‏پیشرفت لاک پشتی طرح نهضت ملی مسکن در دولت سیزدهم؛ دورنمای تاریک پیش روی مهم ترین وعده رئیس جمهور

    کد خبر :886250

از جمله اصلی ترین وعده هایی که سید ابراهیم رئیسی، که در ایام انتخابات ریاست جمهوری به مردم داد، ساخت یک میلیون مسکن به صورت سالانه بود؛ وعده ای که بعداً توسط وزیر راه و شهرسازی کمی تلطیف شد و قرار شد در طول دو سال دو میلیون مسکن برای متقاضیان مسکن ساخته شود؛ مجموعه وعده و وعیدهایی که حالا با آمار و ارقام اعلامی همخوانی ندارد و گویای دورنمایی تاریک در این حوزه است.

«بازتاب»؛ آرش خداپرست- با اینکه چیزی حدود 6 ماه از آغاز بکار دولت جدید می گذرد و در این بازه زمانی باید اتفاق های خیلی بزرگی در حوزه مسکن به ویژه بابت وعده صریح رئیس جمهور در حوزه مسکن رقم می خورد، ولی بر اساس آخرین آمار و ارقام اعلامی تاکنون  تنها ۵.۲ درصد از واحدهای مسکونی نهضت ملی مسکن کلنگ زنی شده است که در مقایسه با ۴ میلیون واحدی که قرار است ظرف 4 سال ساخته است، بسیار اندک است.

این مهم در حالی است که نهضت ملی مسکن مقرر کرده بود که در ۲ سال نخست اجرا هر سال عملیات اجرایی ۲ میلیون واحد را آغاز کند و حالا میان حرف و عمل فاصله زیادی مشاهده می شود.

در همین رابطه به تازگی علیرضا جعفری- سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید با بیان اینکه طبق بررسی‌ها قیمت ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در هر متر مربع تعیین شده است به رسانه ها گفت: در تکلیف نهضت ملی ۶۰۸ هزارو ۴۴۵ واحد برای شهرهای جدید در نظر گرفته شده که در زمینهایی به وسعت ۱۵ هزار هکتار در سطح کشور اجرا می شود.

وی افزود: برای ۶۰۸ هزار واحد ۶۷۰ هزار نفر ثبت نام کرده‌اند که شرایط متقاضیان از جمله سبز بودن فرم «ج» در حال بررسی بوده و همزمان این پالایش در حال انجام است.

جعفری با بیان اینکه در نهضت ملی برنامه های شناسایی، مکان یابی، ثبت نام و پالایش متقاضیان در دستور کار است گفت: باید زمانی را در انتظار افتتاح حساب و واریز وجه باشیم ولی تاکنون ۴۸۳۲ نفر واریز وجه اولیه داشته‌اند.

وی در پاسخ به این سوال که در قالب نهضت ملی مسکن چه تعداد واریز وجه کرده‌اند؟ گفت: تعداد ۴۸۳۲ نفر تایید نهایی شدند که ۱۲۱۳ نفر افتتاح حساب کردند و ۱۱۱ نفر ۴۰ میلیون تومان وجه اولیه را واریز کرده‌اند. البته ما شرایط اقتصادی و فشارهایی که به خانوارها هست را متوجهیم و به همین دلیل برای اینکه سرعت تکمیل پروژه‌ها را افزایش دهیم باید گام اول پروژه را محکم برداریم.

جعفری در واکنش به اینکه هنوز چیزی ساخته نشده که به مردم پیامک افتتاح حساب ارسال می کنید! گفت: این پول به حساب سپرده خود متقاضیان واریز می‌شود که بعد از اینکه قرارداد خرید واحد مشخص شد بانک عامل این مبلغ را به عنوان هزینه اجرای پروژه در نظر می‌گیرد. امیدواریم سهم آورده متقاضیان و تسهیلات به موقع واریز شود.

همانطور که از گفته های سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید مشخص است اقبال عمومی به لحاظ افتتاح حساب و واریز وجه برای ساخت مسکن های نهضت ملی بسیار ناچیز بوده است و این در حالی است که می دانیم میلیون ها جوان و متقاضی مسکن در کشور داریم که فاقد مسکن هستند و این انتظار را داشتند که دولت برای ایشان مسکن بسازد.

انتظار جمعیت میلیونی فاقد مسکن برای اینکه دولت به یکی از اصلی ترین وعده های داده شده خود عمل کند، در حالی است که از آنسو مسئولان بارها تأکید کرده اند که در پروژه های نهضت ملی مسکن روی آورده مالی متقاضیان حساب ویژه ای باز شده است و به همین واسطه یک تناقض  و ایراد بزرگ در این فضا ایجاد شده است.

از سویی متقاضیان مسکن واقعاً سرمایه و دارایی آنچنانی ندارند که بخواهند به پروژه های بی نام و نشان و غیر رسمی دولتی تزریق کنند و از سوی دیگر دولت نیز منابع مالی ویژه و قابل ذکری را برای این طرح در نظر نگرفته است.

همین مسائل سبب شده تا فرایند ساخت و ساز مسکن در قالب طرح نهضت ملی مسکن با اشکال فراوانی رو به رو شود و به کندی پیش رود و این موضوع باعث شده تا دورنمای نسبتاً تاریکی رو به روی این وعده مهم دولت قرار بگیرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید