چرا تشنه از خواب بیدار می شویم؟

    کد خبر :959672
چرا تشنه از خواب بیدار می شویم؟

اگر تشنگی بعد از خواب اتفاقی است که به طور مرتب هنگام بیدارشدن برای شما رخ می‌دهد، می‌تواند نشانه مشکلی جدی‌ در سلامتی شما باشد.

دانشمندان در سال ۲۰۱۰ میلادی کشف کردند که ساعت درونی بدن، یا چرخه خواب، هنگامی که مشغول استراحت هستید، به شدت میزان آبی را که بدن شما از دست می‌دهد، کنترل کرده و از این که بدن شما هیدراته بماند اطمینان حاصل می‌کند.

اما گاهی وقت‌ها در برخی از ما، این کنترل میزان آب بدن مختل می‌شود و این نشانه‌ای است مبنی بر به هم خوردن برخی از تنظیمات بدن.

شاید اشکال از هورمون‌ها باشد، یا نحوه خوابیدن، یا شاخص‌های سبک زندگی و یا بیماری‌های پنهان؛ اما بیدار شدن بدون آب کافی در بدن به هر دلیلی که باشد باید اصلاح شود.

علائم دهیدراته شدن در طول روز شما را رها نخواهد کرد. کارشناسان مایوکلینیک توضیح می‌دهند که تشنگی بعد از خواب می‌تواند شما را گیج و سردرگم کند. همچنین مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۸ نشان داد که مقدار کمی دهیدراته شدن می‌تواند تمرکز شما را تحت تاثیر قرار دهد.

شما در طول شب مایعات بدنتان را از دست می‌دهید

نحوه خوابیدن شما می‌تواند روی دهیدراته شدن بدنتان در طول شب اثر گذار باشد. حتی اگر شما در ابتدای شب بهترین وضعیت را داشته باشید، در طول خواب همراه با تنفس بخشی از مایعات بدنتان را به سادگی از دست می‌دهید. با این حال، برخی از روش‌های تنفس بیشتر مستعد از دست دادن آب بدن هستند.

به خصوص اگر شما با دهانتان نفس بکشید، خروپف کنید، یا آپنه خواب داشته باشید. اگر شما از طریق بینی نفس بکشید، بدن شما تقریبا هیچ آبی از دست نمی‌دهد.

شما در طول شب عرق می‌کنید

عرق کردن در هنگام خواب به دلیل گرم شدن زیاد یا شرایط دیگری از قبیل داشتن عفونت اتفاق می‌افتد، اما فارغ از این که دلیل آن چه باشد به هر حال بیدار شدن در نیمه شب در حالی که خیس عرق هستید بیش از همیشه موجب احساس تشنگی بعد از خواب در روز بعد خواهد بود.

علت عرق کردن در هنگام شب ممکن است لباس خواب نامناسب یا بستر خواب، تشک و لحاف و ملحفه‌های نامناسب باشد و یا ممکن است علت آن داشتن بیماری‌های پنهانی در بدن باشد. برای رفع مشکل دهیدراته شدن ناشی از عرق کردن بیش از حد بدن باید علت آن را پیدا کرده و رفع کنید. بعضی وقت‌ها تعویض تشک یا لحافتان با کالای خوابی که قابلیت تنفس بهتری داشته باشند مشکل شما را به سادگی رفع می‌کند.

اتاق خواب شما خیلی گرم است

هنگامی که اتاق خوابتان خیلی گرم باشد تشنه خواهید بود. همچنین اتاق خوابی که هوایش خیلی خشک و بدون رطوبت باشد نیز می‌تواند موجب دهیدراته شدن بدن در طول خواب شبانه شود.

استفاده از یک مرطوب کننده هوا (سیستم تهویه مطبوع) در می‌تواند در طول زمستان از شما در برابر خشکی هوا محافظت کند.

پژوهش‌های علمی نشان داده اند که دمای خنک‌تر در اتاق خواب برای داشتن خوابی آرامش بخش‌تر بهتر است و استفاده از یک مرطوب کننده هوا می‌تواند در طول زمستان از شما در برابر خشکی هوا محافظت کند.

پائین بودن سطح استروژن

هنگامی که شما در بخشی از دوره قاعدگی هستید، استروژن بدن شما کاهش پیدا می‌کند و شما حتی در زمان خواب نیز در معرض دهیدراته شدن قرار می‌گیرید. این موضوع به این علت است که استروژن با توانایی بدن برای حفظ رطوبت ارتباط دارد و هنگامی که کاهش پیدا کند، هم در دوران قاعدگی و هم در زمان یائسگی خطر دهیدراته شدن بدن افزایش می‌یابد.

استروژن و پروژسترون سطوح هیدراته بدن شما را تحت تاثیر قرار می‌دهند و زمانی که این دو بالا پائین می‌شوند، شما برای هیدراته ماندن بدنتان نیاز به نوشیدن مایعات بیشتری دارید.

شما دیروقت ورزش کرده اید

منشاء احتمالی بعدی تشنگی بعد از خواب ورزش و فعالیت بدنی شدید در انتهای روز و بدون جذب آب کافی است. مشکلات ناشی از ورزش کردن در انتهای روز و نزدیک به زمان خواب بیش از دهیدراته شدن بدن است و می‌تواند به مختل شدن ساعت درونی بدن و چرخه خواب شما منجر شده و باعث خستگی شما در روز بعد شود.

شما تحت تاثیر عوارض دارویی هستید

بسیاری از دارو‌ها خطر دهیدراته شدن بدن را افزایش می‌دهند. دارو‌های ضد افسردگی از این دسته هستند. به علاوه نوشیدن الکل دیروقت شب نیز می‌تواند باعث تشنگی بعد از خواب شود.

کارشناسان خواب توصیه می‌کنند در صورتی که مشکل تشنگی بعد از خواب یا در بیدار شدن نا به هنگام از خواب به علت تشنگی زیاد دارید، پس از اطمینان یافتن از نداشتن هر گونه بیماری، کالای خواب خود را بررسی کنید. در بسیاری از مواقع استفاده از کالای خوابی که قابلیت تنفس خوبی ندارند، باعث ایجاد مشکلاتی از جمله دهیدراته شدن بدن در طول خواب می‌شوند.

باشگاه خبرنگاران جوان

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید