گروسی:

پیشرفتی در تحقیقات جاری در مورد فعالیت های هسته ای ایران حاصل نشده است

    کد خبر :939836
Raphael Grossi - پیشرفت مذاکرات ایران

رافائل گروسی در کنفرانس خبری پیش از نشست شورای حکام گفت با خاموش شدن دوربین‌های نظارتی آژانس، خلا نظارتی بر برنامه اتمی ایران بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود.

گروسی گفت آژانس در دو بخش نظارت‌های پادمانی و نظارت‌هایی که برجام تعیین کرده، در ایران فعالیت دارد و پرونده پادمانی ایران را مستقل بررسی می‌کند.

مهم ترین عناوین گفتگوی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به این شرح است:

در تحقیقات فعلی که در تلاش برای انجام آن با همکاری ایران هستیم، فعلا ثمربخش نبوده است و همچنان منتظر هستیم این اتفاق رخ دهد

√ از این (عدم همکاری ایران) متاسفم. وقتی آژانس چیزهای خاصی را مطالبه می‌کند و ایران نمی‌خواهد یا به روشی که انتظار نمی‌رود وارد نمی‌شود، و آنها متهم به سیاسی کردن می‌کنند، این چیز جدیدی نیست.

این بسیار ساده است. ما آثاری از اورانیوم را در مکان‌هایی پیدا کردیم که هرگز اعلام نشدند، هرگز قرار نبود فعالیت هسته‌ای داشته باشند، و ما سؤال می‌کنیم. برای من توضیح دهید که چرا این یک فعالیت سیاسی است.

من واقعاً امیدوارم ایران هر چه زودتر همکاری با ما را آغاز کند. ما آماده ایم، می خواهیم این اتفاق بیفتد و در کار تشدید اوضاع نیستیم. ما فقط می خواهیم این موضوع روشن شود. من واقعا امیدوارم که آنها شروع به نگاه متفاوت به این موضوع کنند.

هیچ نشانه‌ای مبنی بر خروج ایران از NPT ندارد. ما در تاریخ اخیر شاهد بوده‌ایم که کشورهایی که این کار را انجام می‌دهند تا گسترش پیدا کنند و ایران تمایل خود را برای حفظ تعهدات خود در چارچوب NPT کاملاً واضح اعلام کرده است. امیدوارم این روند ادامه داشته باشد.

من تحت فشار سیاسی زندگی می کنم. ایران، اوکراین، هر چه باشد. فشار سیاسی همیشه وجود دارد. مسئله این است که من با آن فشار سیاسی چه می کنم. برای من، من حتی از این ناراحت نیستم. من فکر می کنم که آنها منافع ملی خود را آن گونه که می بینند پیش می برند.

ما بازرس هستیم، ناظر هستیم و کاری که انجام می دهیم این است که موارد را ارزیابی می کنیم و اطلاعات می دهیم. ما وارد حدس و گمان در مورد انگیزه ها یا اینکه چگونه یک کشور این کار را انجام می دهد یا آن را انجام نمی دهیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید