چرا متقاضیان عادی نمی توانند خودرو های جدید سامانه یکپارچه را انتخاب کنند؟

    کد خبر :1048558
خودرو های جدید سامانه یکپارچه

هشت خودروی جدید در حالی در سامانه یکپارچه فروش خودرو وارداتی بارگذاری شدند که متقاضیان عادی نمی توانند آنها را برای خرید انتخاب نمایند.

در روزهای پایانی هفته، پنج مدل تویوتا و سه مدل نیسان در سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی اضافه شدند. ونزا، کمری، هایلندر، رافور و لِوین پنج مدل تویوتاهایی هستند که در سامانه یکپارچه فروش محصولات برندهای جهانی خودروساز در دسترس متقاضیان خاص قرار گرفتند.

البته پیش بینی می شود از میان محصولات تویوتا تنها تویوتا لِوین که در چین و توسط برند GAC و در واقع همان تویوتا کرولا است در سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی در اختیار متقاضیان عادی قرار گیرد. (البته این عرضه در حد پیش بینی هست و تا کنون تنها دو مدل تویوتا کرولا با حجم موتور 1.2 لیتر و حجم موتور 1.5 لیتری عرضه شده است)

این هفت مدل خودرو به دنبال فروش خودرو به جانبازان از مسیر سامانه یکپارچه خودرو عرضه شده اند و به زودی فرایند فروش آنها آغاز خواهد شد.

خودرو های جدید سامانه یکپارچه- تویوتا

البته براساس لیستی که از سوی مدیران سامانه یکپارچه فروش خودرو ارائه شده محصولات برندهای اروپایی مانند بی ام و، مینی و فولکس واگن در کنار برندهای کره ای مانند کیا و اسپورتیج و همچین برندهای خودرویی چینی مانند GAC در دسترس جانبازان قرار خواهد گرفت ولیکن به نظر می رسد عرضه خودروهای یاد شده به تدریج اتفاق خواهد افت.

نکته قابل توجه درباره واگذاری خودروهای وارداتی به جانبازان این است که آنها می توانند خودروهایی را انتخاب کنند قیمت آنها تا 35 هزار یورو نیز در مبدا قیمت دارد. این اتفاق در حالی می افتد که متقاضیان عادی براساس آیین نامه اجرایی واردات خودرو باید سقف 20 هزار یورویی را رعایت کنند. بنابراین شرکت های واردکننده نمی توانند خودروهایی که قیمت آنها بیش از 20 هزار یورو است را وارد کرده و در دسترس متقاضیان عادی قرار دهند.

خودرو های جدید سامانه یکپارچه- نیسان

به نوشته اکو ایران؛ مشخص نیست چرا سیاست گذار خودرویی علاقه دارد تا حساب جداگانه ای برای جانبازان باز کند آن هم در شرایطی که به طور معمول خرید این خودروها برای جانبازان به دلیل قیمت بالای این خودروها مقدور نیست و در این شرایط واسطه ها به سراغ آنها رفته و با پرداخت سودی اندک از شرایط جدید شده برای جانبازان به نفع خود استفاده می کنند.

اینکه دولت به دنبال این است تا با توجه به رشادت های جانبازان در دوران جنگ تحمیلی از آنها قدردانی کند اقدام پسندیده ای است اما مسیر در نظر گرفته شده به کام واسطه های بازار خود خواهد بود و بخش زیادی از جانبازان از این امکانات نصیبی نمی برند.

سیاست گذار خودرویی می توانست با توجه به تنوع خوبی که در خودروهای وارداتی عرضه شده در سامانه یکپارچه وجود دارد و سقف قیمتی 20 هزار یورویی هم برای آنها رعایت شده، خرید قسطی این خودروها را برای جانبازان فراهم کند.

این روش فروش قسطی به نوعی جلوی هدر رفت منابع ارزی برای واردات خودروهای لاکچری را نیز که در نهایت در اختیار واسطه ها قرار خواهد گرفت، می گیرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید