چگونه از اعتبار چک صیادی باخبر شویم؟ + روش ثبت آن

    کد خبر :997942

چک صیادی، جدیدترین نوع چک است که لازم است حتما در سامانه صیاد به ثبت برسد. طراحی چک صیاد به گونه‌ای است که علاوه بر ویژگی خاص از اعتبار و امنیت بیشتری برخوردار است.

در این مقاله تلاش شده تا درباره این نوع چک و نکات مهم ثبت آن توضیحات لازم داده شود.

ممکن است برای بسیاری از افراد این سؤال مطرح شود که چک صیادی قابل برگشت است یا خیر؟

و چگونه می‌توان از اعتبار این چک باخبر شد؟

ثبت این این چک در سامانه صیاد میتواند بسیاری از این سوالات را پاسخ دهد.

چک صیادی چیست؟

چک صیاد این روزها چکی است که با چک های طرح قدیم جایگزین شده و دارای ویژگی¬های منحصر به فرد است. رنگ این چک‌ها بنفش است و شناسه‌ای 16 رقمی دارد که این چک‌ها را منحصربه‌فرد میکند.

دلیل نام گذاری آنها این بوده که باید برای کارسازی آن را در سامانه صیاد ثبت کرد. با استفاده از این شناسه 16 رقمی می توان استعلام حساب صادرکننده چک را گرفت و این مهم ترین وجه تمایز آن نسبت به چک های قدیمی است.

سامانه صدور یکپارچه دسته‌چک که به‌اختصار صیاد خوانده می شود باهدف کاهش آمار چک برگشتی، کنترل استعلام حساب صادرکننده چک و جلوگیری از صدور دسته‌چک برای افراد بدحساب ایجاد شد. به واسطه این سامانه و استعلام چک صیادی، اعتبار چک ارزش بیشتری در معاملات پیدا کرد.

چک صیاد چه مزایایی دارد؟

کد 16 رقمی هر چک که حاوی اطلاعات حساب صادر کننده آن مهم ترین ویژگی و مزیت این چک به شمار می رود. در این شیوه دیگر شعب مختلف در صدور چک تأثیرگذار نیستند و جلوی باندبازی برای صدور گرفته شده است.

تمام چک های صیادی دارای ویژگی ظاهری یکسان هستند و تنها لوگو و نشان بانک ها در هر کدام است که تفاوت ایجاد می کند.

کاغذ این چک ها از امنیت بالایی برخوردارند و سعی شده که تا حد بسیار زیادی غیر قابل جعل طراحی شوند. با امکان استعلام اعتبار حساب تا حد زیادی آمار چک های برگشتی پایین خواهد آمد. چک صیاد را می توان در هر بانکی بدون توجه به بانک صادرکننده چک نقد کرد.

در این روش دگر نمی توان چک را دروجه‌حامل کشید و آمار سرقت چک نیز تا حد زیادی پایین خواهد آمد. چک سفید امضا و موارد مشابه آن نیز در چک صیاد حذف شده اند.

سامانه صیاد چه امکاناتی دارد؟

تمامی مراحل چک از ثبت تا دریافت و انتقال در این سامانه ثبت خواهد شد. بدون ثبت چک در سامانه صیادی عملاً چک هیچ ارزشی نخواهد داشت و طبق قوانین جدید چک به هیچ وجه قابل نقدکردن نیست.

از دیگر امکانات سامانه برای چک صیادی این است که شما می توانید احراز هویت فرد صادر کننده چک را بررسی کنید.

با استفاده از این قابلیت شما متوجه خواهید شد که فرد صادرکننده چک تا چه حد خوش حساب است و سابقه چک های او به چه شکل بوده است. با چنین قابلیت اعتبار چک بیشتر خواهد شد و دریافت کننده نیز اعتماد بیشتری خواهد کرد.

چگونه می توانیم چک را در سامانه صیاد ثبت کنیم؟

برای ثبت چک صیادی 2 راه پیش روی شماست. استفاده از اینترنت بانک یا به کارگیری اپلیکیشن های موبایلی نظیر تاپ. استفاده از تاپ دارای مزیت های بیشتری است که در ادامه مقاله آنها را به شما توضیح خواهیم داد.

بهترین راه برای ثبت چک صیادی چیست؟

درحال حاضر آسان ترین ورش اعتبارسنجی چک صیادی استفاده از اپلیکیشن تاپ است. شما با واردکردن اطلاعات لازم می توانید از طریق همین اپلیکیشن به راحتی صدور چک را نیز انجام دهید.

با استفاده از اپلیکیشن تاپ (که مرجع کارت به کارت امن و سریع است) شما همیشه به سامانه صیاد دسترسی خواهید داشت و می توانید تمامی امور مالی خود را یک¬جا مدیریت کنید.

تاپ تمامی فعالیت های خود زیر نظر بانک مرکزی انجام خواهد داد و به همین دلیل از سرعت، امنیت و دقت بالایی برخوردار است.

سوپر اپلیکیشن تاپ را بیشتر بشناسید

تاپ تنها برای امور مالی نیست. این سوپر اپلیکیشن کاربردی بیش از 73 خدمت کاربردی را در زمینه¬های تفریحی و گردشگری، خدمات خودرویی، پرداخت و فین تک، مالی و اعتباری و بازار سرمایه ارائه می دهد.

شما می توانید تمامی امور خود را از کارت به کارت و خرید شارژ گرفته تا استعلام ممنوع الخروجی و پرداخت خلافی به تاپ بسپارید.

تاپ را می توانید از گوگل پلی، کافه بازار، مایکت، چارخونه و وبسایت رسمی تاپ دانلود و استفاده کنید. در این وبسایت نسخه IOS نیز برای صاحبان آیفون آماده شده که می توانید دانلود کنید.

جمع بندی

چک صیادی و سامانه آن توانسته تا حد زیادی مشکلات قدیمی را کم کند و از حجم چک های برگشتی بکاهد. با استفاده از این سامانه تمامی مراحل چک در یک سیستم یکپارچه به شکل دقیق ثبت خواهد شد.

چنین سیستمی اعتبار چک را افزایش خواهد داد و باعث می شود که دریافت کننده آن با امنیت خاطر بیشتری چک را از صادرکننده قبول کند.

چک های صیادی امنیت بالایی دارند. آنها قابل جعل نیستند و سرقت هم نمی شوند. برای ثبت چنین چک هایی باید به سامانه صیاد مراجعه کرد. شما می توانید برای این ثبت از سوپر اپلیکیشن تاپ کمک بگیرید. ممنونیم که تا انتهای مقاله همراه ما بودید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید