چرا موقعیت آمریکا در نظم نوظهور جهانی متزلزل خواهد بود؟

    کد خبر :935331
موقعیت آمریکا در جهان

آمریکایی ها باید بپذیرند که اعتبار بین المللی کشورشان با سرعت در حال از بین رفتن است و اکنون همه دنیا در حال مشاهده وقایع پشت پرده در این کشور هستند. با این حال نکته عجیب در این میان این است که خودِ مردم آمریکا نیز نسبت به دولت و سیاستمداران این کشور بی تفاوتی پیشه کرده اند. مساله ای که عملا بی اعتمادی جهان به آمریکا را عمیق تر کرده و خواهد کرد. در واقع جهان در حالِ رسیدن به این درک است که ارزش هایی نظیر صداقت و راستگویی از آمریکای کنونی در حال رخت بربستن هستند.

بازتاب-پایگاه خبری “مدرن دیپلماسی” در گزارشی، ضمن اشاره به تضعیف موقعیت هژمونیک آمریکا در عرصه بین‌المللی و ظهور یک نظم جدید بین المللی در جهان که دیگر آمریکا در قالب آن از نقشِ محوری برخودار نیست، به طور خاص به این مساله می پردازد که موقعیت آمریکا در نظامِ نوظهور جدید بین المللی، به شدت متزلزل خواهد بود زیرا اساسا دیدگاهِ جهان به این کشور با توجه به وقوع تحولات و حوادثی نظیر رسوایی اخیر ترامپ در آمریکا (اشاره به کشف مقادیر قابل توجهی از اسناد فوق محرمانه دولتی در خانه شخصیِ ترامپ) در حال تغییر است. مساله ای که به یک “بحران اعتبارِ ” قابل توجه برای واشینگتن در شرایط کنونی تبدیل شده است.

مدرن دیپلماسی در این رابطه می نویسد:

«اینطور به نظر می رسد که نگرانی های حقوقی و قانونی اخیر در آمریکا با محوریت پرونده اخیر دونالد ترامپ، تنها اندکی پس از آنکه نیروهای اف بی آی به اقامتگاه رئیس جمهور سابق آمریکا حمله کردند و شمار قابل توجهی از اسناد محرمانه مرتبط با تسلیحات اتمی آمریکا را کشف کردند، به پایان رسیده و دیگر چندان به این موضوع پرداخته نمی شود. البته که این مساله صرفا برای افراد ناآشنا به نظام سیاسی آمریکا و چهارچوب های حاکم بر آن عجیب است. نظام و تشکیلاتی که از افراد ثروتمند و قدرتمند به هر قیمتی حمایت می کند و اشتباهات و تحلفات آن ها را نیز به راحتی سرپوش می گذارد.

به نظر می رسد که جامعه آمریکا نیز برای افرادی نظیر ترامپ مناسب است. افرادی که همواره بالاتر از قانون بوده و هستند و هر آنچه می خواهند را به هزینه کل جامعه آمریکا انجام می دهند. اکنون جامعه آمریکا در شرایطی قرار دارد که مدت هاست به خود واقعیت ها را نمی گوید و در این راستا همگان جهت دستیابی به ثروت و قدرت و شهرت، از هر وسیله و ابزاری بهره می گیرند.

در این فضا، آن دسته از افرادی که اکنون از فردی نظیر ترامپ در آمریکا حمایت می کنند، عملا سنتی جدیدی را نمایندگی نمی کنند. در واقع آن ها در حال حمایت از یک هنجار عمومی در آمریکا هستند که اکنون در نوع خود به جریانی غالب و برجسته تبدیل شده است. این سنت از دیرباز نیز در قالب های مختلف موجب شده تا مثلا جنایات علیه ملت های آفریقایی و دیگر ملت های جهان انکار شوند و در این چهارچوب شاهد قتل و خونریزی‌های گسترده در جهان و یا تضییع گسترده حقوق افراد باشیم.

با این همه در شرایط کنونی، حمایت شمار قابل توجهی از حامیان ترامپ از وی (از جمله اعضای حزب جمهوریخواه) آن هم در شرایطی که وی عملا عادی ترین اصولِ حراست از امنیت ملی آمریکا را زیر پا گذاشته و خیانتش به آمریکا مسجل شده، عملا پرده از مصیبت و مشکلی اساسی در آمریکای کنونی بر می دارد و آن انکارِ حقایق و واقعیت ها است که به مشکلی وخیم برای آمریکا تبدیل شده است.

این رویه رفتاری عملا به یک ارزشِ رو به رشد در جامعه آمریکا تبدیل شده است و تا حد زیادی کلیتِ جامعه آمریکا را تهدید می کند. در واقع شمار قابل توجهی از آمریکایی ها در شرایط کنونی بدون هر گونه دلیل و منطقی، از رویه های غلط فردی خاص حمایت می کنند و در این رابطه هیچ دلیل و منطقی نیز ندارند.

این مساله در نوع خود و در شرایط کنونی که کریدورهای قدرت جهان از غرب به شرق در حال تغییر هستند و جهان به جای آنکه چشم های خود را به روی آمریکا و نکات منفی این کشور ببندد، عملا در حال اتحاذ رویه های انتقادی در قبال آن است، از اهمیت زیاد برخوردار می شود. در واقع، این سقوطِ اخلاقی عملا روند سقوط موقعیت هژمونیک آمریکا در جهان را نیز تسریع کرده است. گویی بی اعتباری بین المللی آمریکا، در حال تبدیل شدن به یک هنجار در جهان است.

البته که نمودهای عینی این بی اعتباریِ آمریکا در جهان و واکنش ملت های مختلف به آن را نیز به وضوح می‌توان مشاهده کرد. به عنوان مثال همین اواخر بود که وزرای خارجه آفریقای جنوبی (نالدی پاندور) و هند (سوبرامانیام جایشانکار) در موضع گیری صریح و البته تند، لفاظی های آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در مورد ضرورت حمایت سایر کشورها از اوکراین در قالب جنگ با روسیه را رد کردند. مساله ای که نمودی عینی از ناکامی آمریکا و دیگر دولت های غربی در قانع سازی کشورهای غیرغربی جهت حمایت آنها از دولت اوکراین و جبهه ضدروسی را به نمایش می گذارد.

آمریکایی ها باید بپذیرند که اعتبار بین المللی کشورشان با سرعت در حال از بین رفتن است و اکتون همه دنیا در حال مشاهده وقایع پشت پرده در این کشور هستند. با این حال نکته عجیب در این میان این است که خودِ مردم آمریکا نیز نسبت به دولت و سیاستمداران این کشور بی تفاوتی پیشه کرده اند. مساله ای که عملا بی‌اعتمادی جهان به آمریکا را عمیق تر کرده و خواهد کرد. در واقع جهان در حالِ رسیدن به این درک است که ارزش هایی نظیر صداقت و راستگویی، از آمریکای کنونی در حال رخت بربستن هستند.

تحت این شرایط، نه تنها نمی توان چالش ها و مشکلات موجود در آمریکا را حل کرد بلکه باید انتظارِ چالش های به مراتب گسترده تری را نیز داشت. نباید فراموش کرد تا زمانی که زیرساخت های لازم جهت حکمروایی مناسب فرهنگی، اجتماعی و سیاسی ایجاد نشوند، نمی توان با بسیاری از چالش ها و بحران ها برخورد کرد و اساسا بشریت نیز از ماهیتِ حقیقی خود دور خواهد شد. وضعیتی که اکنون آمریکا در آن گرفتار است و در صورت عدم بهبود و رفع این چالش ها، شرایط به مراتب بدتری را در ادامه شاهد خواهد بود.»

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. حارث شیخون گفت:

    اگر افسادطلبان در ایران باور کنند که قدرت پوشالی امریکا رو به افول است نتیجه میگیریم امریکا قدرتی نیست

دیدگاهتان را بنویسید