چالش شفافیت در نفت بهران؛ رشد سود خالص در هاله ای از ابهامات

    کد خبر :590642

نفت بهران در حالی سال گذشته را با رشد قابل توجه سود خالص سپری کرده است که در خصوص برخی از ابهامات وارده نسبت به عملکرد، نیاز به شفاف سازی است.

شرکت نفت بهران که از سال 1341 فعالیت خود را با نامESSO آغاز کرد عمده ی محصولاتش مربوط به روغن موتورها و روانکارهاست. این در حالی است که آمارها نشان از آن عملکرد موفق نسبی این شرکت در سال گذشته علی رغم وجود تمامی فشارها و مشکلات اقتصادی دارد. طبق اسناد صورت های مالی سود خالص نفت بهران از 4.425.190 میلیون ریال در سال 1396 به 7.233952 میلیون ریال در سال 1397 رسیده است. این رشد قابل توجه سود خالص قابل تقدیر است و ناشی از زحمات تیم مدیریتی این شرکت دارد. ولی در کنار چنین موفقیتی طبق گزارش حسابرسان مستقل و بازرسی قانونی چندین نکته قابل توجه وجود دارد. به طور مثال:

· عدم به نتیجه رسیدن توسعه فعالیت شرکت بین المللی بهران در کشور عمران(علی رغم اینکه در سال گذشته نفت بهران به میزان 94.352.362 دلار ارز استفاده کرده در حالی که منابع ارزی آن 92.881.095 دلار بوده است.)

· عدم اقدام لازم نسبت به رفع تصرف تعداد 11 فقره از املاک مصادره اي از مشتريان و تعيين تکليف 2 فقره از حسابهاي بانکي راکد خارجي

· عدم به نتیجه رسیدن اقدامات لازم برای اصلاح اساسنامه

· عدم به نتیجه رسیدن رعایت کامل ضوابط و مقررات سازمان بورس اوراق بهادار

· عدم بازنگری سیستم بهای تمام شده

· عدم رعایت ضوابط سازمان بورس در خصوص مفاد 7، 9، 10، 12 و 13 دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت های ثبت شده نزد سازمان

· عدم رعایت مفاد برخی مواد دستورالعمل حاکمیت شرکتی مصوب 27/4/1397 سازمان بورس و اوراق بهادار

به گزارش خط بازار ،از جمله مواردی قابل توجهی است که بخشی از آنان مربوط به رعایت شفافیت در شرکت نفت بهران می شود. از این رو با توجه به سابقه درخشان این شرکت، انتظار بر این است که در خصوص ابهامات یاد شده شفاف سازی لازم انجام شود تا عملکرد موفق نسبی سال گذشته تحت شعاع قرار نگیرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید