چه کسی باید غرامت بپردازد، آمریکا یا عراق؟

    کد خبر :670723

دولت آمریکا ادعا کرده که در صورت اخراج از عراق باید بیش از ۱ تریلیون دلار دریافت کند وگرنه بر عراق تحریم‌های بی‌سابقه اعمال خواهد کرد، اما ماجرای غرامت در روبط آمریکا- عراق پیچیده‌تر از تحلیل ترامپ و وزارت خارجه آمریکا است.

 

طرح اخراج نیروهای آمریکایی از خاک عراق به تصویب پارلمان این کشور رسید و مناسبات آمریکا با عراق که از سال 2003 و سقوط رژیم بعث صدام دوران ویژه‌ای را آغاز کرده بود؛ وارد فضای جدیدی شد و در صورت تکمیل مراحل قانونی این طرح، نیروهای آمریکایی باید بین‌النهرین را ترک کنند و در غیر اینصورت اشغالگر محسوب شده و رویاروی مردم عراق قرار می‌گیرند.

 

واکنش آمریکایی‌ها به این اقدام پارلمان عراق گنگ و ناشی از عدم آمادگی قبلی واشنگتن دارد و به خوبی روشن است که دستگاه سیاسی-امنیتی آمریکا از سرعت روند حوادث در خاورمیانه پس از ترور سپهبد شهید قاسم سلیمانی عقب مانده و انفعالی عمل می‌کند.

 

براساس گزارش رویترز، مورگان اورتاگوس سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا در بیانیه‌ای گفت: در حالیکه واشنگتن منتظر توضیحات بیشتر در زمینه ماهیت قانونی و تاثیر قطعنامه پارلمان عراق است، ما قویا از رهبران عراقی می‌خواهیم که اهمیت روابط اقتصادی و امنیتی دو کشور و اهمیت حضور ائتلاف برای شکست داعش را مورد بررسی قرار دهند.

 

این تنها واکنش آمریکایی‌ها نیست و بلافاصله به تبعیت از سنتی که ترامپ در کاخ سفید پایه‌گذاری کرده؛ موضوع پول به‌میان کشیده شد و از لزوم پرداخت غرامت بیش از یک تریلیون دلاری سخن گفت. جالب اینکه وکلا و حقوقدانان آمریکایی و عراقی در سال 2011 در تحقیقی اعلام کردند که خسارت وارد شده توسط آمریکا، انگلیس و متحدان آنها به عراق بیش از 25 تریلیون دلار است. در آن سال “حسین الفلوجی” شخصیت سیاسی مستقل عراقی تاکید کرده بود که وکلا و کارشناسان حقوقی آمریکایی و عربی میزان غرامتی که در جنگ عراق بر گردن آمریکا، انگلیس و تمام دولت‌های شرکت‌کننده در اشغال این کشور است را بالغ بر 25 تریلیون دلار آمریکایی برآورد کرده‌اند.

 

خسارات سنگین به زیرساخت‌های عراق، غارت نفت توسط شرکت‌های آمریکایی و انگلیسی، ده ها میلیارد دلار پروژه بلک واتر و … که هیچ نشانی بر روی زمین نداشت و حتی صدای کنگره آمریکا را هم درآورد، چند صد هزار کودک ناقص‌الخلقه که به دلیل استفاده آمریکا از بمب‌های حاوی پلوتونیوم متولد شدند و ده‌ها میلیارد دلار باید از آمریکا بابت آن مطالبه شود، نابود کردن دولت بعث عراق و عدم ایجاد دولت جدید و رها کردن کشور در بی‌دولتی که خسارت‌های روزمره به مردم کشور اشغال شده وارد کرده و طبق کنوانسیون ژنو وظیفه پیگیری از وقوع آنها برعهده دولت اشغالگر است؛ ناشی از عملکرد دولت آمریکا است و تاکنون بازخواست نشده و در صورت اعمال منطق حساب و کتاب باید به حساب آید، و اگر چنین شود، دولت آمریکا نمی‌تواند خواستار دریافت 1 تریلیون دلار در صورت اخراج از عراق شود.

 

نباید از یاد برد که توافقنامه امنیتی ایالات متحده آمریکا و عراق و اصلاحیه به آن در سال 2009 در زیر سایه تفنگ امضا شده و در حقوق بین‌الملل توافق با اجبار قابل استناد نیست، کمااینکه متفقین هم در جنگ جهانی دوم توافق‌های آلمان نازی با فرانسه “ویشی”، ژاپن با امپراتوری چین درباره منچوری(به تعبیر ژاپنی‌ها منچوکئو) و مانند اینها را به رسمیت نشناخته و آنها را توافق‌هایی زیر سایه اسلحه نامیدند.

 

به گزارش تسنیم ،بنابراین ادعای ترامپ درباره اینکه دولت عراق باید به آمریکا بابت اخراج نظامیان آمریکایی بیش از 1 تریلیون دلار غرامت بپردازد از نظر حقوق بین‌الملل بلاوجه بوده و بسیار بیش از این رقم؛ خسارت به‌وسیله آمریکا و انگلیس بر مردم عراق وارد شده و به دلیل بحران‌های داخلی عراق پیگیری نشده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید