پیدا شدن اسناد فوق محرمانه در خانه ترامپ و نوع واکنش جنجالی وی به این مساله نشانه چیست؟

    کد خبر :932661
پیدا شدن اسنادمحرمانه در خانه ترامپ

تاریخ درس های زیادی را در مورد ملت هایی که پیرو یک انسان عوام فریب شده و فجایع بزرگی را شاهد بوده‌اند، ارائه می کند. از این رو از هر نشانه ای در این رابطه باید ترسید و البته باید اذعان داشت که پیدا شدنِ اسناد فوق محرمانه در خانه ترامپ و نوعِ واکنش وی به این مساله، عملا حاکی از این واقعیت است که آمریکا در حال از دست دادنِ حاکمیت قانون و بی اعتنایی به اصول مهم و ابتداییِ حراست از امنیت ملی خود است.

بازتاب-پایگاه خبری-تحلیلی “نشنال اینترست” در گزارشی ضمن اشاره به تحولات اخیر با محوریت یورش نیروهای “اف بی ای” به خانه ترامپ در کالیفرنیای آمریکا، از تضعیف جدی حاکمیت قانون در آمریکا و قرار گرفتنِ این کشور در وضعیتی حساس که در نوع خود می تواند آینده ای مبهم و تاریکی را برای آن رقم بزند خبر می‌دهد.

به باور نشنال اینترست آمریکای کنونی در سطح نخبگانِ سطح بالای خود با واقعیت هایی رو به رو است که پیشتر آن ها را تجربه نکرده و همین مساله می تواند چالش های جدی را برای واشینگتن در ادامه راه ایجاد کند. مساله‌ای که البته زنگ خطری جدی را در آمریکا به صدا درآورده است.

نشنال اینترست در این رابطه می نویسد: «حتی قبل از هفته اخیر و جنجال های پیرامونِ یورش نیروهای اف بی آی به اقامتگاه ترامپ در کالیفرنیای آمریکا و متعاقبا واکنش ترامپ و ترامپیست ها به این مساله نیز، آمریکا نشانه‌های زیادی را شاهد بود که همگی آن ها گواهی بر این ادعا بودند که دموکراسیِ آمریکایی در خطر است.

ترامپ و حامیانش زمانی سعی کردند تا نتیجه نهایی انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا را باطل کنند و هنوز هم از گفتن و آماده سازی دروغ های جدید و مختلف با هدف رد کردن نتیجه انتخابات آینده آمریکا، دریغ نمی‌کنند. پیدا شدن میزان قابل توجهی از اسناد فوق محرمانه آمریکا در خانه ترامپ نیز عملا نشان داد که آمریکا با تهدید جدی تضعیف حاکیت قانون و تسلیم سرنوشت خود به کسانی رو به رو است که هیچ اهمیتی را برای امنیت ملی آمریکا قائل نیستند.

اینکه اسناد محرمانه دولتی در خانه شخصی ترامپ که اکنون هیج مسوولیت رسمیِ دولتی ندارد نگهداری شود، یک خطای ساده اداری و دولتی نیست. تاکنون مضمون دقیق اسناد یافت شده فاش نشده است با این حال این اقدام ترامپ نقض ضریح پروتکل های امنیتی در آمریکا در چندین سطح مختلف است.

در این میان، احتمال دسترسی رقبا و دشمنان آمریکا به محتوای اسناد و مدارک مذکور، یکی از مشکلات و چالش های جدی است که اکنون آمریکا با آن ها رو به رو است. نه تنها ترامپ بلکه هر فرد دیگری که به اسنادی به این حساسیت دسترسی داشته باشد، به یک هدفِ عمده برای سرویس های اطلاعاتی خارجی تبدیل می شود.

در این میان کشورهای خارجی نیز وقتی می بینند که آمریکا و مسوولان این کشور به محرمانه بودنِ اسناد اهمیتی نمی دهند، تمایل کمی پیدا می کنند که اقدام به اشتراک گذاشتن اطلاعات حساس خود با آن کنند. مساله و مشکلی که آمریکا به طور خاص در دوره حضور ترامپ در قدرت نیز به دلیل بی تدبیری های رئیس جمهور وقت این کشور در حراست از اطلاعات محرمانه و رعایت پروتکل های امنیتی به شدت با آن رو به رو بود.

اینکه چرا ترامپ اسنادی را که از خانه اش کشف شده حفظ کرده صرفا با حدس و گمانه زنی های مختلف همراه خواهد بود. به ویژه تا زمانی که در مورد آن اطلاعات بیشتری فاش نشود. شاید وی می خواسته هر فردی یا نهادی را که سعی داشته باشد او را هدف قرار دهد، تحقیر کند و یا همچنان به دیگران نشان دهد که در قدرت است و امور را کنترل می کند.

البته که در این رابطه گمانه زنی دیگری نیز مطرح می شود: شاید ترامپ به دنبال منابع اطلاعاتی و داده هایی بوده تا با افشای گلچین شده آن ها بتواند دولت بایدن یا هر دولت دیگری در آینده در آمریکا را که بخواهد علیه وی رفتار کند، هدف قرار دهد. البته که این الگو  از کنشگری های ترامپ، با سیاست های دولت وی در مواردی نظیر مساله ایران و یا منازعه فلسطینی ها و اسرائیل نیز همخوانی دارد و در موارد مذکور نیز ترامپ به جای اینکه به فکر پیشبرد منافع دولت آمریکا باشد، بیش از همه سعی داشته تا دست و پایِ رئیس جمهور بعدی آمریکا را در مورد موضوعات مذکور ببندد و به آن ها اجازه ندهد که پا را از حدودی مشخص فراتر نهند.

فارغ از اینکه ترامپ چه چیزی را در سر داشته است، جرمی که وی به واسطه نگهداریِ اسناد فوق محرمانه آمریکا مرتکب شده حقیقتا قابل توجه است. البته که جرم وی در قالب تلاش هایش جهت باطل کردنِ نتیجه انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا نیز جرمی بزرگ بود که باید در اولویت قرار گیرد و پاسخگویی جدی او را می‌طلبد.

شاید وخیم ترین پیامی که پیدا شدن برخی اسناد فوق محرمانه دولت آمریکا در منزل شخصی ترامپ با خود به همراه دارد تمایلِ رئیس جمهور سابق این کشور به نقض حاکمیت قانون و ملاحظات امنیت ملی آمریکا است.

ماجرای این اسناد از ماه ها قبل آغاز شد، ترامپ جهت بازگرداندنِ آن ها مقاومت می کرد. وی این رفتار را حتی پس از آنکه فهمید اقدامش و مقاومتش غیرقانونی است نیز همچنان ادامه داد.

وی بخشی از اسناد را بازگرداند با این حال وی و یا نمایندگانش در مورد اینکه تمامی اسناد را بازگردانده اند، دروغ گفتند. وزارت دادگستری آمریکا از هر ابزاری استفاده کرد تا ترامپ به حاکمیت قانون تن دهد. با این حال، وقتی این ابزارها جوابگو نبودند، هیچ راهی جز یورش به اقامتگاه ترامپ باقی نماند.

البته که هیچکدام از این مسائل تا جایی که به ترامپ ربط پیدا می کنند، شگفت انگیز نیستند. وی اساسا یک فرد و چهره جنجالی است. دور زدن و بی توجهی به قانون بخشی از شخصیت وی است.

وی در دوره حضور خود در قدرت به عنوان رئیس جمهور آمریکا، علنا آژانس های اطلاعاتی و امنیتی آمریکا را تحقیر می کرد. اینطور به نظر می رسید که تنها چیزی که برای وی از اهمیت برخوردار است، وفاداری افراد به اوست. او دوست داشت که دور و برِ خود را با ژنرال ها پُر کند با این حال وی دوست داشت این ژنرال ها بیش از همه شبیه به ژنرال های ارتش هیتلر باشند و در مقابل او بله قربان گو باشند.

تردیدی نیست که این قبیل رفتارهای ترامپ و ایجاد التهاب در قالب معادلات سیاسی آمریکا، خشونت های بیشتری را در این کشور دامن خواهند زد. با این همه هنوز سند و مدرکی دال بر اینکه اف بی آس و یا وزارت دادگستری آمریکا در پرونده ترامپ دست به سیاسی کاری زده باشند دیده نمی شود.

حجم قابل توجهِ مدراک طبقه بندی کشف شده در اقامتگاه ترامپ به خوبی نشان می دهد که تا چه اندازه یورش به خانه ترامپ و صدور حکم جهت انجام گرفتن این کار، لازم و ضروری بوده است. در این رابطه بسیاری نیز به ستایش از وزارت دادگستری و پلیس اف بی آی پرداخته اند که در موارد اینچنینی به فکر امنیت ملی و حاکمیت قانون در آمریکا هستند و هیچ توجهی به پیامدهای سیاسی آن چه انجام می دهند ندارند.

آنهایی که صرفا قضیه اخیر در مورد ترامپ را سیاسی می دانند و معتقدند که رقبای وی به ویژه دموکرات ها سعی دارند مانع از قدرت گیری مجدد وی شوند، موضوع را سطحی می بینند. باید توجه داشت که چیزهای بزرگتری در خطر است. تاریخ درس های زیادی را در مورد ملت هایی که پیرو یک انسان عوام فریب شده و فجایع بزرگی را شاهد بوده اند، ارائه می کند. از این رو از هر نشانه ای در این رابطه باید ترسید و البته باید اذعان داشت که پیدا شدنِ اسناد فوق محرمانه در خانه ترامپ و نوعِ واکنش وی به این مساله، عملا حاکی از این واقعیت است که آمریکا در حال از دست دادنِ حاکمیت قانون و بی اعتنایی به اصول مهم و ابتدایی در امر حراست از امنیت ملی خود است.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید