جزیره خودمختاری به نام بانک آینده؛ چرا تخلفات مدیران بانک آینده برای کسی مهم نیست؟

    کد خبر :771773

بانک آینده را باید یکی از پرحاشیه ترین بانک های خصوصی کشور قلمداد کرد؛ بانکی که در ماه و سال های اخیر با مجموعه ای از اقدامات خارج از چارچوب و ضوابط مدیریت شده و هنوز رویه های نامتعارف پولی و بانکی در این بانک استمرار دارد.

بازتاب؛ آرش خداپرست– عملکرد و اقدامات پرحاشیه مدیران ارشد بانک آینده طی ماه و سال های گذشته همواره مورد انتقاد کارشناسان و صاحب نظران قرار داشته و به زعم بسیاری مجموعه این اقدامات حتی تردیدهایی جدی در مورد سلامت نظام بانکداری خصوصی کشور به وجود آورده است؛ رویه هایی قابل تأمل که البته برای مدیریت کلان بانک آنقدرها هم خالی از سود و فایده نبوده است.

از جمله مسائل قابل ذکر در مورد رفتار خارج از عرف مدیران بانک آینده باید به امتناع ایشان در انتشار میزان حقوق و دستمزد مدیران اصلی بانک اشاره کرد که باید به صورت سالانه و شفاف در صورت های مالی بانک ذکر شود، اما از قرار معلوم این اقدام از سوی مدیریت کلان بانک عملیاتی نمی شود.

پیشتر و در تاریخ 21 آبان ماه سایت خبری – تحلیلی «رصد روز» با اشاره به این اشکال در بانک آینده نوشت: اطلاعات با اهمیتی از قبیل نام، مشخصات کامل، تحصیلات، تجارب و مدارک حرفه ای اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل، کمیته های تخصصی هیات مدیره و اعضای آنها، موظف یا غیرموظف بودن آنان، مستقل بودن آنان، میزان مالکیت سهام آنان در شرکت، عضویت در هیئت مدیره سایر شرکتها به اصالت یا به نمایندگی، حقوق و مزایای مدیران اصلی و رویه های حاکمیت شرکتی و ساختار آن و نحوه ارتباط بین سهامداران و عضو مستقل هیئت مدیره باید به نحو مناسب در پایگاه اینترنتی شرکت و در یک یادداشت جداگانه در گزارش تفسیری مدیریت افشا شود.

با این همه بانک آینده نه در صورتهای مالی خود به موضوع حقوق و دستمزد مدیران اصلی خود پرداخته و نه در پورتال بانک می توان این مسئله را مشاهده کرد و تنها در یادداشت ۱-۴۶ به طور کلی به مسئله حقوق و دستمزد پرسنل بانک اشاره کرده که به نظر می رسد این میزان از ابهام جای تأمل جدی دارد و محمد فطانت فرد حقیقی باید نسبت به این موضوع پاسخگو باشد.»

در کنار این مسئله حضور همزمان تعدادی از اعضای هیأت مدیره بانک در چند شرکت دیگر نیز از جمله رفتارهای خارج از عرف و ضوابطی است که مدیریت این بانک را از تمرکز بر روی اهداف و برنامه های بانک آینده غافل کرده است.

در تأیید این ادعا نیز باید به نام و مشخصات سه عضو اصلی هیأت میره بانک یعنی آقایان حسین مجاهدی، علی اکبر عابدینی، علی سعیدی و شعبان مرادی اشاره کنیم که  بر اساس بررسی ها بصورت همزمان در شرکتهای دیگری نیز عضو هیئت مدیره هستند.

توضیح اینکه حسین مجاهدی ریاست هیئت مدیره سنجش امید آینده را در اختیار دارد، علی سعیدی علاوه بر اینکه در هیئت مدیره سرمایه گذاری مشترک یکم ایرانیان دیده می شود همچنین در شرکت بورس کالای ایران حضور دارد و در تأمین سرمایه نوین نیز رئیس هیئت مدیره است و علاوه بر این دو فرد، شعبان مرادی نیز در شرکت ترینا داروی هزاره سوم ریاست هیئت مدیره را داراست و همزمان رئیس هیئت مدیره شرکت نیروگاهی فولاد دناست. مرادی همچنین در توسعه سرمایه رفاه نیز نائب رئیسی هیئت مدیره را در اختیار دارد.

وضعیتی عجیب که برای ما این سئوال را پیش آورده است که اساساً اعضای هیأت مدیره بانک آینده با این همه مشغله و درگیری کاری چگونه می توانند روی برنامه ها، سیاست ها و راهبردهای مدیریتی بانک آینده متمرکز شوند و امور این بانک را به درستی هدایت کنند؟ بماند که این شرایط انگیزه های کاری آنها را نیز تا حدود زیادی کاهش می دهد و همچنین این زنجیره مدیریتی، ظن بروز فساد احتمالی و پاس کاری پروژه ای را در بین آنها تقویت می کند.

تخلفات مدیران بانک آینده

جدا از موارد فوق و با اینکه در سال 1398 و در حالی که مستند به صورت های مالی بانک آینده چیزی حدود 132 هزار میلیارد تومان زیان انباشته داشت، مشاهده کردیم که ریخت و پاش های فراوانی به ویژه در حوزه تبلیغات از سوی مدیران این بانک انجام شد.

در همین رابطه و در تایخ 29 مهرماه سایت خبری صراط نیوز نوشت: «در بانک محمد فطانت فرد حقیقی طی سال ۹۸ بیش از ۱۸۲ میلیارد تومان هزینه تبلیغات شده که باید پرسید آیا برای بانکی که در این شرایط ( دارای زیان انباشته) قرار دارد این سطح از هزینه ها معقول و منطقی است؟ دوماً اینکه آمار موجود حکایت از ادامه وضعیت دشوار در بانک دارد که در این صورت باید دید ثمره این تبلیغات هنگفت برای این بانک کجاست؟»

البته اینها تنها مواردی نبوده که بانک آینده را از یک روند طبیعی و متعهد به ضوابط و قوانین اصولی خارج کرد. چرا که در ادامه و در اوایل سال جاری مشاهد شده که مدیران بانک آینده در ادامه اقدامات جبرانی خود برای کاهش زیان ها، به سودسازی حبابی در بورس روی آوردند؛ اتفاقی که سبب شد در مهر ماه سود نماد وآیند رقم ۱۵۹۵ درصد را نشان دهد و این در حالی بود که وضعیت بنیادی بانک حکایت دیگری را روایت می کرد.

وضعیت رشد نماد بانک آینده (وآینده) در بورس طی یک سال اخیر

بانک آینده

 

72 هزار میلیارد ریال تسهیلات در صورت های مالی بانک آینده

جدیدترین اتفاقی که در مورد بانک آینده وجود دارد و در صورتهای مالی بانک می توان آن را دید به رقم بالای تسهیلات غیرجاری بانک مربوط می شود. ۷۲ هزار میلیارد ریال تسهیلات غیرجاری بانک طی شش ماهه سال جاری در حالیکه میزان زیان خالص بانک رقم ۳۷ هزار و ۷۷۷ میلیاردی را نشان می دهد که این موضوع به ابهام تسهیلات پرداختی توسط بانک اضافه می کند.

 

رصد روز در رابطه با همین مسئله نوشته است:« این میزان از تسهیلات غیرجاری چگونه و طی چه فرآیندی پرداخت شده موضوعی است که می شد با لیست تسهیلات کلان و اشخاص مرتبط به آن پی برد اما مسئله پر رنگ تر از تسهیلات غیرجاری قابل توجه در بانک آینده عدم انتشار این لیست در صورتهای مالی نیمه نخست سال جاریست که خلاف ضوابط شورای پول و اعتبار است.»

مستند به همین نوشته ها به نظر می رسد یک ضلع مثلث مهره چینی های مشکوک بانک در مجموعه های مختلف پولی و مالی بیش از پیش نمایان شود چرا که به عقیده برخی، بخش اعظمی از این تسهیلات و امتیازات روانه شرکت های دیگری می شود که بعضی از مدیران بانک در آنها پست های حساس دارند.

آنچه در این گزارش به اختصار مورد اشاره قرار گرفت، مجموعه ای از رفتار و اقدامات خارج از عرف و ضوابط قانونی در مدیریت کلان یکی از بانک های خصوصی کشور بود که به زعم بسیاری عملکرد پر حاشیه اش در نظام بانکداری کشور، زمینه بدگمانی عمومی به کلیت نظام بانکداری خصوصی شده است.

مجموعه اقدامات و حواشی قابل تأملی که برخی را بر آن داشته تا حتی از لزوم انحلال بانک و یا ادغام آن در بانک های بزرگ تر نیز سخن بگویند و نیز از نهادهای نظارتی و مسئول بخواهند تا این کنش و واکنش های پولی و بانکی به دقت رصد کرده و زیر نظر بگیرند.

بر اساس همه موارد مورد اشاره باید منتظر ماند و دید آینده برای این بانک خصوصی و بانک های نظیر آن چگونه پیش خواهد رفت.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید