چراغ قرمز ایران برای توافقات برجام

  • سیاسی
  • سه شنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ ۱۷:۰۸
    کد خبر :975126
باقری-کنی-2

درحالی که آمریکا همچون همیشه نوک پیکان اتهام انجام آشوب در ایران و براندازی است، باقری کنی می گوید: «اینکه آن‌ها طرحی داشته باشند که از ابزارهای مختلف علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده کنند، از جمله در عرصه مذاکرات هیچ شکی در آن نیست چراکه سابقه آنها همچنین چیزی را نشان می‌دهد ولی در موضوع تحولات اخیر در ایران هیچ چیزی که نشان دهنده این باشد که آنها بتوانند همچنین کاری را بخواهند انجام بدهند ما مشاهده نکردیم و قطعا آنها توانایی انجام چنین کاری را نخواهند داشت.»

 این اظهارات و مبرا کردن آمریکا از وقایع اخیر در ایران می تواند در قالب یک پالس مثبت برای مذاکرات به آمریکایی ها در نظر گرفته شود.

طبیعتا طرف آمریکایی نیز به خوبی معنای این حرفها را می فهمد. به این معنا باقری کنی درحال بیان این نکته به آمریکایی هاست که برخلاف آنچه از تریبون ها و منبرهای عمومی مطرح می شود، دولت (به معنای دولت ابراهیم رئیسی) دامن آمریکا را در وقایع اخیر آلوده نمی بیند.

به علاوه اگر این موضوع را در کنار وقایعی که در مورد سفارت انگلیس و تقابل بر سر اعدام علیرضا اکبری قرار دهیم شاید معنادارتر به نظر برسد.

از این جهت می توان اینطور برداشت کرد که دولت ابراهیم رئیسی میان آمریکا و انگلیس تفکیک اساسی قائل شده و در وقایع اخیر (و برخلاف آنچه مکررا در تریبون های رسمی اعلام شد) این آمریکا نیست که متهم ایجاد آشوب در ایران است. بلکه برپایه این نگاه، دولت انگلیس متهم ردیف اول به حساب می آید.

از طرف دیگر باقری کنی اشتیاق دولت را به «توافق در کوتاه مدت» بیان می کند. او در خصوص سقف زمانی کشورهای غربی برای اجرای تعهدات خود گفته است که «دو طرف باید این درک را داشته باشند که نیازهای هر کدام یک ظرف زمانی دارد و باید این نیازها در این ظرف زمانی محقق شود از این رو تلاش ما این است که در ظرف زمانی معقول و منطقی بتوانیم توافق را نهایی کنیم.»

وی امضای توافق را منوط به اراده دو طرف دانست و افزوده بود «جمهوری اسلامی ایران اعلام آمادگی کرده است که در چارچوبی که خطوط قرمزش ومنافعش تامین شود، هیچ مانعی برای نهایی سازی توافق حتی در کوتاه مدت ندارد.»

دولت ابراهیم رئیسی آماده می شود تا در بهار آینده اقتصاد را به صورت «کوپنی» (با عنوان کالابرگ) مدیریت کند. از سوی دیگر گزارش های بانک جهانی برای سال آینده ایران 40 درصد تورم را پیش بینی می کند.

در چنین وضعیتی همانطور که باقری کنی نیز گفته است دولت به دنبال «انتفاع اقتصادی» از برجام است. لذا پالس اول و مبرا کردن آمریکا از وقایع اخیر و همچنین پیام مبنی بر آمادگی به منظور توافق در کوتاه مدت را می توان در این چارچوب تحلیل کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید