چشم پوشی وزارت راه از تخلفات کرونایی شرکت های هواپیمایی؛ وقتی هم بلیط گران است و هم کامل فروخته می شود

    کد خبر :851045

ستاد ملی مقابله با کرونا در راستای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در کشور تدابیر متفاوت و متنوعی در ماه و سال های گذشته اتخاذ کرد که بسیاری از این تدابیر خالی از اشکال نبود. مثل مصوباتی که برای اعمال محدودیت در پروازهای مسافربری انجام تصویب شد و حالا جز زیان برای شهروندان دستاوردی به همراه ندارد.

«بازتاب»؛ آرش خداپرست- از جمله حوزه هایی که به محض آغاز شیوع ویروس کرونا در ایران با سخت گیری های ستاد ملی کرونا مواجه شد، سازمان هواپیمایی و شرکت های زیر مجموعه این سازمان در حوزه مسافربری بود.

ستاد ملی کرونا تلاش کرد تا ضمن اعمال برخی مصوبه ها از فروش کامل بلیط توسط شرکت های هواپیمایی جلوگیری کند و در مقابل برای جبران خسارت مالی وارده به این شرکت ها اجازه افزایش قیمت بلیط و نیز حذف خدمات جانبی مثل پذیرایی در سفر را به آنها داد.

به صورت مشخص و در این باره اواخر مهر ماه سال گذشته، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی از افزایش نرخ پروازهای داخلی خبر داد که بر اساس این دستور العمل قرار بر این شد تا به صورت میانگین قیمت بلیت هواپیما در مسیرهای داخلی ۵۰ تا ۸۰ درصد افزایش یابد.

 این تصمیم در شرایطی اتخاذ شد که قیمت بلیت هواپیما در خرداد ماه نیز افزایش یافته بود، اما با این وجود مجددا انجمن شرکت های هواپیمایی با انتشار جدول نرخنامه ای جدید قیمت بلیت هواپیما را از آبان ماه افزایش داده و براساس این جدول، نرخ پروازهای داخلی از حداقل ۴۹۱ هزار تومان تا حداکثر دو میلیون و ۶۷۴ هزار تومان تعیین شده بود.

با اینکه بر اساس مصوبه آبان ماه سال 1399 و به صورت قانونی نرخ بلیط شرکت های هواپیمایی مشروط بر اینکه بیش از ظرفیت اعلامی بلیط نفروشند، افزایش یافته بود، اما مشاهده شد که در نیمه نخست سال جدید نیز بارها این شرکت ها اقدام به افزایش غیر قانونی بلیط کردند.

بررسی ها نشان می دهد که از ابتدای تیر ماه امسال شرکت‌های هواپیمایی اقدام به افزایش قیمت بلیت هواپیما در مسیرهای داخلی تا حدود ۳۰ درصد بیشتر از مصوبه آبان سال گذشته کردند که بابت آن هیچ مصوبه‌ای از شورای عالی هواپیمایی کشوری نگرفته بودند.

این اتفاق از سوی مسئولان وقت وزارت راه و شهرسازی فاقد وجاهت قانونی و مستلزم برخورد عنوان شد، اما از آنجایی که این تخلفات مصادف با تغییر و تحول در دولت شده بود، عملاً برخورد قاطع و مشخصی در این باره صورت نگرفت.

افزایش شدید قیمت ها که بعضاً تا 150 درصد بیشتر از قیمت های خرداد سال 1399 نیز اعلام می شود، در حالی رقم خورد که از آنسو این شرکت های هواپیمایی از ممنوعیت فروش کامل بلیط نیز عبور کردند و حالا بر اساس مشاهدات و گزارش های دریافتی با صد در صد ظرفیت پرواز می کنند.

در همین باره 31 شهریور یکی از مسافران به ایرانا گفته بود:  در پرواز مسیر تهران- اهواز یک شرکت ضمن اینکه حدود ۹۰ درصد صندلی‌های پرواز را فروخته بود از ارائه پکیج (بسته) بهداشتی نیز خودداری کرد.

 یکی از مسافران هواپیمایی شرکتی دیگر به مقصد مشهد نیز به ایرنا گفت: هنگام صدور کارت پرواز در فرودگاه متوجه شدم که شرکت هواپیمایی که از آن بلیت خریده‌ام تمام صندلی‌های این پرواز را فروخته است و قرار نیست فاصله‌گذاری اجتماعی در این پروازها رعایت شود. با این حال، خبری از پذیرایی هم نبود و مشخص نیست چرا برای لغو مصوبه فاصله‌گذاری اجتماعی بهانه پایان کرونا را دارند اما برای پذیرایی بهانه شیوع کرونا وجود دارد؟!.

در رابطه با گرانی بلیط هواپیما و فروش کامل بلیط کاربری در توئیتر نوشته است: چرا با روزی بالای ۲۰۰ فوتی کرونا ،سازمان هواپیمایی پروتکل‌ها رو ملغی کنه و هواپیما با تمام ظرفیت مسافر بزنه؟ سوال دوم اینکه حالا که ملغی کردید چرا بلیط رو که بهانه کرونا تا سه برابر گرون کردید ،ارزان نمی‌کنید؟

کلیپ پایین مربوط به پرواز تهران به شیراز در روز جمعه 9 مهرماه است که بدون رعایت پروتکل های بهداشتی و با ظرفیت کامل در حال انجام است.

فروش بلیط های گران و نیز فروش کامل بلیط ها اکنون در حالی رقم می خورد که از آنسو پیشتر دولت تنها در یک نوبت با حمایت از شرکت‌های فعال در صنعت حمل و نقل هوایی، با پرداخت بیش از ۲ هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان تسهیلات ویژه توانست مسیر ادامه فعالیت را برای کارکنان و شاغلان این صنعت فراهم کرد.

به هر صورت اکنون وضعیت در شرکت های هواپیمایی با یک تناقض آشکار رو به رو شده است، از سویی شرکت ها مدعی وجود ویروس کرونا و لزوم گران کردن بلیط و حذف خدمات جانبی هستند و از سویی زیر سایه نظارت های ضعیف اقدام به فروش حداکثری بلیط می کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید