چرا امسال سازمان جنگل‌ها با نیروهای حفاظتی جنگل‌ قرارداد نبست؟

    کد خبر :524333
نیروهای حفاظتی جنگل‌

سازمان جنگل‌ها اخیرا تصمیم به عدم تمدید قرارداد با نیروهای حفاظتی شرکت‌های بهره بردار در جنگل‌های شمال کشور گرفته است. رییس شورای عالی جنگل‌ها با رد این نظر که این سازمان با تعدیل نیرو قصد تعطیلی طرح‌های حفاظت از جنگل را دارد، گفت: سازمان جنگل‌ها به هیچ عنوان قصد تعطیلی طرح‌های حفاظتی را ندارد بلکه اولویت این سازمان انعقاد قراردادهای حفاظتی با شرکت‌هایی است که نیروهای توانمندتری دارند و به تعهدات حفاظتی خود پایبند هستند.

کامران پورمقدم با تاکید بر اینکه قراردادهای حفاظتی سازمان جنگل‌ها باید به شکل گسترده‌تری ادامه پیدا کند، اظهار کرد: پیش از این حدود تنها یک میلیون هکتار از مجموع دو میلیون هکتار جنگل‌های شمال کشور تحت پوشش طرح‌های بهره‌برداری و جنگلداری بود. این به معنی آن است که حفاظت بخشی از جنگل‌های شمال برعهده شرکت‌های خصوصی بهره‌بردار و بخشی دیگر تحت حفاظت مستقیم سازمان جنگل‌ها بود.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای امسال سازمان جنگل‌ها تصمیم گرفت که پس از اجرای جدی طرح تنفس، تمام مساحت جنگل‌های شمال کشور را به‌صورت یکپارچه تحت پوشش قراردادهای حفاظتی قرار بدهد، تصریح کرد: بنابراین نه تنها حفاظت از جنگل‌ها تعطیل نخواهد شد بلکه این کار در سال ۹۸ به‌صورت گسترده‌تری به اجرا در خواهد آمد.

رییس شورای عالی جنگل با بیان اینکه صحبت‌هایی که در مورد تعطیلی حفاظت از جنگل‌ها با عدم انعقاد قرارداد با نیروهای حفاظتی شرکت‌های بهره‌بردار مطرح می‌شود سوءتفاهم است، گفت: سازمان جنگل‌ها تصمیم گرفته است که بر اساس یک سری تشریفات قانونی، شرکت‌هایی که توانایی حفاظت از جنگل را دارند -از جمله شرکت‌هایی که مجریان سابق طرح‌های جنگلداری بودند- انتخاب کند و با این شرکت‌ها قرارداد ببندد.

پورمقدم با این ادعا که متاسفانه برخی شرکت‌های بهره‌بردار در شمال کشور تصور می‌کنند که چون پیش از این با سازمان جنگل‌ها قرارداد داشتند باید از این موقعیت برای انعقاد قراردادهای جدید سوءاستفاده کنند،گفت: قرارداد سازمان جنگل‌ها برای حفاظت تا سال گذشته تنها در سطح یک میلیون هکتار از جنگل‌های شمال بود اما امسال قراردادهای حفاظتی در سطح دو میلیون هکتار گسترش پیدا می‌کند و این موضوع نه تنها کاهش اشتغال قرق‌بان‌ها و جنگلبانان کارآمد را در پی ندارد بلکه برای حفاظت از سطوح بیشتری از جنگل نیاز به نیروهای بیشتری داریم.

رییس شورای عالی جنگل اضافه کرد: متاسفانه با ارزیابی‌های صورت گرفته متوجه شدیم که طی سال گذشته پرداخت‌هایی که برای حفاظت از جنگل به نیروهای حفاظتی شرکت‌ها صورت می‌گرفت متناسب با زحمت این نیروها نبود و بخشی از پرداخت‌هایی که باید مستقیم به دست نیروهای حفاظتی می‌رسید به دلیل هزینه‌های بالای شرکت‌های بهره‌بردار در محل‌های دیگری صرف می‌شد.

وی با تاکید بر اینکه تلاش می‌کنیم اعتبارات دولتی برای حفاظت از جنگل‌ها به دست نیروهای حفاظتی و جنگلبانان برسد، تصریح کرد: سازمان جنگل‌ها تا زمانی‌که طرح تنفس اجرا می‌شود به هیچ‌ عنوان قراردادهای بهره‌برداری نخواهد داشت همچنین تلاش می‌کنیم که از ظرفیت نیروهای حفاظتی و کارآمد استفاده کنیم.

رییس شورای عالی جنگل با اشاره به اینکه به صورت جسته گریخته مطلع می‌شدیم که مواردی از قاچاق چوب و قطع غیر مجاز درختان در جنگل‌های شمال کشور مشاهده شده است، گفت: اگر قرارداد حفاظتی با شرکت‌های بهره‌بردار بسته می‌شود باید آن شرکت‌ها تمام تلاش خود را برای حفاظت از جنگل به کار ببندند و به تعهدات خود پایبند باشند. اگر شرکت‌های بهره‌بردار قراردادهای حفاظتی خود را صرفا برای تامین نیازهای مالی خود منعقد کنند، سازمان جنگل‌ها در مقابل ترجیح می‌دهد که با شرکت‌های توانمندتر فرایند حفاظت از جنگل را ادامه دهد.

پورمقدم در پایان با تاکید بر اینکه شرکت‌های طرف قرارداد سازمان جنگل‌ها باید در مقابل حریق، آفات و امراض و قاچاق چوب مسئولیت‌پذیر باشند، تصریح کرد: سیاست سازمان جنگل‌ها به هیچ عنوان تعدیل یا اخراج نیرو نیست بلکه اولویت به کارگیری نیروهای توانمند حفاظتی است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید