چه کسی بهای تعرفه‌های ترامپ را پرداخت می‌کند؟

    کد خبر :533757
ترامپ

دونالد ترامپ مدعی است که بهای تعرفه‌های بیشتر را چین می‌پردازد، اما کارشناسان و تحلیل‌گران معتقدند این ضرر بر عهده شرکت‌های آمریکایی است.

به گزارش بازتاب به نقل از نیوزویک، دونالد ترامپ مدعی است که بهای تعرفه‌های بیشتر را چین می‌پردازد، اما کارشناسان و تحلیل‌گران معتقدند این شرکت‌ها و مصرف‌کنندگان آمریکایی هستند که متحمل هزینه‌ها خواهند شد.

به نظر می‌رسد تحلیل‌گران اقتصادی شامل مشاور اقتصادی خود کاخ سفید، لری کودلاو، از ادعای تعرفه‌ای دونالد ترامپ گیج شده‌اند. ترامپ مدعی شد اقتصاد آمریکا وضعیت خیلی خوبی دارد چراکه چین (و نه آمریکا) بهای تعرفه‌های اضافی را پرداخت می‌کند. او گفت شرکت‌های چینی میلیاردها دلار به علت این تعرفه‌ها هزینه کرده‌اند.

ترامپ توییت کرد که چین ۲۵ درصد در واردات ۵۰ میلیارد دلار از کالاهای تکنولوژی بالا و ۱۰ درصد هم روی واردات ۲۰۰ میلیارد دلاری کالاهای دیگر، به آمریکا تعرفه می‌پردازد. او گفت که این هفته تعرفه‌های واردات چین را افزایش خواهد داد.

اما کارشناسان و تحلیل‌گران فوراً با این گفته‌های ترامپ مخالفت کردند. آنها می‌گویند واقعیت این است که بخش عمده تعرفه‌های ترامپ توسط شرکت‌های آمریکایی‌ای پرداخت می‌شود که واردکننده کالاهای چینی مشمول تعرفه هستند.

در گذشته ترامپ و برخی از مشاوران کاخ سفید می‌گفتند که وضع تعرفه‌ها بیشتر تاکتیکی برای مذاکره هستند تا اینکه راهی برای به دست آوردن مستقیم رشد اقتصادی برای آمریکا باشند.

آن طور که مرکز سیاست‌های مالیاتی اعلام کرده است، نه دولت چین و نه شرکت‌های چینی، بهای تعرفه‌های آمریکا بر واردات کالاهای این کشور را می‌پردازند، بلکه شرکت‌های آمریکایی‌ای که این کالاها را وارد می‌کنند بهای اضافی را پرداخت می‌کنند. حتی گاهی اوقات این شرکت‌ها هم هزینه اضافی را روی قیمت‌های خود کشیده و بار آن را به دوش مصرف‌کنندگان آمریکایی می‌اندازند.

در ماه فوریه محققان دانشگاه پرینستون کالیفرنیا و فدرال‌رزرو نیویورک در مقاله‌ای اعلام کردند که تقریباً کل هزینه تعرفه‌های دولت ترامپ به قیمت‌های کالاها در آمریکا منتقل شده است.

این تحقیقات نشان می‌دهد که بر خلاف ادعای جدید ترامپ، آمریکایی‌ها و نه چینی‌ها بهای تعرفه‌های اضافی را می‌پردازند.

در اینجا به اظهارات مشاور اقتصادی ترامپ، لری کودلاو، که در سال ۲۰۱۱ در مورد دولت اوباما بیان شده بود اشاره می‌کنیم. او گفته بود: اگر شما بر واردات چینی تعرفه وضع کنید، مصرف‌کنندگان آمریکایی از افزایش قیمت‌ها و کاهش استانداردهای زندگی، رنج خواهند برد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید