا این کار شما را منزوی می‌کند. درباره جزئیات رابطه و احساسی که دارید با دوستان و اعضای خانواده صحبت کنید. اگر خواسته‌ای دارید، آن را بدون تعارف مطرح کنید.

یک رابطه مثبت را جایگزین رابطه قبلی کنید

برای اینکه به‌طور کامل بهبود یابید، باید قلبتان را به روی رابطه‌ای مثبت و سالم باز کنید. شاید برای بهبودی به زمان بیشتری نیاز داشته باشید که کاملاً طبیعی است. هر زمان که حس می‌کنید آماده‌اید، وارد رابطه جدید شوید.

روشی برای مراقبت از خود اتخاذ کنید

احتمالاً در رابطه مسموم زیاد از خود مایه گذاشته‌اید و پر از انرژی منفی هستید. اکنون باید سعی کنید احساسات منفی را از خود دور کرده و عشق و محبت را جایگزینش کنید.

خود را مهمان غذاهای سالم و مغذی کنید. ورزش‌هایی مانند یوگا یا رقص انجام دهید. یا به پیاده‌روی‌های طولانی در طبیعت بروید.
می‌توانید با نوشتن افکار و احساساتتان به بهبود شرایط روحی خود کمک کنید.
سفر نیز راه خوبی برای مراقبت از خود می‌باشد.

نزد مشاور یا روان‌پزشک بروید

اگر در روابط زیادی شکست‌خورده‌اید، ممکن است مشکل در سبک ارتباطی ریشه در کودکی‌تان داشته باشد. شاید روش و سبک شما در برقراری ارتباط سبب می‌شود رفتارهای مسموم را تشخیص ندهید. به کمک یک متخصص، می‌توانید از تأثیر تجارب کودکی در روابط فعلیتان مطلع شوید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید