چشمه‌های باداب سورت مازندران

    کد خبر :897281

چشمه‌های زیبای باداب سورت در استان مازندران که به چشمه‌های رنگی نیز معروف هستند، به‌عنوان یکی از مکان‌های دیدنی ساری، گردشگران زیادی را به‌سمت خود می‌کشانند.

این چشمه‌ها در بخش چهار دانگه روستای سورت، پشت کوه، حد فاصل روستا‌های اروست و مال خواست واقع شده اند. این مجموعه چشمه‌های شگفت‌انگیز دومین اثر طبیعی ملی ایران بعد از کوه دماوند محسوب می‌شود، و در فهرست آثار ملی ایران نیز ثبت شده است.

چشمه‌هایی پلکانی باداب سورت مازندران علاوه بر زیبایی خاص، ارزش درمانی بسیار بالایی دارد و تنها در معدود نقاط از این کره خاکی یافت می‌شود.

به گزارش صدا و سیما؛ در مازندران چشمه‌هایی پلکانی وجود دارد که در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. این چشمه‌های آب شور «باداب سورت» نام دارد و رنگ آن در ایام مختلف سال، تغییر می‌کند. باداب سورت نام یک چشمه پلکانی در ارتفاع ۱۸۴۱ متری از سطح دریاست که یک اثر بی نظیر در ایران محسوب می‌شود.

باداب سورت چشمه‌ای است که هزاران سال قدمت دارد و با طبقات بسیار زیاد که هر کدام به یک رنگ است نمایی زیبا خلق کرده است. باداب به معنی آب گازدار است. این شاهکار آفرینش در سال‌های بسیار طولانی با همکاری عناصر مختلف طبیعت شکل گرفته است. مساحت چشمه‌های باداب سورت به ۲ میلیون متر مربع می‌رسد که در هر مسیری که حرکت کند، پله‌ها و نقش‌های بسیار زیبا از خود به جا می‌گذارد.

در قدیم که آب چشمه بسیار زیاد بود در وسعتی در حدود ۳۰ هزار متر مربع، پلکان‌ها و نقش‌های بسیار زیادی وجود داشت؛ ولی در حال حاضر و به سبب خشکسالی‌هایی که گریبان کشور ما را گرفته است، تنها در حدود ۱۰۰ هزار متر مربع آب در جریان است. جالب است بدانید که قسمت‌هایی که آب در آن جریان ندارد به رنگ سفید دیده می‌شود.

هرساله جمعیت زیادی از گردشگران و توریست‌ها به روستای اروست می‌روند تا این پدیده زیبا را از نزدیک مشاهده نمایند. این روستا چندین محله قدیمی دارد که یکی از آن‌ها سورت است که چشمه باداب در آن قرار دارد. این چشمه دارای دمای معتدل و آب شور است و به سبب وجود املاح و اکسید آهن برای درمان بسیاری از بیماری‌ها توصیه می‌شود.

یکی از بهترین زمان‌های بازدید از چشمه‌های باداب سورت فصل بهار است.باداب سورت در این فصل بسیار تماشایی، شگفت انگیز و متحیرکننده می‌شوند. همراهی متاظر طبیعی و جذاب اطراف نیز بر زیبایی چشمه‌ها چندین برابر می‌افزاید.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید