پیام ها و تبعات تروریستی اعلام کردن سپاه توسط پارلمان اروپایی چیست؟

    کد خبر :968450
تبعات تروریستی اعلام کردنِ سپاه

تصویب اخیر طرح تروریستی اعلام کردنِ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پارلمان اروپایی، حلقه ای از زنجیره تحرکات و اقدامات جبهه رقیب و مخالف با ایران در عرصه بین المللی است و از چشم اندازی کلان، از تصمیمات به مراتب بزرگتری حکایت دارد. دستورکاری که می تواند در ادامه به اتخاذ اقدامات جدی‌تر و گسترده تری در حوزه های مختلف حقوقی، سیاسی، اقتصادی و حتی شاید نظامی علیه کشورمان ختم شود.

بازتاب– روند تنش ها در روابط ایران و اروپا وارد مرحله ای جدید شده است. به تازگی پارلمان اروپا در اقدامی قابل تامل، طرح تروریستی اعلام کردنِ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را با اجماعی بالا (نزدیک به 600 رای) تصویب کرده است. طرحی که در ادامه باید به تصویب شورای وزرای خارجه اتحادیه اروپایی نیز برسد. با این حال، تحرکات گسترده اروپا علیه سپاه و حتی ورای این نهاد رسمی نظامی کشورمان در مدت اخیر، تحلیل و تفسیرهای مختلفی را در مورد پیام ها و تبعات این رویکردها ایجاد کرده است.

“امیر دبیری مهر”، کارشناس حوزه سیاست خارجی در پاسخ به این سوال که پیام ها و تبعات اقدام اخیر پارلمان اروپایی در تصویب طرح تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی چیست؟ گفت: «به نظر من در مورد پیام ها و تبعات اقدام اخیر پارلمان اروپا در دادنِ رای مثبت به گنجاندن نام سپاه در فهرست سازمان های تروریستی اتحادیه اروپا، در دو سطح می توان صحبت کرد، اول، جنبه حقوقی تصمیم پارلمان اروپا علیه سپاه است و بُعد لازم الاجرا بودن یا نبودنِ این مساله.

باید توجه داشته باشیم که تصمیم اخیر پارلمان اروپایی علیه سپاه با اجماع بالایی (در حدود 600 رای) اتخاذ شده که این موضوع نشان می دهد نوعی همگرایی و اجماع علیه ایران در اروپا شکل گرفته با این حال، این تصمیم، ضمانت اجرایی ندارد و صرفا یک مرحله در پیشرفتِ اقداماتی است که در عرصه بین المللی علیه ایران و سپاه در حال انجام گرفتن است. تصمیم نهایی را شورای وزیران اتحادیه اروپا خواهد گرفت که این تصمیمی گیری در چند روز آینده اتفاق می افتد و اگر آن ها نیز بر تصمیم پارلمان اروپایی صحه بگذارند، آن موقع باید انتظار تبعات گسترده ای را برای کشورمان و سپاه داشت.»

دبیری مهر افزود: «با این حال، نکته دومی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که این تصمیم در واقع یک حلقه از زنجیره تصمیم های متعددی است که از جانب کشورهایی که در نظام بین‌الملل، قدرت و نفوذ دارند، در حال اتخاذ شدن هستند و از چشم انداز کلی، از تصمیمات به مراتب بزرگتری حکایت دارند.

این مساله نیز چیزی جز بردن ایران به فضای انزوای مطلق جهانی نیست. تلاش این است که جمهوری اسلامی ایران را در یک تنگنای بین المللی قرار دهند. دستورکاری که می تواند در ادامه به اتخاذ تصمیمات جدیدتر و گسترده تر در حوزه های مختلف حقوقی، سیاسی، اقتصادی و حتی شاید نظامی علیه کشورمان ختم شود.»

این کارشناس حوزه سیاست خارجی کشورمان تصریح کرد: «متاسفانه رفتارهایی که در داخل انجام گرفته نیز نه تنها دفع کننده اقدامات تقابلی و محدود کننده خارجی علیه ایران نیست بلکه زمینه سازِ شکل گیری همین کنش‌های تقابلی اخیر علیه کشورمان نیز بوده است.

آن چیزی که اکنون بیش از همه خودنمایی می کند این است که حلقه محاصره علیه کشورمان مدام تنگ تر می شود و کشورهای تاثیرگذار‌تر نظیر آمریکا و تروئیکای اروپایی به دنبال آن هستند تا دیگر کنشگران نظیر اتحادیه اروپا اقدامات خود علیه ایران را کامل کنند و سپس آن ها وارد اقدام شوند.»

وی خاطر نشان کرد: «نمونه این مساله نیز موضع گیری اخیر آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا است که عملا آب پاکی را در مورد معادله برجام روی دست ایران ریخت و تاکید کرد که مساله اصلی آمریکا در شرایط کنونی دیگر برجام نیست و آمریکا معطوف به مسائل و تحولات داخلی ایران است. در این شرایط، آن چیزی که به کشورهای غری چراغ سبز نشان می دهد تا رفتارها و رویه های تقابلی را علیه ایران به پیش برند، وجود نارضایتی ها در داخل کشورمان است.»

دبیری مهر در پایان گفت: «وقتی که ما نتوانیم در داخل کشورمان ایجاد اجماع ملی کنیم و رضایت شهروندان را جلب کنیم و با عناصر بحران زا در کشورمان به نحوی مثبت مقابله کنیم، به طور طبیعی دیگران و به ویژه کشورهای خارجی و البته دشمنان ایران طمع می کنند تا از این خلا و شکافی که میان دولت و ملت ایجاد می‌شود و عده ای نمی خواهند این مساله را باور کنند، نهایت استفاده را ببرند و به کشور و منافع ملی ایران ضربه بزنند. از این رو، اقدام اخیر اروپا علیه سپاه، در واقع زنجیره ای از طرحواره کلان ترِ دشمنی و ستیز غرب و متحدان منطقه ای آن علیه ایران است و باید این حلقه ها را در کنار هم دید و تحلیل کرد تا تصویری بهتر از کلیت ماجرا کسب کرد.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید