پیشنهاد اعلام وقت اضافه در لیگ برتر به سبک جام جهانی

  • ورزشی
  • شنبه ۸ بهمن ۱۴۰۱ ۱۷:۰۵
    کد خبر :970573
خسروی

دیدار فولاد و پرسپولیس در شرایطی با برتری یک بر صفر شاگردان نکونام به پایان رسید که اعضای تیم فوتبال پرسپولیس پس از پایان بازی به شدت نسبت به وقت‌کشی بازیکنان حریف اعتراض کردند. همچنین در تقابل گل‌گهر و مس رفسنجان نیز اتفاقی مشابه رخ داد و شاگردان امیر قلعه‌نویی معتقد بودند حامد لک، گلر مسی‌ها، در طول مسابقه، قصد داشته با از جریان انداختن بازی، نتیجه را به سود تیم خود حفط کند.

این اعتراضات در شرایطی مطرح می‌شود که یکی از اقدامات فیفا برای جلوگیری از تلف شدن زمان بازی‌ها در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، محاسبه دقیق وقت‌های اضافه بود؛ اتفاقی که اگر در لیگ برتر ایران هم رخ بدهد، می‌تواند از وقت‌کشی بازیکنان تیم‌ها جلوگیری کند.

در همین خصوص علی خسروی، عضو کمیته داوران فدراسیون فوتبال گفت: در جام جهانی سه نفر زمان بازی را محاسبه می‌کردند؛ داور زمان را می‌گرفت، به کمک داور ذخیره و یک نفر در اتاق VAR اعلام می‌کرد و هر سه نفر به صورت جمعی، وقت اضافه را محاسبه می‌کردند. ما در ایران این امکان را نداریم؛ ما فقط در دربی پایتخت کمک داور ذخیره داریم و VAR هم که نداریم و خود داور باید اوقات اضافی را محاسبه کند و او هم می‌تواند بعد از مشورت با کمک‌هایش در این باره تصمیم بگیرد.

او ادامه داد: حالا که داوران ما کمک داور ذخیره و کمک داور ویدئویی را ندارند، می‌توانند با کمک اول و داور چهارم مشورت کنند و دقت عمل بیشتری داشته باشند. در واقع این یکی از وظایفی است که می‌توان به داور چهارم محول کرد و به او گفت وقت‌های اضافه را به داور پیشنهاد بدهد. ما قبلا هیچ امکاناتی نداشتیم اما در این مورد با داور چهارم مشورت می‌کردیم تا زمان دقیقی را اعلام کنیم. اوقات اضافه، جزو زمان قانونی بازی است و باید به مسابقه اضافه شود.

خسروی اضافه کرد: این هفته در دو بازی زمان تلف‌ شده کمی اعلام شده اما باید در نظر بگیریم که در حال حاضر اتلاف وقت‌ها روی گل‌ها، مصدومیت‌ها و تعویض‌ها خیلی زیاد شده و داور به تنهایی نمی‌تواند زمان تلف شده را به صورت دقیق محاسبه کند. از این به بعد باید بیشتر دقت شود و فکر می‌کنم کمیته داوران باید این مسئله را به داوران تکلیف کند.

او با اشاره به تاثیر این موضوع روی بازیکنان بیان کرد: هر چقدر قوانین بازی توسط داوران، درست‌تر اتخاذ شود، هم مربیان و هم بازیکنان متوجه می‌شوند که این ترفند فایده‌ای ندارد و هر چقدر اتلاف وقت کنند، به ضرر خودشان خواهد شد. معمولا تیم‌های برنده اتلاف وقت می‌کنند اما اگر داوران زمان را به صورت دقیق محاسبه کنند، تیم‌های برنده هم متوجه می‌شوند از این اتفاق ضرر می‌کنند و کمتر باعث توقف در بازی می‌شوند.

سپس از این عضو کمیته داوران درباره اعتراضات نیمکت تیم‌ها به تصمیمات داوران سوال کردیم و او گفت: کمیته انضباطی باید بیشتر از این‌ها به اعتراضات و گزارش داوران ورود کند. همین اعتراضات است که باعث می‌شود عنان کار از دست داور خارج شود. باید سختگیری شود. اینکه اول فصل بگوییم سخت می‌گیریم اما سخت نگیریم که فایده‌ای ندارد. قطعا مسئولان و داوران باید سخت‌گیرتر شوند و قوانین را اجرایی کنند. چیزی که به داوران تکلیف می‌شود، باید از دقیقه یک بازی اول تا پایان آخرین بازی در هفته سی‌ام، اجرایی شود.

خسروی در پایان تاکید کرد: در هفده هفته شاهد بوده‌ایم که تمام اعتراضات از نیمکت‌ها شروع می‌شود و نیمکت‌های ما هم فقط پنج متر با زمین فاصله دارند و قابل دسترس هستند. ما با این شرایط نمی‌توانیم ادامه بدهیم و بهتر است مثل لیگ انگلیس، نیمکت‌ها را به بالا (پایین جایگاه تماشاگران) ببریم تا کسی وارد زمین نشود و فقط سرمربی و مدیر تیم کنار زمین بایستند. در این شرایط اگر لازم باشد کسی بیاید، داور چهارم اشراف بیشتری دارد.

خبرورزشی/

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید