پیشنهاد جدید برای ساماندهی بازار گوشی های اپل/ واردات آیفون در سال 1403 آزاد می شود؟

    کد خبر :1054210
ساماندهی بازار گوشی های اپل

بررسی‌ها نشان می‌دهد حدود یک میلیارد دلار انواع آیفون امسال وارد کشور شده که با توجه به چالش آیفون‌های رفرش و ریپک اتخاذ تصمیمات قاطعی از سوی دولت را می طلبد.

طی سال‌های اخیر سیاست‌گذار ارزی با ابلاغ ممنوعیت واردات آیفون 14 و سپس آیفون 15 به دنبال کاهش نیاز ارزی و واردات در این حوزه بود. با این وجود به دلیل فعالیت تبلیغاتی و پیش‌فروش گسترده آیفون نه تنها شاهد کاهش واردات نبودیم بلکه طبق آمارها در سال 1402 واردات آیفون به یک میلیارد دلار رسیده است.

این اتفاق برخلاف تمام پیش‌بینی‌ها و با وجود رویه رانتی واردات در برابر صادرات خود رخ داد. حال به نظر می‌رسد که سیاست‌گذار ارزی برای جلوگیری از هدر رفت منابع ارزی با واردات آیفون‌های رفرش و ریپک آمریکایی به دنبال راهکارهای دیگری است. یکی از پیشنهاداتی که پیش از این مطرح شده بود، صدور اجازه واردات آیفون‌های 14 و 15 با تعرفه‌های بالای تجاری است.

پیش‌تر عبقری دبیر سابق انجمن واردکنندگان تلفن همراه طی نامه‌ای به معاون اول رئیس جمهوری در این خصوص پیشنهادی را مطرح کرده بود. پیشنهاد این بود که با توجه به این شرایط و تصمیم مجلس مبنی بر تعرفه حداقل 15 درصدی برای موبایل‌های بالای 600 دلار، انجمن در نامه‌ای تقاضا کرده است تا مانند ترکیه ( که 96 درصد عوارض دارد) در راستای جلوگیری از سودجویی در بازار و واردات آیفون‌های 12 و 13 رفرش و ریپک بی‌کیفیت، تعرفه واردات تجاری گوشی تلفن همراه آیفون را اصلاح کند.

به گزارش تسنیم، در نهایت باید دید که تا پایان سال دولت چه رویکردی را در این حوزه اتخاذ خواهد کرد چرا که روند کنونی نه تنها سبب کاهش واردات نشده بلکه شاهد زیان ارزی کشور و زیان ریالی مردم به دلیل واردات آیفون رفرش و ریپک هستیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید